KONSEP ASAS
PENGURUSAN
KUALITI
|
OBJEKTIF
|
|
Objektif : Am |
Memahami konsep asas pengurusan kualiti
|
Objektif : Khusus |
Di akhir unit ini anda seharusnya dapat :
|
-
PENGENALAN
Apakah yang anda tahu atau faham mengenai pengurusan kualiti ?
Jika kita lihat pada hari ini, banyak sudah syarikat-syarikat di sektor awam dan juga swasta mengamalkan konsep pengurusan kualiti. Kita semua selaku warga politeknik juga tidak terkecuali , telah mula mengamalkan konsep kualiti ini di dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Untuk pengetahuan anda semua, konsep pengurusan kualiti telah diperkenalkan sejak lama dulu iaitu sekitar tahun 1920an. Ianya menjadi kaedah pengawalan kualiti di kilang-kilang di Amerika Syarikat dan mula mendapat sambutan di kalangan pengurus korporat di Jepun sekitar tahun 1950an ketika sektor industri sedang giat dijalankan.
Konsep ini telah mula berkembang dengan pesat pada tahun 1980an dengan kesedaran di seluruh dunia tentang betapa pentingnya kualiti dalam kehidupan manusia. Jelas terbukti, konsep kualiti ini telah dapat membantu ke arah kecemerlangan prestasi organisasi melalui pengeluaran yang berkualiti dan peningkatan kecekapan operasi.
Seterusnya , di dalam unit ini akan diterangkan dengan lebih jelas mengenai konsep TQM.
12.1 KONSEP PENGURUSAN KUALITI MENYELURUH (TQM)
Apa itu TQM?
TQM merupakan singkatan dari perkataan ‘ Total Quality Management‘
atau Pengurusan Kualiti Menyeluruh. Ia merupakan proses pengurusan
kualiti yang berorientasikan pelanggan yang berjalan secara berterusan
dan melibatkan semua aspek dalam organisasi. Kualiti menyeluruh
ialah keadaan dimana ciri-ciri kualiti bukan hanya dipamerkan pada
keluaran atau perkhidmatan tetapi juga pada seluruh operasi dan urusan
organisasi.
Contohnya : Kecekapan pengurusan
Sistem fail yang sistematik
Sistem telefon yang cekap
Persekitaran pejabat yang sempurna (kemas dan tersusun)
TQM
bertujuan membawa perubahan yang menyeluruh ke arah melahirkan budaya
organisasi yang cemerlang. TQM dilihat sebagi satu proses transformasi
budaya di mana ciri-ciri budaya yang sedia ada diubahsuai dan ditukar
dengan ciri-ciri baru yang lebih baik. Ciri-ciri ini meliputi sikap dan
nilai, sistem dan prosedur, amalan operasi, struktur organisasi dan
sebagainya diubah kearah yang lebih baik yang boleh menyumbangkan kepada
kecemerlangan organisasi.
TQM
membawa organisasi mencapai kualiti menyeluruh dalam semua aspek
operasinya yang meliputi semua operasi dan sebarang urusan yang
dikendalikan oleh sesebuah organisasi. Kualiti dipamerkan melalui
kecekapan pentadbiran, kebolehan kakitangan dan kelancaran sistem
operasi dalam organisasi.
Konsep kualiti menyeluruh ditunjukkan dengan lebih jelas melalui rajah 10.1 pada mukasurat berikut.
KUALITI MENYELURUH ialah
Keadaan dimana ciri-ciri kualiti
bukan sahaja dipamerkan pada :
ATAU
Perkhidmatan Keluaran
Tetapi juga pada seluruh
Operasi dan urusan
Sesebuah organisasi
Contohnya:
Kecekapan sistem fail
Pengurusan yang sistematik
Sistem telefon pemandu yang
yang cekap berdedikasi
Persekitaran pejabat
yang sempurna
Rajah 12.1 : Konsep Kualiti Menyeluruh
12.2 Mengapakah pengurusan kualiti menyeluruh dilaksanakan oleh kebanyakan organisasi?
12.1
Kualiti menyeluruh ialah keadaan dimana ciri-ciri kualiti bukan sahaja
dipamerkan pada keluaran atau perkhidmatan tetapi juga pada seluruh
operasi dan urusan organisasi.
12.2 Pengurusan kualiti dilaksanakan
bertujuan membawa perubahan yang menyeluruh ke arah melahirkan budaya organisasi yang cemerlang.
bertujuan membawa perubahan yang menyeluruh ke arah melahirkan budaya organisasi yang cemerlang.
