UNIT
3
UNIT 5
KONSEP AKIDAH
OBJEKTIF
OBJEKTIF AM
- Mengetahui dan memahami pengertian iman dan akidah.
- Mengetahui dan memahami tentang konsep Iman, Islam dan Ehsan.
- Mengetahui dan memahami pembahagian manusia.
- Membezakan jenis-jenis manusia berdasarkan akidah.
- Mengetahui dan memahami rukun- rukun dalam Islam dan peranannya.
OBJEKTIF KHUSUS
Di akhir unit ini anda sepatutnya dapat:
- menyatakan rukun Iman dan Islam.
- menjelaskan peranan setiap rukun terhadap orang Islam.
- menghuraikan konsep Iman, Islam dan Ehsan.
- menghuraikan perkaitan rukun Iman dengan kehidupan harian manusia.
- membuat perbandingan diantara manusia mukmin, muslim, kafir, zalim dan fasik.
INPUT
( KONSEP AKIDAH )
|
- PENGENALAN.
Aqidah
merupakan simpulan yang kukuh yang tertanam di dalam jiwa. Simpulan
tali aqidah dalam jiwa ini, tiada siapa pun yang dapat merungkaikan atau
memutuskan dari jiwanya selain dari dirinya sendiri dan Allah yang
mencipta dan memiliki jiwa hambanya. Sejarah para sahabat telah
membuktikan hakikat ini.
3.1 TAKRIF AQIDAH DAN IMAN.
3.1.1 Takrif Aqidah.
Aqidah Islam dapat ditakrifkan sebagai kepercayaan atau keimanan kepada hakikat-hakikat dan nilai-nilai yang mutlak, yang tetap dan kekal, yang pasti dan hakiki lagi kudus dan suci seperti yang diwajibkan oleh Islam, iaitu kepercayaan yang tersimpul dengan teguh dalam jiwa yang tidak mungkin terurai dalam apa jua keadaan dan suasana.
3.1.2 Takrif Iman.
Iman
bererti mempercayai dan menerima. Iman letaknya di hati, disokong
dengan pengakuan melalui lidah dan dibuktikan dengan amal dan perbuatan.
Berdasarkan itu, ulamak memberi takrif iman sebagai:
“Membenarkan dengan hati, mengaku dengan lidah dan melakukan amalan dengan anggota.”
3.1.3 Penghayatan Rukun Iman.
Rukun-rukun iman ialah:
- Beriman kepada Allah SWT.
- Beriman kepada Malaikat.
- Beriman kepada kitab-kitab Allah.
- Beriman kepada para Rasul.
- Beriman kepada hari Akhirat.
- Beriman kepada Qadar dan Qada’.
Bergotong - royong adalah sebahagian dari tuntutan iman
Keimanan
bukanlah ucapan yang keluar dari bibir semata-mata, tetapi keimanan
yang sebenar adalah merupakan suatu akidah atau kepercayaan yang
memenuhi seluruh isi hati.
Dari situ akan muncullah kesan-kesannya, antaranya:
- Allah dan RasulNya lebih dicintai dari segala suatu yang ada (lihat al Qur’an: Al-Taubah:24).
- Merasa takut dan malu terhadap Allah jika melakukan laranganNya (Al-Fathir:28).
- Menjadi asas semua amalan yang soleh dan pendinding dari maksiat dan kederhakaan.
- HURAIAN RUKUN IMAN.
Sebuah
hadis yang diriwayatkan oleh Muslim dari Umar Ibni Al-Khattab RA bahawa
di dalam pertemuan malaikat Jibril dengan Rasulullah SAW di dalam
sebuah majlis yang dihadiri oleh ramai dari sahabat-sahabat Rasulullah
SAW, maka Jibril telah mengemukakan pertanyaan kepada Rasulullah yang
bermaksud:
“Jibril
telah berkata kepada Rasulullah: kamu terang kepadaku mengenai iman,
maka jawab Rasulullah : Iman itu ialah bahawa kamu beriman kepada Allah,
kepada malaikat, kepada kitab-kitab, kepada rasul-rasul, kepada hari
kemudian dan kamu beriman bahawa habuan dan peruntukan bagi kamu sama
ada yang baik atau buruk adalah semua daripada Allah. Maka Jibril pun
berkata: Kamu telah berkata benar.”
