UNIT
4
UNIT 5
KONSEPSYAHADAH
OBJEKTIF
OBJEKTIF AM
- Mengetahui dan memahami konsep dan tuntutan syahadah.
- Memahami implikasi ucapan dua kalimah syahadah dalam kehidupan.
3. Mengaplikasi tuntutan syahadah dalam kehidupan harian.
OBJEKTIF KHUSUS
Di akhir unit ini anda sepatutnya dapat:
- menghuraikan konsep syahadatain.
- membezakan tauhid Uluhiyyah dan tauhid Rububiyyah.
- menghuraikan faktor-faktor yang boleh membatalkan syahadah.
- memberi contoh-contoh tingkah laku yang membatalkan syahadah.
INPUT
(KONSEP SYAHADAH)
|
4.0 PENGENALAN.
Perkataan
syahadah adalah dijelmakan dari bahasa Arab yang bermaksud pengetahuan,
penyaksian, pengkhabaran dan pegangan. Oleh itu, syahadah boleh
disimpulkan sebagai suatu kesaksian atau ikrar berlandaskan apa yang
diketahui. Kesaksian ini boleh dilakukan sama ada dalam bentuk lisan
mahupun perbuatan.
Fiman Allah SWT :
Maksudnya :
“Tiadalah
orang-orang musyrik itu berhak meramaikan masjid-masjid Allah sedang
mereka telah mengakui bahawa mereka sendiri tidak beriman, itulah
orang-orang yang pekerjaan mereka terbuang percuma sahaja, dan mereka
kekal di neraka”
( at-Taubah : 17)
Seandainya
syahadah lidahnya itu berlawanan dengan apa yang dipercayai oleh
hatinya maka syahadah itu dinamakan syahadah dusta (pengakuan dusta)
kerana mengkhabarkan sesuatu yang berlawanan dengan kepercayaannya. Ini
dijelaskan oleh Allah SWT dalam firmanNya :
Maksudya :
“Apabila
orang-orang munafiq datang kepada kamu, mereka berkata : Kami mengakui
bahawa engkau sesungguhnya utusan Allah. Dan Allah mengetahui, bahawa
kamu sesungguhnya utusanNya, dan Allah mengakui bahawa sesungguhnya
orang-orang munafiq itu dusta.”
( al-Munafiquun : 1)
Dalam
aqidah Islam terdapat 2 syahadah iaitu syahadah kepada Allah dan
syahadah kepada Rasul. Ini dibuktikan dengan untaian kalimah syahadah
itu sendiri yang sering diucapkan oleh setiap muslim.
Maksudnya: “Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa nabi Muhammad Pesuruh Allah.”
4.1 Pengertian Syahadah dan Tuntutannya.
4.1.1 Syahadah Kepada Allah.
Syahadah ini bermaksud mentauhidkan Allah dengan tauhid Rububiyyah, tauhid Uluhiyyah, tauhid al Asma’, as Sifah wa al Af`al serta tidak menghadapkan sembahan kepada sesuatu yang lain selain dari Allah SWT.
Di dalam kalimah La Ilaha Illallah terdapat dua perkara rukun iaitu nafi (penafian) dan ithbat ( penegasan ). Nafi dapat diperhatikan pada kalimah ( La Ilaha ) yang bererti menolak sebarang bentuk pengabdian selain daripada Allah. Penegasannya dapat diperhatikan pada kalimah ( Illallah ) yang bererti menegaskan tentang hakikat ketuhanan Tuhan yang maha Esa lagi tunggal ( Allah ).
4.1.2 Syahadah Kepada Rasul.
Syahadah
ini bermaksud ikrar dan tasdiq dengan segala syariat yang dibawa oleh
Nabi atau Rasulullah SAW dan segala pemberitahuan mengenai perkara ghaib
semuanya datang dari Allah serta menerima semua akhlak dan sifat
kerasulan seperti siddiq, amanah, tabligh dan fatanah.
