UNIT 2 : TEORI PERMINTAAN DAN PENAWARAN
OBJEKTIF
OBJEKTIF AM
Mempelajari dan mengetahui konsep dan hukum-hukum permintaan.
OBJEKTIF KHUSUS
Di akhir unit ini, anda sepatutnya dapat :
- Mentakrif konsep permintaan
- Menerangkan tentang konsep permintaan individu dan pasaran
- Melakarkan keluk permintan
- Mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi permintaan
INPUT
2.1 PERMINTAAN (INDIVIDU DAN PASARAN)
a) Individu
Permintan individu menunjukkan perhubungan antara tingkat harga dan kuantiti barang tertentu yang diminta oleh seseorang pengguna pada masa tertentu.
b) Pasaran
Jumlah kuantiti sesuatu barang yang diminta oleh semua pengguna dalam pasaran terhadap barang itu pada satu tingkat harga dalam tempoh masa tertentu.
- HUKUM PERMINTAAN DAN FUNGSI PERMINTAAN MELAKARKAN
KELUK-KELUK PERMINTAAN (INDIVIDU DAN PASARAN)
a) Hukum permintaan
Sekiranya harga sesuatu barang itu meningkat, kuantiti permintaan terhadap barang itu akan menurun atau sebaliknya.
fungsi permintaan
Qd = a – bP
Harga
(RM)
|
5
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Kuantiti (Kg)
|
50
|
100
|
150
|
200
|
250
|
Jadual 2.1 : Permintaan Individu
Harga
(RM)
DD
5 A
4 B
3 C
2 D
- E
DD
0 50 100 150 200 250 Kuantiti
barang X (KG)
Harga barang x
(RM)
|
Kuantiti Permintaan (Kg)
|
PERMINTAAN PASARAN
| |||
PENGGUNA A
|
PENGGUNA B
|
PENGGUNA C
| |||
4
3
2
1
|
4
5
6
10
|
8
10
12
18
|
12
15
20
25
|
24
30
38
53
|
Jadual 2.2 : Jadual Keluk Permintaan Pasaran
Harga (RM)
Permintaan Individu
4 • • • •
3 • • • •
2 • • • •
1 • • • Permintaan Pasaran
- . Barang X (kg)
5 10 15 20 25 30 38 53
- FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERMINTAAN
- Perubahan harga barang itu sendiri
Harga
P
P1 D
0 Q0 Q1
Barang X
Kejatuhan harga barang X dari P1 kepada P0 menyebabkan kuantiti permintaan terhadap barang X bertambah daripada Q0 kepada Q1.
Sebaliknya kenaikkan harga barang X daripada P0 kepada P1 menyebabkan kejatuhan kuantiti permintaan terhadap barang X daripada Q1 kepada Q0.
b. Faktor-faktor lain
i. Harga Barang lain (Py)
Barang Pengganti
Mentega Marjerin
P
D1
D
D
0 Q1 Q 0 Q Q1
Kuantiti Kuantiti
Permintaan marjerin bertambah disebabkan perubahan kenaikan harga mentega, harga marjerin adalah tetap. Hubungan antara harga mentega dengan kuantiti marjerin adalah “positif”
Barang Penggenap
Harga kereta Harga petrol
P
P1 D P
D1
D
0 Q Q1 Kuantiti 0 Q Q1 Kuantiti
.
Jika harga kereta menurun kuantiti permintaan meningkat, manakala kuantiti permintaan terhadap petrol meningkat pada harga yang tetap.
Hubungannya adalah “negatif”
- Pendapatan pengguna
Pendapatan
D
P1
P0
Nasi ayam
0 Q0 Q1
Jika pendapatan bertambah, permintaan terhadap nasi ayam akan meningkat.
iii. Cita rasa pengguna
Harga
P
D1
D kuantiti diminta
0 Q0 Q1
Perubahan dalam citarasa boleh menyebabkan keluk permintaan berpindah ke kanan atau ke kiri pada harga yang sama.
- Spekulasi
Harga D
P1
P
Kuantiti telur ayam 0 Q Q1
Apabila jangkaan harga telur ayam pada masa hadapan meningkat permintaan terhadap kantiti telur ayam pada masa ini akan meningkat.
- Musim
Harga
D
P1 P P0 0 Kuantiti payungQ0 Q1
Apabila musim hujan ,permintaan terhadap payung akan meningkat ,
oleh itu harga akan meningkat.
- Tuliskan fungsi permintaan
- Apakah maksud permintaan
- Senaraikan faktor-faktor penentu permintaan
AKTIVITI 2A
.
Setelah mengikuti input ini, sila uji kefahaman anda dengan aktiviti berikut,…… ingat jangan cuba menipu diri. Ujilah kefahaman anda secara ikhlas dan jujur sebelum anda meneruskan input selanjutnya
MAKLUM BALAS AKTIVITI 2A
PERHATIAN
Anda hanya boleh berpindah ke input seterusnya jika anda dapat menjawab kesmua soalan dalam aktiviti 2A
- Qd = a – bP
2. Kesanggupan pengguna meminta sesuatu barang atau
perkhidmatan pada satu tingkat harga pada masa tertentu,
disokong dengan kuasa beli
3. i. Harga barang itu sendiri (Px)
- Harga barang lain (Py)
Barang penggenap
Barang pengganti
- Pendapatan Pengguna
- Citarasa
- Spekulasi
- SEBAB-SEBAB PERGERAKAN DI SEPANJANG KELUK DAN PERALIHAN KELUK PERMINTAAN
a. Pergerakan di sepanjang keluk
Harga D
A penguncupan permintaan B pengembangan permintaan C Q2 Q Q1 Kuantiti diminta
Perubahan di sepanjang keluk permintaan (perubahan kuantiti permintaan ) adalah di sebabkan :
- Perubahan harga barang itu sendiri
- Kenaikkan harga sesuatu barang.