Jadi, dari ayat al Qur’an dan hadith di atas dapatlah disimpulkan bahawa rukun iman itu ialah enam perkara iaitu :
- Percaya kepada Allah.Percaya kepada Malaikat.
- Percaya kepada Kitab-kitab.
- Percaya kepada Rasul-rasul.
- Percaya kepada Hari Kiamat.
Percaya kepada Qadar dan Qada’.
3.2.1 Percaya Kepada Allah.
Percaya
kepada Allah adalah perkara asas dalam akidah Islam dan syariatnya.
Erti beriman dengan Allah Ta’ala itu ialah mengetahui, percaya dan
beriktikad dengan perkara-perkara yang wajib, perkara-perkara mustahil
dan perkara yang harus bagi Allah Ta’ala.
Beriman dengan Allah juga bermaksud:
- Membenarkan dengan yakin akan adanya Allah.
- Membenarkan dengan yakin akan keesaan Allah, baik dalam perbuatanNya menjadikan alam dan makhluk seluruhnya mahupun dalam menerima ibadat setiap makhluk.
- Membenarkan dengan yakin bahawa Allah bersifat dengan segala sifat kesempurnaan, suci dari segala kekurangan dan suci juga dari menyerupai segala yang baharu.
Apabila
manusia itu mengenali Tuhan yang Maha Besar yang menjadikannya dan
berhubung dengannya maka dia tahu bahawa dia adalah milik Tuhannya
sahaja dan dengan itu bebaslah ia dari segala kuasa selain dari kuasa
Allah SWT.
Firman Allah SWT :
Maksudnya:
“Wahai
sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan
kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi
orang-orang yang) bertaqwa.”
(al-Baqarah : 21)
Ertinya
bahawa Allah itu adalah pencipta setiap benda yang ada di alam ini
termasuk bumi, langit dan planet-planet lain, yang dapat dilihat atau
tidak, semuanya adalah kepunyaan Allah SWT.
Bunga yang cantik ni pun….
Semuanya datang dari Allah SWT…
Dengan
demikian semua manusia yang ada di muka bumi ini walau apa bangsa
sekalipun dan di negara mana sekalipun adalah tertakluk kepada perintah
Allah. Mereka dikehendaki menganuti agama Allah dan agama Allah yang
terakhir sekali iaitu agama Islam .
Percaya
kepada Allah ini adalah pokok kepada kepercayaan atau rukun-rukun iman
yang lain, kerana dengan adanya Allah maka adanya yang lain-lain itu.
3.2.2 Percaya Kepada Malaikat.
Ertinya
ialah bahawa Allah telah menjadikan sejenis makhluk halus yang keadaan
asalnya tidak boleh dilihat, bukan lelaki dan bukan perempuan.
Bilangannya tidak diketahui. Hidup mereka sentiasa taat kepada perintah
Allah tanpa sekali-kali menderhakainya. Malaikat dijadikan oleh Allah
daripada cahaya, sabda Rasulullah S.A.W ( Terjemahannya ) :
“Malaikat
itu dijadikan daripada cahaya, jin dijadikan daripada api yang tidak
berasap dan dijadikan nabi Allah Adam sebagaimana yang diterangkan iaitu
daripada tanah.”
( Hadith riwayat muslim )
Di antara nama-nama malaikat dan tugas-tugasnya ialah :
1. Jibril:
Menyampaikan wahyu dan perintah Allah kepada nabi-nabi dan rasul-rasulNya untuk disampaikan kepada manusia.
- Mikail:
Mengawal
cakerawala termasuk matahari , bulan , bintang-bintang, keadaan hujan
dan panas dan lain mengikut yang dikehendaki oleh Allah.
- Izrail:
Mengambil nyawa seluruh makhluk yang bernyawa apabila sudah sampai waktu yang dikehendaki oleh Allah .