Syahadah
ini merupakan teras Islam yang kedua. Syahadah ini menuntut manusia
mengetahui, membenar dan meyakini dengan tuntas bahawa Nabi Muhammad SAW
adalah Rasulullah serta membuktikannya dengan perkataan dan perbuatan
secara sekaligus.
Pembuktian
dengan perkataan ialah melafazkan kalimah syahadah itu dengan lidah.
Manakala pembuktian dengan perbuatan ialah menegakkan tingkah laku dan
seluruh tindak tanduk yang bersesuaian dengan ajaran Nabi Muhammad SAW
serta menurut jejak langkah baginda.
Pada dasarnya pengutusan para rasul bertujuan untuk mengesakan Allah. Dialah Tuhan Rabb al-‘Alamin dan Tuhan para rasul tersebut. Tiada Tuhan yang sebenar melainkan Allah.
Tidak
diragukan lagi untuk mencapai kesempurnaan hidup, manusia bukan sahaja
berkehendakkan kepada perkara-perkara asasi seperti makanan, pakaian,
tempat tinggal dan keperluan jasmani yang lain, tetapi manusia juga
berkehendakkan sesuatu untuk memenuhi tuntutan roh. Dengan memenuhi
tuntutan roh, manusia akan mencapai taraf kesempurnaan sebagai manusia
yang mulia dan berbeza dengan makhluk yang lain.
Tugas
Rasulullah SAW adalah untuk memberitahu kepada manusia bahawa Allah SWT
adalah penciptanya yang layak disembah dan Dialah yang meletakkan
manusia ke jalan yang lurus. Dengan keyakinan ini barulah manusia dapat
sampai ke jalan kebahagiaan dan kesempurnaan sebenar.
Manusia sendiri tidak dapat mengetahui perkara-perkara ghaib mengenai Pencipta dan Sirat al-Mustaqim
dengan menggunakan kudrat dan akalnya yang lemah dan terhad. Manusia
sering kali melakukan kesilapan. Oleh itu pengutusan para rasul
menunjukkan kebijaksanaanNya dan merupakan rahmat yang paling besar
untuk umat manusia.
Sebagai kesimpulannya, adalah tidak sepatutnya manusia mengingkari rasul Allah . Firman Allah SWT :
Maksudnya :
“Dan
mereka tidak menghormati Allah dengan penghormatan yang sewajarnya
ketika mana mereka berkata : Allah tidak menurunkan sesuatu pun untuk
manusia.”
( al-An’am : 91)
4.1.3 Mengingkari Kenabian Rasulullah.
Mengingkari
kenabian Nabi Muhammad SAW setelah nyata dalil-dalil mengenai kebenaran
dan kenabiannya bererti merendah dan melemahkan akal manusia. Sikap
seperti ini merupakan keingkaran yang sangat buruk, kedegilan yang
sangat tebal dan dosa yang sangat besar. Menolak Sunnah Rasulullah SAW
juga adalah merupakan keingkaran terhadap kenabiannya seperti golongan
anti hadis dan sebagainya.
4.1.4 Kesan Dan Implikasi Beriman Dengan Rasulullah SAW.
Beriman
dengan nabi Muhammad SAW bererti mengimani secara mutlak, tuntas dan
sempurna bahawa segala apa yang dibawa dan diberitakan oleh baginda
adalah datangnya dari Allah SWT. Beriman dengan Rasulullah tidak boleh
sama sekali dengan cara mempercayai dan mengambil sebahagian dan
meninggalkan sebahagian dari ajarannya. Sikap yang sebegini bukanlah
merupakan keimanan yang mutlak terhadap kenabian Rasulullah SAW. Al
Qur’an banyak menyatakan dalil-dalil tentang kesan keimanan kepada nabi
Muhammad SAW. Antaranya ialah Firman Allah SWT :
Maksudnya :
“Dan taatilah Allah dan rasul, supaya kamu diberikan rahmat.”
