|
KONSEP ASAS
PENGURUSAN
KUALITI
|
|
OBJEKTIF
|
Objektif : Am |
Mengetahui dan memahami prinsip asas pengurusan kualiti.
|
Objektif : Khusus |
Di akhir unit ini anda seharusnya dapat :
|
16.0 PENGENALAN
Pernahkah
para pelajar mendengar istilah 5′S ? Sememangnya istilah ini agak asing
kepada pelajar semua. Namun 5′S merupakan satu prinsip yang sangat
penting dalam pengurusan. Dalam unit ini, pelajar akan didedahkan dengan
kelima-lima elemen 5′S berserta maksudnya. 5′S. Prinsip 5′S adalah
merupakan suatu teknik untuk mengekal dan meneguhkan persekitaran
kualiti di dalam sesebuah organisasi. 5′S ini merujuk kepada
perkataan-perkataan Jepun iaitu Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu dan
Shitsuke.. Kelima-lima teknik ini sudah lama diamalkan di negara Jepun.
Ia bukan sahaja diamalkan untuk meningkatkan mutu di persekitaran
mereka, malah juga untuk meningkatkan proses pemikiran mereka.
Cuba
anda bayangkan, dapatkah anda melakukan sesuatu kerja mahupun belajar
di dalam persekiran yang tidak terurus. Prinsip 5′S telah diperkenalkan
dikebanyakan kilang-kilang di negara kita khasnya milik
pengusaha-pengusaha Jepun untuk mempertingkatkan mutu perkhidmatan dan
kualiti kerja mereka. Setiap pekerja telah dilatih untuk mengamalkan
prinsip ini sama ada sebelum, semasa atau selepas melakukan sesuatu
kerja mengikut prosedur yang telah ditetapkan.
Sebelum mempelajari prinsip ini dengan lebih lanjut, cuba anda fahami dahulu kelima-lima istilah bahasa Jepun tersebut :
-
Seiri(Memilih)
-
Seiton(Mengatur)
-
Seiso(Membersihkan)
-
Seiketsu(Piawaian)
-
Shitsuki(Latihan dan Disiplin)
-
PRINSIP 5′S
Sekarang kita akan melihat kelima-lima istilah tersebut dengan lebih terperinci lagi.
16.1.1 Seiri (Memilih)
-
Memilih keluar benda-benda yang tidak diperlukan dan membuangnya.
-
Menentukan benda-benda yang hendak disimpan, dibaiki atau dilupuskan.
-
Pelupusan barang mestilah dilampiri dengan borang pelupusan yang telah diluluskan oleh pihak atasan.
-
Mengasingkan perkakasan dan peralatan yang kerap kegunaannya.
-
16.1.2 Seiton (Mengatur)
-
Menyusun segala benda yang diperlukan agar mudah dicapai untuk kegunaan.
-
Mengetahui dan menganalisis keadaan masalah yang dihadapi apabila mengatur tempat kerja.
-
Menetapkan tempat simpan dan kaedah penyimpanan.
-
Mengekalkan peraturan penyimpanan dan menyemak semula dari masa ke semasa.
16.1.3 Seiso (Membersihkan)
-
Membersihkan tempat kerja dan peralatan.
-
Menyediakan jadual yang tetap untuk meneliti dan memeriksa serta membersihkan ruang tempat kerja.
-
Membersih dan mengemas peralatan semasa atau setelah menjalankan sebarang kerja.
16.1.4 Seiketsu (Piawaian)
-
Sentiasa mengekalkan suatu pencapaian yang tinggi dalam kekemasan dan organisasi tempat kerja.
-
Mengutamakan keseragaman dan mempraktikkan apa yang telah dipersetujui dalam Seiri, Seiton dan Seiso.
-
Mengekalkan pencapaian Seiri, Seiton dan Seiso.
-
Mengekalkan kawalan perdagangan dan menggunakan arahan-arahan bergambar.