4. Israfil:
Meniup serunai sangkakala apabila tiba masanya.
- Raqib:
Mencatit amalan baik yang dilakukan oleh manusia.
- Atid:
Mencatit amalan jahat yang dilakukan oleh manusia.
- Mungkar:
Menyoal manusia di dalam kubur.
- Nakir:
Menyoal manusia di dalam kubur.
- Ridhwan:
Mengawal syurga.
- Malik:
Mengawal neraka.
3.2.2.1 Hikmat Beriman Kepada Malaikat.
Antara lain dapatlah dikatakan :
a)
Apabila seseorang itu menyedari bahawa dia sentiasa diawasi oleh
malaikat maka dia akan sentiasa menjaga tingkah lakunya, sentiasa
berkelakuan baik, menjaga tutur katanya walau di mana dia berada.
b)
Jika dia terlanjur melakukan sesuatu kesalahan dan kesilapan, dia akan
segera insaf dan bertaubat kembali, tidak akan mengulangi lagi
kesalahan tersebut, kerana menyedari setiap tutur katanya, gerak lakunya
sama ada buruk atau baik akan tetap tidak terlepas daripada catitan
Malaikat Raqib dan Atid.
c)
Apabila seseorang muslim itu mengetahui apabila dia mati, dia akan
ditanya dan diseksa oleh malaikat dalam kuburnya maka semasa hidup di
dunia ini dia akan mengerjakan apa yang disuruh dan menghindar apa yang
dilarang Allah. Jadi, apabila menyedari keadaan ini tentu dia akan
sentiasa berhati-hati dan berjaga-jaga supaya suruhan Allah akan
sentiasa dipatuhi dan dia akan selamat di alam kubur nanti.
3.2.3 Percaya Kepada Kitab.
Orang-orang
Islam wajib percaya bahawa Allah SWT telah menurunkan beberapa buah
kitab kepada rasul-rasulNya. Isi pengajaran kitab-kitab itu adalah
mengandungi ajaran-ajaran mengenai amal ibadat untuk akhirat dan juga
petunjuk-petunjuk untuk memperbaiki kehidupan manusia di dunia.
Kitab-kitab yang diturunkan oleh Allah yang wajib diketahui oleh setiap orang Islam itu ialah:
1. Zabur : Nabi Daud (dalam bahasa Qibti).
2. Taurat : Nabi Musa (dalam bahasa Ibrani).
3. Injil : Nabi Isa (dalam bahasa Suryani).
4. Al-Quran : Nabi Muhammad S.A.W. (dalam bahasa Arab).
Setiap
rasul yang diutus oleh Allah kepada manusia dilengkapi dengan kitab
yang menjadi pedoman, pembimbing dan undang-undang kepada manusia yang
dipimpinnya.
Firman Allah SWT:
Maksudnya:
Maksudnya:
Maksudnya :
“Pada
mulanya manusia itu adalah umat yang satu (menurut agama Allah yang
satu tetapi akhirnya mereka telah berselisih faham), maka Allah telah
mengutuskan nabi-nabi sebagai pemberi khabar gembira (kepada orang-orang
yang beriman dengan balasan syurga), dan pemberi amaran (kepada yang
engkar dengan balasan azab neraka azab neraka), dan Allah menurunkan
bersama nabi-nabi itu kitab-kitab suci yang mempunyai
keterangan-keterangan benar untuk menjalankan hukuman di antara manusia
mengenai apa yang mereka pertikaikan.”
( Al-Baqarah : 213)
Al Qur’an merupakan kitab terakhir sekali diturunkan oleh Allah dan penutup kepada segala kitab-kitab yang terdahulu. Allah SWT berfirman:
Maksudnya:
“ Allah,
tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia, yang tetap hidup,
yang kekal selamanya mentadbirkan (sekelian makhluk). Ia menurunkan
kepadamu (wahai Muhammad) kitab suci (al-Quran) dengan (mengandungi)
kebenaran, yang mengesahkan isi kitab-kitab suci yang telah diturunkan
dahulu daripadanya, dan ia juga yang menurunkan kitab-kitab Taurat dan
Injil, sebelum (al-Quran diturunkan), menjadi petunjuk bagi umat
manusia. Dan ia juga menurunkan al-Furqan (yang membezakan antara yang
benar dan yang salah).