12.1.1
CIRI-CIRI PENGURUSAN KUALITI MENYELURUH
CIRI-CIRI PENGURUSAN KUALITI MENYELURUH
Pengurusan kualiti menyeluruh (TQM) mempunyai beberapa ciri penting yang boleh dikategorikan kepada 4 ciri utama iaitu :-
-
Matlamat TQM
-
Fokus TQM
-
Strategi TQM dalam meningkatkan kualiti
- Pelaksana iaitu pihak yang bertanggungjawab melaksanakannya.
Rajah 12.2 menunjukkan proses-proses berkaitan ciri-ciri TQM.
Rajah 12.2 : Ciri-Ciri TQM
Apakah sebenarnya matlamat TQM?
TQM
mempunyai matlamat untuk memberi kepuasan hati pelanggan dengan
menghasilkan keluaran yang dapat memenuhi kehendak pelanggan dan
memenuhi apa yang mereka harapkan. Setiap keluaran yang dihasilkan
mestilah tidak mempunyai kecacatan atau kesilapan yang boleh menjejaskan
kepuasan hati pelanggan.
Disamping
memberi kepuasan hati pelanggan, TQM memberi fokus kepada pembangunan
sistem dan proses kerja yang berkualiti. Ini adalah kerana hanya sistem
dan proses yang berkualiti sahaja dapat menjamin penghasilan keluaran
yang berkualiti. Maklumbalas dan pandangan dari pelanggan digunakan
untuk tujuan merekabentuk sistem-sistem dan proses kerja yang akan
dijalankan.
Dari
segi strategi peningkatan kualiti, TQM menekankan proses penambahbaikan
yang berterusan yang mengandungi tindakan strategik yang dirancang
dengan teliti dan berorientasikan matlamat jangka panjang. Proses ini
melibatkan seluruh organisasi. Proses penambahbaikan dijelaskan melalui
Rajah 12.3.
Mengikut
pendekatan TQM, setiap anggota di dalam organisasi sama-sama
bertanggungjawab sepenuhnya menjayakan usaha peningkatan kualiti kerana
penglibatan yang menyeluruh akan meninggalkan kesan yang bekekalan.
Rajah 12.3 : MODEL PENAMBAHBAIKAN KUALITI
YANG BERTERUSAN
12.4 Jelaskan matlamat TQM dalam memberi kepuasan kepada pelanggan.
12.5 Nyatakan peringkat-peringkat dalam proses penambahbaikan yang berterusan di bawah sistem TQM.
12.3 Empat ciri utama :-
-
Matlamat
-
Fokus
-
Strategi
-
Pelaksana
12.4
Ia dilakukan dengan cara menghasilkan keluaran yang dapat memenuhi
kehendak pelanggan serta menepati apa yang mereka harapkan. Setiap
keluaran yang dihasilkan dipastikan tidak mempunyai sebarang kecacatan
yang boleh menjejas kepuasan hati pelanggan.
12.5 Peringkat-peringkat penambahbaikan :-
-
Menentukan matlamat penambahbaikan
-
menentukan kaedah pelaksanaannya
-
melatih kakitangan yang terlibat
-
melaksanakan penambahbaikan yang dirancang
-
menilai pencapaian yang diperolehi
-
menyeragamkan proses kerja
-
meneruskan tindakan pembetulan.
Bincangkan faktor-faktor yang perlu diberi penekanan oleh pihak pengurusan bagi memastikan kejayaan pelaksanaan Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM).
SOALAN 12 – 2
Jelaskan ciri-ciri penting dalam melaksanakan Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM).
SOALAN 12 – 3
Selaku seorang pengurus di sebuah organisasi yang mengamalkan konsep pengurusan berkualiti, apakah tindakan yang anda perlu ambil sekiranya terdapat aduan ketidakpuasan hati pelanggan terhadap perkhidmatan yang diberikan.
Filed under: Uncategorized | Leave a Comment »
PENGURUSAN PROJEK
Posted on 11/04/2013 by onekills | Edit
PENGURUSAN
PROJEK
|
OBJEKTIF
|
|
Objektif : Am |
Memahami keperluan pengurusan projek
|
Objektif : Khusus |
Di akhir unit ini anda seharusnya dapat :
|
10.0 PENGENALAN
Unit ini akan membincangkan secara lebih terperinci mengenai elemen-elemen pengurusan projek yang berikut :-
- Perancangan dan kitar kawalan dalam pengurusan projek
- Pembangunan pelan projek
- Perlaksanaan pelan projek
- Pemantauan kemajuan projek
- Kawalan projek
- Integrasi kos
- Penjadualan maklumat dan nilai dapatan
- Membuat laporan dan taklimat
10.1 PERANCANGAN DAN KITAR KAWALAN
Tujuan
perancangan projek adalah untuk menentukan kaedah yang akan digunakan
untuk merancang sesuatu projek. Walau bagaimanapun, kejayaan sesuatu
perancangan adalah bergantung kepada pengetahuan tentang prosedur yang
sedia ada dan kebolehan untuk memilih kaedah yang paling menguntungkan.