-
Shitsuki (Latihan dan Disiplin)
-
Menggalakkan etika kerja dan disiplin yang tinggi melalui pendidikan dan latihan.
-
Melatih pekerja mempraktikkan house-keeping (kekemasan) yang baik.
-
Mendidik pekerja untuk menunjukkan tauladan yang baik dalam melaksanakan sesuatu tugas.
-
Menjaga kebersihan tempat kerja dari masa ke semasa.
-
16.2 BAGAIMANA MELAKSANAKAN PRINSIP 5′S?
Tahukah
anda cara yang terbaik untuk melaksanakan Prinsip 5′S dalam
persekitaran kerja anda kelak? Sebenarnya perlaksanaan Prinsip 5′S ini
memerlukan komitmen kedua-dua pihak iaitu pihak pengurusan atasan dan
kesemua individu yang terlibat di dalam organisasi. Kempen-kempen
mengenai prinsip ini juga perlu diadakan untuk memberikan penerangan dan
pendedahan awal kepada semua yang terlibat mengikut langkah-langkah
yang telah ditetapkan. Langkah-langkah di bawah boleh diambil jika anda
ingin melaksanakan kempen 5′S di syarikat anda :
16.2.1 Langkah 1 : Dapatkan Komitmen Pihak Pengurusan Atasan dan Melakukan Persediaan
Bincangkan
idea kempen 5′S yang bakal anda adakan di syarikat anda dengan pihak
pengurusan. Cuba dapatkan komitmen yang sepenuhnya sama ada sokongan
moral mahupun penyediaan sumber untuk latihan yang diperlukan sepanjang
kempen tersebut. Setelah semuanya diperolehi, bolehlah anda melakukan
persedian-persediaan berikut :
-
Membuat keputusan dan melaksanakannya (seperti membuang kesemua benda yang sudah tidak diperlukan lagi dan peruntukan masa tertentu untuk membersihkan persekitaran tempat kerja)
-
Menyediakan peralatan dan menggunakannya (seperti mendapatkan rak-rak yang bersesuaian dengan barang-barang yang perlu diletakkan dan penyediaan label-label arahan)
-
Membuat perkara yang memerlukan peningkatan (seperti pemasangan alas untuk melindungi sesuatu benda daripada dihinggapi abuk)
-
Membuat perkara yang memerlukan bantuan daripada unit/bahagian lain (seperti memasang peralatan mesin, menukar susun atur dan mencegah kebocoran minyak)
16.2.2 Langkah 2 : Membuat Persediaan Promosi Kempen
Langkah
yang seterusnya ialah menyediakan jadual-jadual perancangan yang
merangkumi 10 aktiviti asas semasa kempen ini dijalankan.
Aktiviti-aktiviti tersebut ialah :
-
Dapatkan komitmen daripada pihak pengurusan atasan, capaian status-quo dan dapatkan pengesahan pelan pelaksanaan.
-
Bengkel 5′S diasaskan kepada 5′S Audit Worksheet in Annex 4.1 telah mengenalpasti aktiviti-aktiviti 5′S di mana salah satu daripada prinsip 5′S itu merupakan kitaran pertama dalam pelaksanaannya.
-
Hari pertama kempen 5′S iaitu memilih (Seiri) – memilih keluar benda yang tidak diperlukan dan membuangnya.
-
Aktiviti harian 5′S oleh setiap orang.
-
Hari kedua kempen 5′S iaitu mengatur (Seiton) – menyusun segala benda yang diperlukan agar mudah dicapai untuk kegunaan.
-
Hari ketiga kempen 5′S iaitu membersihkan (Seiso) – membersihkan tempat kerja dan peralatan.
-
Hari keempat kempen 5′S iaitu piawaian (Seiketsu) – sentiasa mengekalkan sesuatu pencapaian tinggi dalam kekemasan dan organisasi tempat kerja.