( Al-Imran:2-4 )
3.2.4 Percaya Kepada Rasul.
Seseorang
Islam diwajibkan beriman bahawa Allah telah mengutuskan beberapa orang
rasul yang dipilihNya daripada jenis manusia yang cukup sempurna. Mereka
menerima wahyu yang mengandungi hukum-hukum syarak untuk mengajar dan
membimbing manusia kepada kehidupan yang membawa kebahagiaan di dunia
dan di akhirat.
Sifat-sifat yang wajib bagi Rasul ada empat iaitu:
1. Siddiq - Benar pada segala percakapan, perkhabaran
dan perbuatan.
2. Amanah - Jujur dan tidak membuat kesalahan.
3. Tabligh - Menyampaikan semua perintah Allah kepada
Anak-anak……kita mesti contohi sifat-sifat Rasulullah..
manusia.4. Fathonah - Bijaksana.
Erti
Rasul dari segi bahasa ialah : Utusan yang menyampaikan sesuatu
perutusan seseorang kepada orang lain. Manakala dari segi istilah :
Rasul ialah lelaki utusan Allah yang menerima wahyu Allah untuk dirinya
dan wajib disampaikan kepada umat manusia agar mereka dapat melalui
jalan yang lurus dan diredhai Allah.
Terdapat
25 orang rasul yang wajib diketahui, iaitu Adam, Idris, Nuh, Hud,
Salleh, Ibrahim, Lut, Ismail, Ishak, Yaakub, Yusuf, Ayub, Syuib, Musa,
Harun, Zulkifli, Daud, Sulaiman, Ilyas, Iliasa’, Yunus, Zakaria, Yahya,
Isa dan Muhammad s.a.w. Semua rasul-rasul diutuskan oleh Allah kepada
kaum masing-masing, kecuali Nabi Muhammad (SAW) diutuskan kepada
seluruh umat manusia. Firman Allah SWT :
Maksudnya:
“Tidaklah
Kami (Allah) utuskan engkau (Muhammad) kecuali untuk umat manusia
seluruhnya sebagai pembawa berita gembira dan juga berita menakutkan
tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui hakikatnya.”
(As-Saba’:28)
Firman Allah SWT lagi :
Maksudnya:
“Bahawa
Nabi Muhammad itu bukanlah bapa kepada seorang lelaki daripada kamu
Zaid bin Harisah,(anak angkat Rasulullah), malah adalah Rasul (utusan)
Allah dan penyudah segala nabi (yang terdahulu) dan adalah Allah itu
mengetahui segalanya.”
(Al-Ahzaab: 40)
3.2.5 Percaya Kepada Hari Akhirat.
Beriman
kepada hari Akhirat merupakan masalah yang paling berat dari segala
macam akidah dan kepercayaan manusia. Sejak zaman sebelum Islam
sampailah sekarang manusia telah memperkatakan masalah ini. Para ahli
fikir selalu menempatkan persoalan ini sebagai inti penyelidikannya,
sebab beriman kepada hari akhirat akan membawa manusia kepada keyakinan
adanya satu kehidupan duniawi dan penciptaan manusia. Demikianlah
pentingnya masalah ini hingga turunnya ayat-ayat Allah menerangkan
kedudukan hari Akhirat ini.
3.2.5.1 Pola beriman kepada hari Akhirat itu terbahagi kepada lima fasa:
- Tahap kehancuran segala makhluk yang ada di muka bumi. Dalam proses kehancuran ini akan terjadilah gempa bumi, di mana gunung-gunung menjadi debu berterbangan, air laut mendidih meluap-luap, bintang-bintang berguguran, langit bergulungan, sedang manusia semua mabuk dan pitam. Kemudian musnahlah segala makhluk sama ada yang bernyawa mahupun tidak, hanya Allah tetap kekal.