( Ali ‘Imran: 132)
Firman Allah SWT :
Maksudnya :
“Katakanlah jika kamu benar-benar mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosa kamu.”
( Ali ‘Imran : 31)
Firman Allah SWT :
Maksudnya :
“Apa yang diberikan rasul kepadamu terimalah dan apa yang dilarang bagimu maka tinggalkanlah.”
( al-Hasyr : 7)
Dalil-dalil
seperti yang dinyatakan tadi sememangnya banyak di dalam al Qur’an
mengingatkan orang-orang beriman akan tanggungjawab mereka selepas
beriman kepada Muhammad SAW sebagai nabi dan rasul. Antaranya :
- Dalil-dalil tersebut menyuruh manusia mentaati Nabi Muhammad SAW kerana taatkan baginda bererti taatkan Allah SWT. Balasan bagi orang yang mentaati Allah ialah syurga al Na’im dan balasan bagi yang mengingkarinya ialah neraka.
- Dalil-dalil tersebut menjelaskan kepada orang mukmin bahawa beriman kepada Rasulullah SAW bererti mengikuti apa yang disuruhnya dan meninggalkan apa yang dilarang.
4.2 Tauhid Rububiyyah Dan Tauhid Uluhiyyah.
Tauhid al Rububiyyah bermakna mempercayai bahawa Allah SWT sebagai Rabb
atau Pencipta, bersifat Esa, Penguasa dan Tuan bagi sekelian alam dan
menafikan sekutu daripada Allah SWT dalam sifat-sifat RububiyyahNya
yakni, penciptaan, pemberian rezeki, penguasaan dan sebagainya. Tauhid al Uluhiyyah pula bermakna menjadikan Allah SWT sahaja sebagai sembahan yang sentiasa dipatuhi.
4.2.1 Tauhid al Rububiyyah.
Perkataan ‘Rabb’ ada mempunyai beberapa makna. Antaranya ialah :
- As-Sayyid (Tuan).
- Al-Malik (Yang Memiliki sesuatu).
- Pencipta.
- Penguasa.
- Pendidik.
- Pengasuh.
- Penjaga.
- Pengislah.
Oleh itu, Tauhid al Rububiyyah
ialah ‘itikad atau keyakinan bahawa Allah SWT mempunyai sifat yang
sempurna. Segala sesuatu yang ada di dalam alam ini adalah milik Allah
SWT. Dialah Rabbul ‘Alamin.
Dialah yang berkuasa, menghidup dan mematikan. Dialah juga yang
berkuasa memberikan manfaat dan mudharat. Jika Allah mahu memberikan
manfaat kepada seseorang, maka tiada siapa yang mampu menghalangnya dan
begitu juga sebaliknya. Oleh yang demikian, hanya Allah sahaja berkuasa
untuk memberikan manfaat atau mudharat. Firman Allah SWT :
Maksudnya :
“Jika
Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepadamu, maka tiada yang dapat
menghilangkannya melainkan Dia sendiri. Dan jika dia mendatangkan
kebaikan kepadamu, maka dialah yang maha berkuasa atas segala sesuatu.”
( al-An’am : 17)
Dengan
itu, semua makhluk bergantung kepadaNya, memerlukan pertolonganNya
serta berharap kepadaNya. Apa yang dimiliki makhluk hanya bersifat
sementara dan pinjaman. Oleh itu jika manusia mempunyai sifat berkuasa
dan memiliki, maka sifat itu hanya sementara kerana segala sesuatu di
alam ini adalah kepunyaan Allah SWT.
Begitu
juga dengan kepandaian dan kebijaksanaan yang dimiliki manusia,
semuanya datang dari Allah SWT. Ini kerana hakikat sebenarnya ialah
manusia dijadikan hanya sebagai makhluk. Dia tidak mempunyai apa-apa
melainkan setiap kuasa, tindak-tanduk serta gerak nafasnya datang dari
Allah SWT. Dengan keyakinan itu, maka timbul kesan syahadah tauhid dalam
diri seseorang muslim. Dia hanya takut kepada Allah SWT dan berani
untuk bertindak melakukan sesuatu juga kerana keyakinannya kepada Allah.