-
Hari kelima kempen 5′S iaitu disiplin (Shitsuki) – menggalakkkan etika kerja dan disiplin yang tinggi melalui pendidikan dan latihan.
-
Jabatan atau bahagian yang terbaik mengamalkan prinsip 5′S akan menerima anugerah.
-
Penilaian Dan perancangan 5′S yang akan datang.
16.2.3 Langkah 3 : Merekod
Dalam
langkah ini, adalah penting untuk melakukan proses perekodan. Proses
ini bukan sahaja untuk pembuatan keputusan, tetapi juga penyelesaian
masalah, tindakan yang telah diambil serta keputusan yang telah dicapai.
Antara kaedah-kaedah yang digunakan untuk merekod ialah:
-
Fotografi.
-
Video.
-
“Problem” mark..
-
Kuantifikasi.
-
Bilik pameran.
16.2.4 Langkah 4 : Latihan 5′S
Langkah
yang seterusnya ialah untuk memberikan latihan kepada para pekerja
supaya dapat device dan melaksanakan penyelesaian masing-masing. Mereka
juga perlu diberikan pendedahan tentang penggunaan komputer walaupun di
luar bidang tugas mereka. Selain daripada itu, mereka perlu belajar
teknik-teknik penyelenggaraan dan menghadiri mesyuarat di antara jabatan
ataupun syarikat supaya mereka dapat menjanakan idea dan pendapat di
dalam persidangan yang sebenarnya.
16.2.5 Langkah 5 : Penilaian
Langkah
yang terakhir ialah melakukan penilaian terhadap aktiviti-aktiviti 5′S
yang telah dijalankan. Penilaian ini penting supaya setiap pekerja peka
dengan kejadian yang berlaku di tempat kerja mereka dan memastikan tiada
masalah yang akan dihadapi. Penilaian ini boleh dilaksanakan melalui
kriteria-kriteria yang telah ditetapkan. Di antara objektif utama
penilaian ialah untuk memastikan pelaksanaan 5′S mengarah kepada
persekitaran kualiti secara menyeluruh.
16.2.6 Patrols and Cross-evaluations
Lain-lain teknik yang boleh diubahsuai untuk mempromosikan aktiviti 5′S ialah melalui Patrols and Cross-evaluations. Patrols akan
melakukan lawatan ke mana-mana bahagian atau jabatan dan cuba untuk
mencari masalah yang wujud di sana. Ia adalah seakan-akan managing by walking around. Biasanya ahli-ahli patrol
bukannya terdiri daripada ahli pengurusan personel tetapi mereka mesti
tahu apa yang perlu dilihat dan dapat mencari masalah yang tersembunyi
melalui soalan-soalan yang akan mereka kemukakan.
Manakala
Cross-evaluations pula ialah kerjasama di antara kumpulan kerja untuk
memberikan idea penyelesaian sesuatu masalah yang dihadapi oleh sesuatu
kumpulan. Kelebihan teknik ini ialah wujudnya pertukaran idea dan
pembelajaran mutual.
-
KESAN-KESAN PELAKSANAAN 5′S
Setelah kita mempelajari kelima-lima prinsip 5′S dan langkah-langkah untuk melaksanakannya, sekarang kita akan melihat pula kesan-kesan pelaksanaannya terhadap masalah-masalah yang sering dihadapi oleh syarikat-syarikat di negara kita. Pelaksanaan 5′S ini memberi kesan di antaranya kepada :
-
Keselamatan
-
iaitu sesuatu perbuatan atau sikap yang dilaksanakan dengan baik dan tanpa melakukan kerosakan.
-
-
Kecekapan
-
Tempatkan untuk semua dan semua berada di tempatnya. Pada asasnya kemalangan biasanya kurang berlaku apabila tempat kerja diuruskan dengan baik.
-
-
Kualiti
-
Kekotoran dan daki boleh mengganggu ukuran yang tepat akan menyebabkan kecacatatan dan menambahkan bilangan barang yang rosak da berkualiti rendah.