Firman Allah SWT :
Maksudnya:
“Semua yang ada di alam ini binasa. Hanya Zat Tuhan yang memiliki kebesaran dan kemuliaan tetap kekal.”
(Ar-Rahman: 26-27)
- Hari kebangkitan di mana manusia akan dibangkitkan dari kubur dan dikumpulkan di padang Mahsyar.
- Diperlihatkan seluruh amal perbuatan di dunia dahulu. Tidak ada yang tersembunyi sama ada yang jahat mahupun yang baik, sekalipun sebesar zarah (atom).
Firman Allah SWT :
Maksudnya:
“Pada
hari itu, manusia keluar dari kuburnya dalam bermacam-macam keadaan,
supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka. Barang
siapa yang mengerjakan seberat timbangan zarah kebaikan, tentu akan
dilihatnya. Dan barang siapa yang mengerjakan seberat timbangan zarah
kejahatan nescaya akan dilihatnya pula.”
(Al-Zalzalah: 6-8)
- Hari menghisab di depan mahkamah keadilan Allah, di mana manusia akan memperolehi keputusan yang paling adil tanpa ada penganiyaan.
- Hari keputusan di mana manusia akan menerima ganjaran yang setimpal dengan amalannya. Di sini saat yang dijanjikan akan dipenuhi sebagai tujuan penciptaan manusia. Mereka yang banyak amal kebajikan akan ditempatkan di syurga dan yang banyak amalan kejahatan akan ditempatkan di neraka yang penuh azab sengsara.
Dari
fasa-fasa di atas, fasa kelima mempunyai nilai yang paling tinggi bagi
kehidupan manusia. Ia menunjukkan kehidupan di dunia ada ertinya, bukan
hidup sekadar makan dan minum sahaja tanpa ada kelanjutan dari segala
usaha yang dilakukan di dunia ini. Apa yang kita kerjakan sekarang
merupakan bentuk keinginan untuk kehidupan yang mendatang. Jelas
didapati bahawa berbagai corak kehidupan yang dialami manusia
seluruhnya, sedangkan akhirat tempat kekal dari amalan yang pernah
dilakukan di dunia.
Beriman
kepada hari Akhirat membawa kesan positif kepada manusia kerana ia
mengajar manusia beramal soleh. Manusia soleh akan banyak memberi
manfaat sesama insan, kebaikan yang dibuat bukan untuk mencari
populariti diri dan bukan mengharapkan balasan material, malah mencari
keredhaan Allah semata-mata. Maka akan lahirlah manusia bertaqwa dan
sanggup menghadapi segala rintangan hidup sebagai ujian Allah kepada
mereka.
Jika
dalam menegakkan kalimah Allah mereka sanggup menggadaikan harta dan
nyawa, maka sesungguhnya mereka adalah benar-benar beriman kepada Allah
dan hari akhirat. Sikap optimis yang mereka miliki, dengan pandangan
yang tajam dan merupakan hasil dari keyakinan mereka kepada hari akhirat
di mana di sanalah mereka akan diberi kemenangan yang abadi.
Akibat
dari keimanan kepada hari akhirat wujudlah manusia yang benar-benar
cintakan Allah hingga segala amalan perbuatan dalam kehidupannya adalah
untuk Allah. Jika sikap yang demikian itu dipunyai setiap muslim, maka
sudah tentu ancaman dari luar yang ingin menghancurkan Islam dapat
dihapuskan, malah Insya Allah kesucian Islam dapat dipertahankan dan
menjadi ikutan serta anutan seluruh manusia.
3.3 PERINGKAT-PERINGKAT IMAN.
Para ulamak membahagikan iman kepada beberapa peringkat:
- Iman Taqlid : Iaitu iman ikut-ikutan, hanya semata-mata mengikut pendapat orang lain.
- Iman Ilmu : Iaitu beriman semata-mata kerana berilmu dan berdasarkan pada fikiran tidak terletak di hati.
- Iman A’yan : Iaitu iman yang terletak di dalam hati. Iman ini dimiliki oleh orang-orang soleh.