Natijah
keyakinan ini dapat disorot kembali dalam kehidupan Rasulullah SAW dan
para sahabat. Sebelum keluar berhijrah ke Madinah al Munawwarah,
Rasulullah SAW telah memerintahkan Saidina Ali KW untuk tidur di atas
katilnya sedangkan ketika itu puak musyrikin sedang mengintip untuk
membunuh Rasulullah SAW. Bagaimanapun, kerana keyakinannya kepada
kekuasaan Allah menyebabkan dia sanggup mengikut perintah Rasulullah
SAW. Walaupun dari segi logik akal yang cetek, risikonya adalah tinggi.
Natijah
yang sama juga dapat dilihat pada Saidina Bilal bin Rabah yang dijemur
di bawah pancaran matahari terik dan diheret di padang pasir serta
diseksa dengan meletakkan batu besar di atas dadanya. Bagaimanapun dia
tetap mempertahankan keimanannya kepada Allah.
4.2.1.1 Fitrah Manusia Mengakui Sifat Rububiyyah Allah SWT.
Hakikat
ini dapat dibuktikan secara jelas dengan pengiktirafan orang-orang
kafir Quraish semasa al Qur’an diturunkan dan menyeru mereka supaya
menyembah Allah SWT. Mereka mengaku bahawa tidak layak bagi manusia
lebih-lebih lagi patung dan berhala bersifat dengan salah satu sifat rububiyyah
Allah SWT. Sebagai contoh berhala yang mereka sembah itu sendiri tidak
mempunyai sifat penguasa yang mutlak dan pencipta yang mutlak kerana
berhala-berhala tadi juga diciptakan oleh manusia. Allah SWT telah telah
mengabadikan pengakuan mereka itu di dalam al Qur’an. Antaranya ialah
Firman Allah SWT :
Maksudnya :
“Dan sesungguhnya jika kamu bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka”, nescaya mereka menjawab: “Allah”.
( az-Zukhruf: 87)
Firman Allah SWT lagi :
Maksudnya :
“Dan
jika kanu bertanyakan mereka tentang : Siapakah pencipta langit dan
bumi ? Nescaya mereka menjawab : Semuanya diciptakan oleh Yang Maha
Perkasa dan Yang Maha Mengetahui. ( az-Zukhruf : 9)
Berdasarkan kepada ayat di atas dapat disimpulkan bahawa tidak susah untuk membuktikan Rububiyyah
Allah SWT. Ianya dapat dibuktikan melalui fitrah manusia itu sendiri.
Manusia yang mensyirikkan Allah juga mengakui ketuhanan Allah Yang Maha
Pencipta.
Al Qur’an juga mengiktiraf adanya tauhid Rububiyyah di dalam jiwa manusia. Ini dapat diperhatikan pada firman Allah SWT :
Maksudnya :
“Dan mereka mengingkarinya kerana kezaliman dan kesombongan (mereka) pada hal hati mereka meyakini (kebenaran)nya”.
( an-Naml : 14)
Keengganan
dan kesombongan sebahagian manusia untuk mengakui kewujudan Allah
sebagai Pencipta, sebenarnya didorong oleh perasaan sombong, degil dan
keras hati. Hakikatnya, fitrah manusia tidak boleh kosong dari memiliki
perasaan mendalam yang mengakui kewujudan Pencipta. Tabiat manusia
apabila berada di saat genting dan kesusahan tidak akan terlintas
sesuatu di dalam hatinya kecuali Allah sahaja. Di saat itu segenap
perasaan dan fikirannya di pusatkan kepada Allah SWT sahaja. Ini
dibuktikan melalui firman Allah SWT :
Maksudnya :
“Dan
apabila mereka dilambung ombak yang besar seperti gunung, mereka
menyeru Allah dengan keikhlasan kepadaNya, maka ketika Allah
menyelamatkan mereka lalu sebahagian daripada mereka tetap berada di
jalan yang lurus. Dan tiada yang mengingkari ayat-ayat kami selain
golongan yang tidak setia lagi ingkar.”