-
Menghapuskan kerosakan
- Memasangkan label yang berkaitan dengan perkara yang boleh mencegah kerosakan mesin.
-
-
Berikan makna istilah-istilah berikut :
-
Seiri
-
Seiton
-
Seiso
-
Seiketsu
-
Shitsuki
-
-
Terangkan dengan terperinci kelima-lima prinsip 5′S.
-
Senaraikan 3 kaedah yang boleh digunakan dalam proses merekod maklumat.
-
Pelaksanaan prinsip 5′S telah memberikan kesan yang positif terhadap beberapa masalah. Nyatakan masalah-masalah tersebut.
-
Siapakah patrols? Apakah peranannya?
-
Nyatakan 2 kebaikan teknik Cross-evaluation.
-
i. Seiri – Memilih
ii .Seiton -Mengatur
iii.Seiso – Membersihkan
iv. Seiketsu – Piawaian
v. Shitsuki – Latihan dan Disiplin
16.2 a. Seiri(Memilih)
-
Memilih keluar benda-benda yang tidak diperlukan dan membuangnya.
-
Menentukan benda-benda yang hendak disimpan, dibaiki atau dilupuskan.
-
Pelupusan barang mestilah dilampiri dengan borang pelupusan yang telah diluluskan oleh pihak atasan.
-
Mengasingkan perkakasan dan peralatan yang kerap kegunaannya.
b. Seiton(Mengatur)
-
Menyusun segala benda yang diperlukan agar mudah dicapai untuk kegunaan.
-
Mengetahui dan menganalisis keadaan masalah yang dihadapi apabila mengatur tempat kerja.
-
Menetapkan tempat simpan dan kaedah penyimpanan.
-
Mengekalkan peraturan penyimpanan dan menyemak semula dari masa ke semasa.
c. Seiso(Membersihkan)
-
Membersihkan tempat kerja dan peralatan.
-
Menyediakan jadual yang tetap untuk meneliti dan memeriksa serta membersihkan ruang tempat kerja.
-
Membersih dan mengemas peralatan semasa atau setelah menjalankan sebarang kerja.
d. Seiketsu(Piawaian)
-
Sentiasa mengekalkan suatu pencapaian yang tinggi dalam kekemasan dan organisasi tempat kerja.
-
Mengutamakan keseragaman dan mempraktikkan apa yang telah dipersetujui dalam Seiri, Seiton dan Seiso.
-
Mengekalkan pencapaian Seiri, Seiton dan Seiso.
-
Mengekalkan kawalan perdagangan dan menggunakan arahan-arahan bergambar.
e. Shitsuki(Latihan dan Disiplin)
-
Menggalakkan etika kerja dan disiplin yang tinggi melalui pendidikan dan latihan.
-
Melatih pekerja mempraktikkan house-keeping (kekemasan) yang baik.
-
Mendidik pekerja untuk menunjukkan tauladan yang baik dalam melaksanakan sesuatu tugas.
-
Menjaga kebersihan tempat kerja dari masa ke semasa.
16.3 i. Fotografi.
-
Video.
-
“Problem” mark.
16.4 i. Keselamatan
-
Kecekapan
-
Kualiti
-
Menghapuskan kekotoran
-
Patrols ialah sekumpulan individu yang bukan semestinya ahli pengurusan personel yang akan melakukan lawatan ke mana-mana bahagian bagi mencari masalah-masalah yang wujud tetapi bersembunyi melalui pertanyaan.
16.6 i. Wujudnya pertukaran idea
ii. Pembelajaran mutual.
SOALAN 16-1
Anda
telah dilantik sebagai pengerusi kempen 5′S yang akan diadakan di
organisasi anda. Sebagai pengerusi, anda telah menubuhkan suatu
jawatankuasa untuk membantu anda. Terangkan dengan terperici tindakan
yang akan anda ambil untuk melaksanakan kempen tersebut.