GRID KURIKULUM MODUL
PENDIDIKAN MORAL 11 (A2002)
TOPIK | UNIT |
KESAN KEMAJUAN SAINS | 1 |
TEKNOLOGI MAKLUMAT | 2 |
ISU-ISU MORAL SEMASA ( REMAJA ) | 3 |
ISU-ISU MORAL SEMASA ( DUNIA ) | 4 |
ETIKA KEPROFESIONALISME | 5 |
UNIT 1 : KESAN KEMAJUAN SAINS (6 jam )
1.1 Teknologi DNA ( Asid Deosiribonukleik )
1.2 Pengklonan ( Cloning )
1.3 Bayi Tabung Uji
1.4 Ibu Tumpangan ( Surrogate Mother )
1.5 Pil Pencegah Kehamilan
1.6 Pencemaran Alam Sekitar
1.7 Euthanasia ( Mercy Killing )
UNIT 2 : TEKNOLOGI MAKLUMAT (6 jam )
2.1 Internet dan Kesannya Terhadap Manusia
2.2 Virus dan Jenayah Internet2.3 Cetak Rompak VCD , Program Komputer dan Bahan
Intelek
2.4 TV Satelit dan TV Kabel
2.5 Play Station
2.6 Telefon Bimbit
2.7 Pengaruh Media Massa
UNIT 3 : ISU-ISU MORAL SEMASA ( REMAJA ) ( 6 jam )
3.1 Kategori Isu-isu Moral Remaja
3.1.1 Kes-kes Seksualiti, Lucah dan Pergaulan Bebas
- Bohsia / Bohjan
- Seks Rambang / Berzina
- Liwat
- Guest Relation Officer ( GRO)
- Rogol
- Bersekedudukan
- Sumbang Muhrim
- Kes-kes Berpunca Dari Sikap dan Tingkahlaku
- Penyalahgunaan Dadah
- Lumba Haram
- Samseng Jalanan
- Lari Dari Rumah
- Gejala Lepak
- Penderaan Kanak-kanak/Isteri/Suami/Orang Gaji
- Vandalisme
- Gangsterisme
- Faktor-faktor Keruntuhan Akhlak / Moral Remaja
- Cadangan-cadangan Untuk Mengatasi Gejala Keruntuhan Akhlak/Moral Remaja
UNIT 4 : ISU-ISU MORAL SEMASA ( DUNIA ) ( 6 jam )
4.1 Peperangan
4.1.1 Bentuk Peperangan (Perang Kimia, Ekonomi,Saraf, Perlumbaan Senjata)
4.1.2 Sebab-sebab Berlaku Peperangan
4.1.3 Kesan-kesan Peperangan
4.1.4 Langkah-langkah Pencegahan
4.2 Isu-isu Moral Pendatang Asing
4.2.1 Faktor-faktor Yang Mendorong Pendatang Asing
Datang Bekerja di Malaysia
4.2.2 Kesan Kedatangan Pendatang Asing
i. Kesan-kesan Positif
ii. Kesan-kesan Negatif
4.2.3 Langkah-langkah Mengatasi Isu Pendatang Asing
4.3 Globalisasi dan Kesan-kesannya
4.3.1 Faktor-faktor Globalisasi
4.3.2 Kesan-kesan Globalisasi
i. Ekonomi
ii. Sosial
iii. Politik
UNIT 5 : ETIKA KEPROFESIONALISME ( 6 jam )
5.1 Kod Etika
5.1.1 Kedoktoran
5.1.2 Perguruan5.1.3 Bank / Perakaunan
5.1.4 Wartawan
5.2 Budaya Kerja Negatif
5.2.1 Office Politics
5.2.2 Lompat Kerja
5.2.3 Kronisme dan Nepotisme
5.2.4 Budaya Kiasu
5.3 Peranan Individu Dalam Kerjaya
i. Hubungan Dengan Majikan
ii. Hubungan Dengan Rakan Sekerja
iii. Hubungan Dengan Pelanggan
5.3.1 Ciri-ciri Pekerja Yang Baik
5.4 Jenayah Kolar Putih
5.4.1 Rasuah
5.4.2 Kategori Rasuah
i. Pecah Amanah
ii. Penipuan
iii.Salahguna Kuasa
iv.Politik Wang
5.4.3 Jenayah Komputer
5.4.4 Faktor-faktor Jenayah Kolar Putih
5.4.5 Bahaya Jenayah Kolar Putih
5.4.6 Langkah-langkah Mengatasi
PANDUAN MENGGUNAKAN MODUL
- Modul ini dibahagikan kepada 9 unit. Setiap unit disediakan dalam jilid yang sama.