- Penurunan harga sesuatu barang akan menyebabkan kenaikkan dalam kuantiti di minta .
b. Peralihan keluk permintaan
Harga
D1
D
D2
P
D1
D
D2
0 Q2 Q Q1 Kuantiti diminta
D ke D1 Pertambahan permintaan
D ke D2 Pengurangan permintaan
Peralihan keluk permintaan (Perubahan dalam permintaan) disebabkan oleh:
- Faktor –faktor lain iaitu harga barang lain
- Pendapatan pengguna
- Citarasa pengguna
- Musim
1. Labelkan gambarajah di bawah
Harga
Kuantiti
AKTIVITI 2B
.
Setelah mengikuti input ini, sila uji kefahaman anda dengan aktiviti berikut,…… ingat jangan cuba menipu diri. Ujilah kefahaman anda secara ikhlas dan jujur sebelum anda meneruskan input selanjutnyaMAKLUMBALAS
AKTIVITI 2B
PERHATIAN
Anda hanya boleh berpindah ke input seterusnya jika anda dapat menjawab kesmua soalan dalam aktiviti 1B
PENILAIAN KENDIRI
ANDA HAMPIR MENUJU KEARAH KEJAYAAN. UNTUK MEMASTIKAN MATLAMAT ANDA TERCAPAI SILA JAWAB SOALAN DALAM PENILAIAN KENDIRI DIBAWAH.
- SILA BERHUBUNG DENGAN PENSYARAH ANDA JIKA ADA SEBARANG MASALAH.
- RUJUK KEPADA MAKLUMBALAS DI HALAMAN B
SELAMAT MENCUBA
Bahagian 1 – Soalan Betul atau Salah
Arahan : Tandakan ( / ) bagi jawapan yang betul atau ( X ) bagi jawapan yang salah.
Bil
|
Kenyataan
|
Jawapan
|
1
| Permintaan berkesan adalah permintaan yang disokong oleh kebebasan membeli | |
2
|
Jadual permintaan adalah jadual yang menunjukkan beberapa pilihan kuantiti yang diminta pada tingkat harga yang sama.
| |
3
|
Keluk permintaan adalah keluk yang meghuraikan hukum permintaan. Keluk ini mencerun kebawah dari kiri kekanan.
| |
4
|
Apabila harga sesuatu barang berubah secara relatif kepada harga barang lain, pembeli akan menggantikan barang yang naik harga dengan barang yang lebih murah.
| |
5
| Apabila harga barang jatuh, pendapatan benar pembeli akan bertambah walaupun pendapatan wang tidak berubah. Dengan pendapatan benar yang tinggi, pembeli dapat membeli barang-barang dalam kuantiti yang lebih banyak. | |
6
|
Barang normal adalah barang yang kuantiti diminta akan berkurangan apabila pendapatan naik.
| |
7
|
Harga merupakan pengukur kepada kehendak pengguna. Semakin besar kehendak pengguna, semakin rendah harga yang sanggup dibayar oleh mereka
| |
8
|
Barang bawahan adalah barang yang kuantiti diminta akan meningkat apabila pendapatan naik.
| |
9
|
Barang pengganti adalah barang yang dapat menggantikan fungsi barang lain.
| |
10
|
Barang penggenap adalah barang yang mesti digunakan secara berasingan dengan barang lain.
|
Bahagian 2 – Soalan Aneka Pilihan
1. Menurut hukum permintaan, hubungan di antara kuantiti barang yang diminta dengan harga ialah
- Songsang
- Positif
- Mendatar
- Menegak
- Bagi suatu barang pengganti, apabila harga barang itu naik, permintaan barang
lain akan
- Naik
- Turun
- Tetap
- Tidak berubah
- Kopi dan gula merupakan barang
- Penggenap
- Pengganti
- Pengganti dan penggenap
- Bebas
- Antara pasangan barang yang berikut, yang manakah merupakan permintaan
- Daging dan susu
- Pensel biasa dan pensel makanikal
- Coca-cola dan Pepsi Cola
- Kopi dan gula
- Hukum permintaan menunjukkan hubungan di antara
- Harga dan permintaan
- Harga dan penawaran
- Kuantiti dan permintaan
D. Pendapatan dan permintaan
Bahagian 3 – Soalan Esei
Soalan 1
Terangkan factor-faktor yang menetukan permintaan.
Soalan 2
Huraikan faktor yang mempengaruhi pegerakkan dan peralihan keluk permintaan
MAKLUMBALAS
PENILAIAN KENDIRI
n 1 – Soalan Betul atau Salah
- Betul
- Salah
- Betul
- Betul
- Betul
- Salah
- Salah
- Salah
- Betul
- Salah
Bahagian 2 – Soalan Aneka Pilihan
- A
- A
- D
- D
- D
Bahagian 3 – Soalan Esei
Soalan 1
Permintaan ditentukan oleh
- Perubahan harga barang itu sendiri (Px)
- Perubahan haraga barang lain (Px)
- Pendapatan Pengguna
- Citarasa Rasa Pengguna
- Spekulasi
- Musim
Soalan 2
a. Pergerakan di sepanjang keluk permintaan (perubahan kuantiti permintaan ) adalah di sebabkan :
- Perubahan harga barang itu sendiri
- Kenaikkan harga sesuatu barang.
b. Peralihan keluk permintaan (Perubahan dalam permintaan) disebabkan oleh:
- Faktor –faktor lain iaitu harga barang lain
- Pendapatan pengguna
- Citarasa pengguna
- Musim