- Iman Hak : Iaitu iman sebenar yang terlepas dari nafsu syaitan. Iman ini dimiliki oleh golongan muqarrabin, iaitu orang yang hampir
kepada Allah.
- Iman Hakikat : Iaitu iman peringkat tertinggi yang boleh dicapai oleh manusia. Iman ini hidup semata-mata untuk Allah dan Rasul serta hari akhirat seperti para sahabat nabi.
Setiap
manusia harus memiliki sekurang-kurangnya iman A’yan untuk memperoleh
ketenangan, kesejahteraan dan kekuatan jiwa serta semangat pengorbanan
untuk diri, keluarga, masyarakat dan negara.
- IMAN BERTAMBAH DAN BERKURANG.
Iman
seorang manusia sentiasa bertambah dan berkurang mengikut amalan
mereka. Untuk mencapai iman yang teguh kita hendaklah melakukan
perkara-perkara berikut :
- Melawan hawa nafsu.
- Mengosongkan hati daripada sifat-sifat tercela seperti ujub, angkuh, sombong, tamak, riya’ dan sebagainya.
- Membiasakan diri dengan sifat-sifat terpuji.
- Melahirkan keikhlasan berbakti dan berkorban semata-mata kerana Allah.
- Memperbanyakkan amalan-amalan sunat seperti solat sunat, bersedekah, puasa sunat dan sebagainya.
- Bertafakur, iaitu memerhatikan tanda-tanda kebesaran dan kekuasaan Allah.
AKTIVITI
3A
Arahan :
Jawab semua soalan.
3.1
Firman Allah yang bermaksud :
“Katakanlah,
jikalau ayah-ayahmu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu,
kaum keluargamu, kekayaan yang kamu perolehi, perniagaaan yang kamu
khuatirkan ruginya dan tempat kediaman yang kamu sukai itu lebih kamu
cintai darpada Allah dan Rasulnya serta berjuang pada jalan Allah, maka
nantilah sehingga Allah mendatangkan perintahNYA (membinasakan ), Allah
tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang fasiq.”
( at-Taubah : 24 )
|
Merujuk maksud firman di atas, kesimpulan yang terpenting ialah :
- Iman bukan sekadar ucapan bibir.
- Iman adalah ucapan bibir yang disertai keyakinan hati.
- Iman ialah pengakuan lidah dan pembuktian dengan amalan.
- Iman seseorang itu sudah ada tetapi akidahnya masih goyang.
3.2
Beriman kepada Allah merupakan perkara asas dalam akidah dan syariat
Islam. Erti beriman dengan Allah adalah meliputi perkara-perkara
berikut :
- Membenar dengan yakin adanya Allah.
- Mempercayai dengan yakin akan keesaan Allah.
- Menyatakan dengan yakin segala sifat kesempurnaan Allah.
- Mematuhi dengan yakin segala titah perintah Allah yang Maha Sempurna.
- i,ii dan iii.
- i,ii dan iv.
- ii,iii dan iv.
- i,ii,iii dan iv.
3.3
Orang-orang beriman wajib percaya adanya malaikat dan
peranan-peranannya. Pilih padanan yang betul mengenai perkara tersebut
daripada jadual di bawah:
Nama
|
Tugas
| |
A.
|
Raqib
|
Pencatat amalan baik manusia
|
B.
|
Mikail
|
Menyoal manusia di dalam kubur
|
C.
|
Izrail
|
Meniup semboyan atau sangkakala kiamat
|
D
|
Israfil
|
Penyampai wahyu kepada para Nabi dan Rasul
|
MAKLUM BALAS AKTIVITI 3A
|
- C.
- D.
- A.
INPUT
(KONSEP AKIDAH : SAMBUNGAN)
|
3.3 HUBUNGAN ANTARA IMAN, ISLAM DAN IHSAN.
Hubungan
antara Iman, Islam dan Ihsan boleh diibaratkan seperti sebatang pokok.
Bahagian akarnya ibarat iman, di mana ia tidak kelihatan. Akar di dalam
tanah dan iman di dalam hati. Sekiranya akarnya baik tanpa sebarang
cacat dan tidak ada penyakit, suburlah batang dan daun-daunnya. Begitu
juga iman yang sihat akan melahirkan amalan yang baik.