- Muka surat dinomborkan berdasar kepada kod subjek, unit dan halaman.
A2002 / UNIT 1 / 1
Subjek
Unit 1
Halaman 1
- Pada permulaan unit, objektif am dan khusus dinyatakan.
- Setiap unit mengandungi urutan aktiviti dan diberikan simbol berikut:-
OBJEKTIF Bahagian ini mengandungi objektif am dan khusus setiap pembelajaran. | |
INPUTInput mengandungi maklumat yang akan anda pelajari. | |
AKTIVITI Bahagian ini mengandungi proses pembelajaran secara aktif untuk menguji kefahaman anda. Anda perlu ikuti dengan teliti dan melaksanakan arahan yang diberikan. | |
MAKLUMBALAS KEPADA AKTIVITIBahagian ini mengandungi jawapan kepada soalan-soalan yang dikemukakan dalam aktiviti. PENILAIAN KENDIRI Penilaian kendiri menguji kefahaman anda dalam setiap unit. | |
MAKLUMBALAS KEPADA PENILAIAN KENDIRIBahagian ini mengandungi jawapan kepada soalan- soalan yang dikemukakan dalam penilaian kendiri. |
- Anda perlu mengikuti unit demi unit yang disediakan.
- Anda boleh meneruskan unit selanjutnya setelah berjaya melalui unit sebelumnya dan yakin dengan pencapaian anda.
PERNYATAAN TUJUAN
Modul ini disediakan untuk kegunaan pelajar-pelajar bukan Islam Semester 2 yang mengikuti kursus Sijil / Diploma di semua jabatan di Politeknik-politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia. Ia bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang pembentukan moral dan etika pelajar serta peka terhadap isu-isu moral di politeknik, isu-isu remaja , kesan kemajuan sains dan teknologi maklumat dan seterusnya dapat menyuburkan tingkahlaku moral dalam menghadapi pelbagai cabaran hidup.
PRA-SYARAT KEMAHIRAN & PENGETAHUAN
Tiada
OBJEKTIF AM MODUL
Di akhir modul ini, pelajar-pelajar akan dapat:-
- Mengetahui kesan-kesan kemajuan sains kepada manusia dan menilainya berdasarkan prinsip-prinsip moral
- Mengetahui kesan-kesan perkembangan teknologi maklumat dan menilainya berdasarkan prinsip-prinsip moral
- Mengetahui isu-isu moral yang berkaitan dengan remaja dan isu-isu global
- Mengetahui isu-isu moral yang berkaitan dengan profesion
PERALATAN & SUMBER YANG DIPERLUKAN BERSAMA MODUL
Tiada
RUJUKAN
- Ahmad Khamis (1998), Etika ( Pendidikan Moral ) Untuk Institusi Pengajian Tinggi , Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
- N. Rajendran & Ee Ah Meng (1995) , Pendidikan Moral ( Dinamika Guru ) , Kuala Lumpur : Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
- Tam Yeow Kwai (1996), Pendidikan Moral 1,Kuala Lumpur: Kump. Budiman Sdn. Bhd.
- Koo Kee Peng & Tang Chee Yee(1993), Pendidikan Moral,Kuala Lumpur: Kump. Budiman Sdn Bhd.
- Rahmat Ismail (1997), Etika Sosial,Kuala Lumpur :Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd .
- Abdul Rahman Aroff (1986), Pengenalan Pendidikan Moral, Petaling Jaya :Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd.
- Sabitha Marican (1996) , Pengurusan Masalah dan Penyelesaian , Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributors Sdn. Bhd .
- Mustafa Daud (2002), Cabaran Tamadun Islam Pada Alaf Baru di Malaysia , Kuala Lumpur : Utusan Publications and Distributors Sdn. Bhd
- Pensyarah-Pensyarah Pendidikan Moral, Kursus Pendidikan Moral, POLIMAS.