Untuk memastikan kejayaan sesuatu perancangan, ia bergantung kepada
keputusan yang memerlukan pengumpulan sebanyak mungkin maklumat-maklumat
tentang bahan, mesin, tenaga manusia, kewangan dan masa.
-
Bahan
Di antara aspek-aspek yang perlu dititikberatkan ialah :
-
Kuantiti masa
-
Penghantaran bahan
-
Jenis bahan yang digunakan dan menempatkannya
-
Tenaga manusia ( pekerja )
Dalam pengurusan dan pelaksanaan sesuatu projek, memerlukan tenaga kerja yang mencukupi untuk menyiapkan sesuatu projek. Projek mungkin tidak akan dilaksanakan tanpa tenaga kerja.
-
Mesin
Mesin atau alat jentera diperlukan dalam melaksanakan sesuatu projek. Ia diperolehi melalui pembelian peralatan atau penyewaan.
-
Kewangan
Kewangan
adalah penting dan perlu diambil kira dalam melaksankan sesuatu projek.
Biasanya syarikta yang mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh akan
diberi mandat untuk menyiapkasan sesutu projek. Kewangan akan
melibatkan kos di mana, menilai kos dari mula pembinaan hinggalah
selesai seperti kos pembinaan, gaji pekerja, penyewaan mesin dan
sebagainya.
-
Masa
Pemilik
biasanya menginginkan tarikh permulaan , tarikh penyiapan dan tarikh
penting yang lain yang terdapat di dalam dokumen tawaran. Had masa juga
telah ditetapkan untuk menyiapkan sesuatu projek.
-
PEMBANGUNAN PELAN PROJEK
Proses pembangunan pelan projek bermula daripada penerimaan dokumen-dokumen kontrak dan akan menyediakan senarai-senarai aktiviti yang terdiri daripada aktiviti pengeluaran dan aktiviti perolehan.
-
Aktiviti Pengeluaran
Dokumen kontrak ini menyatakan butiran yang diperlukan untuk membangunkan sesuatu projek berdasarkan sumber setiap aktiviti. Daripada senarai aktiviti rangkaian pembangunan projek disediakan. Rangkaian ini akan memberikan satu jadual yang dapat berfungsi sebagai pelan asas untuk melaksanakan kerja-kerja projek.
-
Aktiviti Perolehan
Perancangan dan keseluruhan proses penjadualan mesti dikaitkan dengan kos projek yang memerlukan analisa selanjutnya. Masa perlaksanaan untuk sesuatu pembangunan pelan projek berkait rapat dengan sumber yang diperlukan. Semakin pendek masa untuk perlaksanaan, semakin banyak keperluan sumber. Dengan itu aktiviti yang berkos tinggi mungkin dipanjangkan masa perlaksanaannya dan mengakibatkan pengurangan dari segi kos dan sumber.
-
PERLAKSANAAN PELAN PROJEK
Perlaksanaan pelan projek merangkumi perkara-perkara berikut :-
-
Konsep projek
Sesuatu projek boleh dikategorikan sebagai projek besar, sederhana dan kecil. Ia boleh jadi terhad kepada satu sektor yang khusus atau merentasi beberapa sektor. Walau bagaimanapun, semua projek mempunyai beberapa ciri yang sama.
-
Matlamat yang segera
Sesuatu projek lebih menekankan kepada matlamat yang telah ditetapkan dengan tujuan untuk menyelesaikan masalah yang mendesak dan yang sudah dikenalpasti.
-
Tidak berulang-ulang
Pelaksanaan projek berbeza dengan pentadbiran biasa yang rutin dalam sesebuah organisasi atau agensi kerajaan. Projek-projek pembangunan biasanya diuruskan oleh badan-badan yang ditubuh khas untuk mengendalikan aktiviti-aktiviti projek yang tertentu supaya tiada pertindihan.