( Luqman : 32)
4.2.2 Tauhid Uluhiyyah Dan Pengertiannya.
Tauhid Uluhiyyah
bermaksud mengesakan Allah SWT dalam peribadatan dan penyembahan kepada
Allah menurut cara-cara atau kaedah-kaedah yang telah disyariatkan yang
berupa amalan-amalan hati dan anggota lahiriah. Dengan tujuan inilah
Allah SWT mengutuskan rasul untuk menyeru manusia menerima Tauhid Uluhiyyah. Firman Allah SWT:
Maksudnya :
“Dan
Kami tidak mengutuskan rasul pun sebelum kamu, melainkan Kami wahyukan
kepadanya bahawa tiada tuhan melainkan Aku, maka kamu sekelian hendaklah
menyembah Aku”.
( al-Anbiya’ : 25)
Firman Allah SWT :
Maksudnya :
“Dan sesungguhnya Kami telah utuskan pada setiap umat itu seorang rasul (untuk menyeru) : Sembahlah Allah dan jauhilah taghut.”
( an-Nahl : 36)
Makna Ilah ialah sesuatu yang dipuja dan disembah. Apa yang kita puja dan sembah ia adalah Ilah
kita. Orang yang beriman dengan keimanan yang tuntas hanya menjadikan
Allah sebagai Ilahnya kerana Allah sahaja yang layak disembah dan diberi
ketaatan sepenuhnya. Itulah makna Tauhid al Uluhiyyah.
4.2.3 Hubungan Antara Tauhid Rububiyyah Dengan Tauhid Uluhiyyah.
Tauhid Rububiyyah akan melahirkan keimanan kepada tauhid Uluhiyyah. Tauhid Uluhiyyah
pula mengesakan Allah dalam pengabdian berbentuk amal perbuatan dan
tingkah laku para hamba dan amal perbuatan ini membezakan di antara
muslim dan bukan muslim. Al Qur’an terlebih dahulu memperingatkan
orang-orang musyrikin Quraisy agar mengakui Tauhid al Rububiyyah. Apabila mereka menerima Tauhid al Rububiyyah dan bersungguh-sungguh mengakuinya, maka terbinalah jambatan yang menghubungkan mereka dengan tauhid al Uluhiyyah. Firman Allah SWT :
Maksudnya :
“Hai
manusia, telah dibuat perumpamaan maka dengarlah olehmu perumpamaan
itu. Sesungguhnya segala sesuatu yang kamu serukan selain daripada Allah
tidak dapat menciptakan sesekor lalat, walaupun mereka bersatu untuk
menciptakannya. Dan jika lalat itu merampas sesuatu daripada mereka,
tidak mereka dapat merebutnya kembali daripada lalat itu. Amat lemahlah
yang menyembah dan amat lemah pula yang disembah.”
( al-Hajj :73)
Ayat
di atas mengingatkan orang-orang musyrikin mengenai suatu hakikat yang
nyata iaitu sembahan-sembahan mereka adalah lemah, malah tidak berkuasa
untuk mencipta sesuatu walaupun seekor lalat. Jika lalat itu mengambil
atau merampas sesuatu dari mereka, maka mereka tidak berkuasa untuk
mendapatkannya kembali. Ini menandakan kelemahan mereka. Oleh itu akal
yang sejahtera tidak boleh menerima penyembahan selain daripada Allah
SWT.