Batang
dan daun-daun yang subur itu ibarat Islam. Batang ialah bahagian yang
nampak dilihat dari bahagian pokok tersebut. Begitu juga Islam dapat
dilihat melalui amalan-amalan zahir. Amalan yang bersungguh adalah
hasil dari iman yang kuat dan kukuh.
Ihsan
ibarat buah dari pokok. Pokok yang akar dan batang yang sihat akan
menghasilkan buah yang juga baik. Ihsan adalah hasil dari iman dan
amalan Islam yang bersungguh di mana akan terpancarlah akhlak baik yang
dikagumi oleh kawan dan lawan.
Kesimpulannya,
antara Iman, Islam dan Ihsan mempunyai hubungan yang rapat yang tidak
dapat dipisahkan. Pengakuan beriman tanpa ada amalan Islam adalah
dusta. Amalan Islam tanpa iman adalah munafik. Begitu juga Ihsan tidak
akan wujud tanpa Iman dan Islam.
3.5 PEMBAHAGIAN MANUSIA.
Dari segi aqidah, manusia pada asasnya terbahagi kepada tiga bahagian :
- Manusia Mukmin.
- Manusia Kafir.
- Manusia Munafiq.
- Manusia Mukmin.
Manusia
mukmin ialah mereka yang beriman kepada Allah SWT dan beriman kepada
rukun-rukun Iman yang enam. Beriman dengan sebenar-benarnya dengan
perbuatan dan amalan sekali.
Sifat-sifat Manusia mukmin.
- Bertakwa
Allah SWT berfirman :
Maksudnya :
“Kitab
Al- quran itu tidak ada keraguan padanya, penunjuk bagi mereka yang
beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan sembahyang dan menafkahkan
sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka. Dan mereka
beriman kepada kitab (Al Quran) yang telah diturunkan kepadamu dan
kitab-kitab yang diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya
(kehidupan akhirat). Mereka itulah yang tetap dapat petunjuk dari
Tuhanmu, dan merekalah orang-orang yang beruntung.”
(Al-Baqarah:1-5)
- Menerima dan patuh kepada hukum Allah SWT.
Firman Allah Taala:
Maksudnya :
“Sesungguhnya
jawapan orang-orang Mukmin bila dipanggil kepada Allah dan rasulNya
menghukum (mengadili) di antara mereka ialah ucapan kami mendengar, dan
kami patuh, dan mereka itulah orang yang berjaya.”
( An-Nur: 51 )
- Cintakan Allah.
Allah SWT berfirman :
Maksudnya:
Walau di mana kita pergi……..sembahyang jangan dilupa….
“Dan
di antara manusia ada orang yang menyembah tandingan-tandingan
selain Allah, mereka menyintainya sebagaimana mereka menyintai Allah.
Adapun orang-orang yang beriman sangat menyintai Allah. Jika
seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika
mereka melihat siksa (pada hari kiamat) bahawa kekuatan itu kepunyaan
Allah semuanya, dan Allah amat berat siksaanNya (nescaya mereka
menyesal).” (Al Baqarah : 165)
Sembahyang dengan khusyuk. Allah SWT berfirman:
Maksudnya:
“Sesungguhnya mencapai kejayaanlah orang-orang Mukmin yang sembahyang dengan khusyuk.”
(Al Mukminun:1-2)
- Berjihad di jalan Allah.
Allah SWT berfirman:
Maksudnya :
“ Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah dan orang-orang kafir berperang di jalan taghut.”
(An- Nisaa’ :76)
- Dakwah kepada kebaikan.
Allah SWT berfirman:
Maksudnya:“ Mukmin
lelaki dan perempuan sebahagian menjadi penolong kepada sebahagian yang
yang lain. Mereka menyuruh orang-orang membuat yang makruf dan mencegah
dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat dan mereka
taat kepada Allah dan RasulNya..”