-
Ketidakpastian
Walaupun sesuatu projek kelihatan jelas dari segi objektif dan perlaksanaannya, sebenarnya semua projek mengalami masalah ketidakpastian. Masalah ini berkaitan dengan adanya kemungkinan penyesuaian perlarasan yang perlu dibuat ke atas rekabentuk teknikal, ekonomi atau pengurusannya.
-
-
PEMANTAUAN KEMAJUAN PROJEK
Pemantauan projek perlu dibuat untuk mengekalkan tempoh masa sasaran. Pemantauan sesuatu projek dibuat dengan maklumat sasaran dan keluaran dicatat untuk dibuat perbandingan. Selepas itu satu pembetulan rancangan perlu dibuat ke atas kesilapan kerja yang tidak diduga seperti kelewatan akibat bencana dan sebagainya.
-
Pemantauan kemajuan
Sebaik sahaja maklumbalas dari tapak didapati, penilaian data perlu dibuat untuk mengekalkan tempoh masa sasaran. Kejayaan sesuatu kerja bergantung kepada keputusan yang dibuat dan kepakaran dalam membuat penjadualan. Penilaian dibuat berdasarkan keluaran hasil kerja berbanding dengan sasaran, seterusnya peratus pencapaian dibuat berdasarkan perkara ini.
-
Tindakan pembetulan
Selepas tindakan penilaian dibuat ke atas sesuatu projek, suatu rancangan pembetulan perlu dibuat bagi mencapai matlamat sasaran sepenuhnya. Pembetulan dibuat ke atas kesilapan kerja yang tidak diduga seperti kelewatan akibat bencana alam dan sebagainya. Satu jadual perancangan dan sasaran kerja perlu disediakan semula sekiranya berlakuperubahan pada penjadualan.
-
10.1 Perancangan dan kitar kawalan merupakan suatu proses untuk ______
_________________________________________________________
-
Nyatakan DUA aktiviti yang terlibat di dalam proses pembangunan pelan projek.
-
Terangkan EMPAT perkara penting yang perlu diambil kira dalam perlaksanaan pelan projek.
-
Bagimanakah pemantauan kemajuan projek dilaksanakan?
-
Perancangan dan kitar kawalan merupakan suatu proses untuk menentukan kaedah yang akan digunakan untuk merancang sesuatu projek
-
Pengeluaran dan perolehan
10.3 i. Konsep projek
-
Matlamat yang segera
-
Tidak berulang-ulang
-
Ketidakpastian
10.4 Pemantauan
sesuatu projek membuat perbandingan di antara maklumat sasaran dan
keluaran. Selepas itu satu pembetulan rancangan perlu dibuat ke atas
kesilapan kerja yang tidak diduga seperti kelewatan akibat bencana dan
sebagainya.
-
KAWALAN PROJEK
Sesuatu projek tidak dapat dilaksanakan dengan berkesan jika tiada pengawalan yang sistematik. Kawalan merupakan proses untuk mengawal sesuatu perlaksanaan sesuatu projek. Pengawalan yang terancang boleh dilaksanakan dengan cara yang ekonomi, mengenalpasti had masa penjadualan dan mengambil kira sumber-sumber yang boleh diperolehi.
Kawalan yang baik dan terancang perlu mencerminkan kerja yang tepat dan dapat dilaksanakan bersesuaian dengan perancangan dan spesifikasi yang ditetapkan. Ini membolehkan sebarang perubahan kerja dari penjadualan dapat dikesan, dinilai dan dikawal.
Di antara aspek pengawalan projek yang perlu diambilkira ialah :-
-
Tahap Kawalan
-
Ciri-ciri tahap kawalan
-
Menyediakan jadual sasaran
-
Mengawasi projek
-
Penilaian dan peramalan
-
Tempoh kawalan pengemasakinian
-
Tempoh masa pengemaskinian
-
-
INTEGRASI KOS
Kos yang terlibat di dalam pelaksanaan projek boleh dibahagikan kepada beberapa kategori seperti bekalan tenaga fizikal, penggunaan tenaga buruh, pembelian atau penyewaan tanah yang melibatkan pembayaran cukai dan sebagainya. Kos-kos tersebut perlulah dinilai dengan masa yang akan menentukan pendapatan yang sewajarnya diperolehi.
Penentuan kos adalah penting dalam melaksanakan sesuatu projek. Kos yang tidak mencukupi akan mempengaruhi perjalanan sesuatu projek yang mungkin akan mengakibatkan projek terbengkalai. Perancangan kos yang teliti perlu bagi mengelakkan kerugian kepada syarikat. Di antara perkara-perkara yang penting semasa membuat perancangan kos ialah :-
-
Kos bahan mentah, gaji pekerja, pengangkutan barang-barang, penyewaan mesin atau pembelian mesin, tapak pembinaan dan sebagainya.