(at-Taubah :71)
Adik…marilah solat dulu…..Tuhan marah pada orang yang tinggalkan solat….
3.2.1.1 Janji-Janji Allah Kepada Orang Mukmin.
Di
dalam al Qur’an banyak terdapat ayat-ayat yang menunjukkan Allah
memberi jaminan kepada mukmin dengan kehidupan yang sempurna di alam
akhirat. Allah SWT tidak sekali-kali memungkiri janjiNya.
Di antara firman Allah SWT :
Maksudnya:
“ Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin dirinya dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.”
(At-Taubah: 111)
Dari ayat di atas, dapatlah disimpulkan bahawa:
Allah SWT memberi jaminan sepenuhnya bahawa orang-orangmukmin diberi pembalasan yang baik dengan dimasukkan ke dalam syurga.
2.
Penghuni-penghuni syurga akan kekal di dalamnya buat
selama-lamanya. Sebagai ganjaran pahala dari Allah ke atas amalan-
amalan yang mereka lakukan di dunia.
3.
Orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan kelihatan bercahaya-cahaya
lantaran berita gembira yang mereka terima, iaitu syurga abadi.
Kalau kita baik…..ikut segala perintah Allah dan Rasul…..nanti kita akan masuk ke dalam syurga…..nak tak ?
Nak…Nak Ustazah….kami pun nak jadi penghuni syurga…mesti best kannnn…
Oleh
itu, janganlah merasa hina dan rendah diri lantaran beramal dengan
amalan Islam dan terimalah seruan Allah SWT. Allah SWT telah
berfirman:
Maksudnya :
“ Janganlah
kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal
kamulah orang yang paling tinggi (darjat) jika kamu orang yang beriman.”
(Ali-Imran : 139)
- Manusia Kafir.
Dari segi bahasa : Kufur bererti tutupan atau penutup. Oleh itu orang menutup iman dari hatinya disebut kafir.
Dari segi istilah : Kufur bererti tidak beriman kepada keesaan Allah atau kenabian atau syariat atau ketiga-tiganya sekali.
Para ulama telah membahagikan kufur kepada beberapa bahagian, antaranya :
- Kufur tauhid kepada Allah, seperti firman Allah SWT :
Ertinya: “ Sesungguhnya orang-orang kafir sama sahaja bagi
Maksudnya :
“Sesungguhnya orang-kafir sama sahaja bagi mereka , kamu beri peringatan atau tidak , mereka tidak juga beriman.”
(al-Baqarah : 6)
- Kufur dengan makna juhud (menentang) Allah. Firman Allah SWT :
Maksudnya :
“ Apabila datang kepada mereka apa yang mereka tahu , mereka kufur dengannya. Maka laknat Allah ke atas orang-orang kafir.”
(Al-Baqarah:89 )
- Kufur nikmat (tidak berterima kasih kepada Allah). Firman Allah SWT:
Maksudnya :
“ Syukur kepadaKu dan janganlah kufur ‘
(Al-Baqarah:152 )
- Kufur bara’ah (melepaskan diri). Firman Allah SWT :
Maksudnya:
“ Kemudian pada hari qiamat, melepas diri setengah mereka dengan setengah.”
(Al-Ankabut: 25 )
Sifat Orang kafir :
- Tidak yakin akan adanya hari kebangkitan dan alam akhirat.
- Memperolokkan al Qur’an dan orang yang beriman.
- Menghalang manusia lain dari mengikut jalan Allah.
- Menjadi hamba kepada kebendaan.
- Merasa iri hati terhadap orang Islam yang menyeru kepada kebenaran.
- Memperolokan agama Allah, membenci dan menentang apa saja yang berkaitan dengan Islam.
3.2.3 Manusia Munafik.
Salah
satu penyakit rohani yang amat merbahaya ialah nifak, kemunafikan dan
orang yang memiliki sifat itu disebut munafik. Asal makna nifak ialah
menampakkan yang baik sedangkan hatinya tidak. Munafik pada pengertian
istilah ialah orang yang menyembunyikan kekafiran di dalam hatinya
tetapi menyatakan iman dengan lidahnya.