-
Kesan perubahan jangkamasa di mana pengusaha-pengusaha diperlukan.
-
Memikirkan risiko atau keuntungan untuk mengelakkan daripada berlakunya kerugian atau risiko-risiko lain.
-
Membuat jadual anggaran kasar ke atas kos yang perlu dalam melaksanakan sesuatu projek.
-
Tempoh penyiapan juga diperlukan kerana akan mempengaruhi jumlah kos jika berlaku pertambahan tempoh yang melibatkan kos pembayaran gaji pekerja dan sebagainya.
-
-
PENJADUALAN MAKLUMAT DAN NILAI DAPATAN
Setelah menerima maklumbalas dari tapak, pihak penjadualan akan menilai data dan menentukan apa yang perlu dilakukan untuk mengekalkan tempoh yang telah ditetapkan. Kepakaran penjadualan adalah penting kerana kejayaan akan bergantung kepada keptusan yang akan dibuat. Kebanyakan daripada keputusan akan dibuat oleh pihak penjadualan, tetapi kebiasannya sesetengah maklumat tersebut perlu diberi kepada pihak pengurusan peringkat yang lebih tinggi untuk dinilai.
Proses penilaian biasanya dimulai dengan penghasilan jadual-jadual daripada maklumat yang telah diperolehi. Penjadual akan memeriksa output yang diperolehi daripada komputer ataupun pejabat. Sebarang kelewatan output akan dibuat perbandingan tarikh mula dan tamat yang baru dengan tarikh mula dan tamat yang telah ditetapkan.
-
MEMBUAT LAPORAN DAN TAKLIMAT
Laporan terperinci tentang projek yang siap akan dibentangkan dalam bentuk yang lebih menraik dengan mengguanakan gambarajah, carta bar atau gambarajah skala-masa.
-
Gambarajah
Digunakan untuk menyesuaikan pengguna dengan tarikh yang dijadualkan. Sesuai digunakan untuk kegunaan pejabat kerana membenarkan kemasukan nilai keseluruhan projek yang dijadualkan serta kesannya ke atas perancangan. Kelemahannya ialah ia tidak menunjukkan julat masa yang nyata apabila aktiviti dijalankan. Keadaan ini akan mengakibatkan kesilapan taksiran terutama sekali apabila satu rantaian aktiviti mempunyai bilangan item yang lebih daripada rantaian yang lain.
-
Carta Bar
Carta bar biasa digunakan untuk asas penyediaan dan analisis sumber manusia , peralatan dan jadual kewangan. Ia sesuai digunakan pada tahap organisasi yang lebih rendsah tetapi tidak sesuai bagi peringkat atasan kerana kemungkinan pertindahan carta akan berlaku.
iii. Gambarajah Skala-Masa
Gambarajah Skala-Masa biasanya berkait rapat dengan persembahan carta bar. Ramai perancang lebih gemar menggunakan persembahan ini kerana ia dapat menunjukkan perhubungan di antara aktiviti dan masa pelaksanaannya.
-
10.5 Nyatakan tujuan kawalan dalam pengurusan projek dan kepentingannya.
- Bagaimana kos boleh mempengaruhi pelaksanaan sesuatu projek.
-
Penjadualan maklumat dan nilai dapatan penting kerana ______________________________________
-
Kawalan merupakan proses untuk mengawal pelaksanaan sesuatu projek.
-
Kos yang tidak mencukupi akan mepengaruhi perjalanan sesuatu projek yang mungkin akan mengakibatkan projek terbengkalai.
Perancagan kos yang teliti perlu bagi mengelakkan kerugian kepada syarikat.
-
Penjadualan maklumat dan nilai dapatan penting bagi memastikan projek dapat disiapkan dalam tempoh yang telah ditetapkan.
SOALAN 10 – 1
Anda dikehendaki membuat tinjauan suatu projek yang sedang dijalankan. Dapatkan maklumat-maklumat yang berkaitan seperti :
-
perancangan dan kitar kawalan
-
pembangunan pelan projek
-
pelaksanaan pelan projek
-
pemantauan kemajuan projek
-
kawalan projek
-
integrasi kos
-
penjadualan maklumat dan nilai dapatan
-
laporan dan taklimat
Bentangkan hasil dapatan anda.