AKTIVITI
4A
Arahan:
Jawab semua soalan di bawah:
4.1. Pengakuan terhadap kekuasaan Allah yang Esa disempurnakan dengan kepercayaan terhadapNya dari sudut tauhid Uluhiyyah dan tauhid Rububiyyah.
Apakah yang dimaksudkan dengan Tauhid Uluhiyyah?
- Hanya Allah yang layak disembah.
- Allah adalah pencipta dan pemilik alam ini.
- Hanya Allah yang berkuasa menghidup dan mematikan makhluk.
- Allah berhak memberi rezeki dan manfaat kepada sesiapa yang dikehendakkiNya.
4.2. Pilih kenyataan yang SALAH dari beberapa kenyataan berikut:
- Dosa yang paling besar ialah menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah.
- Orang-orang Islam mesti mendahulukan akal fikirannya dalam membuat keputusan.
- Orang yang memesongkan hukum Allah ialah orang yang sengaja mengada-adakan pembohongan terhadap Allah.
- Mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah adalah termasuk dalam perkara yang dianggap sebagai perbuatan kufur.
4.3. Huraikan secara ringkas tentang konsep syahadah:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
MAKLUM BALAS AKTIVITI 4A
|
4.1. A
4.2. B
4.3.
Perkataan syahadah adalah dijelmakan dari bahasa Arab yang bermaksud
pengetahuan, penyaksian, pengkhabaran dan pegangan. Oleh itu, syahadah
boleh disimpulkan sebagai suatu kesaksian atau ikrar berlandaskan apa
yang diketahui. Kesaksian ini hendaklah dilakukan dalam bentuk lisan
mahupun perbuatan.
Dalam
aqidah Islam terdapat 2 syahadah iaitu syahadah kepada Allah dan
Syahadah kepada Rasul. Ini dibuktikan dengan untaian kalimah syahadah
itu sendiri yang sering diucapkan oleh setiap muslim.
Maksudnya : Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa nabi Muhammad Pesuruh Allah.
Seandainya
syahadah lidahnya itu berlawanan dengan apa yang dipercayai oleh
hatinya maka syahadah itu dinamakan syahadah dusta (pengakuan dusta)
kerana mengkhabarkan sesuatu yang berlawanan dengan kepercayaannya.
INPUT
KONSEP SYAHADAH : SAMBUNGAN
|
- PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN SYAHADAH.
Perkara yang menyebabkan rosaknya iman dan Islam itu terbahagi kepada tiga bahagian:
Pertama: Iktikad. Kepercayaan yang bertentangan dengan dasar Islam iaitu, contohnya:
- Iktikad bahawa alam ini qadim, tidak ada pencipta atau alam ini kekal selama-lamanya.
- Iktikad bahawa pencipta alam ini baru, atau menyerupai mana-mana jenis makhluk atau bersifat dengan sifat-sifat baru ataupun mempunyai anak isteri atau berbilang-bilang atau menerima mati.
- Iktikad menafikan kebenaran apa yang disampaikan oleh Rasulullah SAW. Iktikad bahawa Rasulullah SAW sebenar ialah yang disebutkan sebagai Muhammad batin, bukan Muhammad yang zahir, atau iktikad bahawa kerasulan Nabi Muhammad SAW hanya untuk orang-orang Arab sahaja, atau iktikad bahawa hukum-hukum Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW ialah hukum-hukum yang lapok dan tidak praktikal untuk digunakan pada zaman moden.
Kedua: Perkataan.
Iaitu tiap-tiap yang mencaci, menghina, merendah-rendah, mengejek dan
mempermain-mainkan nama Allah, sifatNya, malaikat-malaikatNya,
rasul-rasulNya, kitab-kitabNya, ayat-ayatNya dan hukum-hukumNya serta
hukum-hukum yang diterang oleh RasulNya. Juga perkataan yang menolak,
menafi dan mengingkari segala perkara yang sekata alim ulama’
mengistinbatkannya atau menafikannya serta diketahui oleh orang ramai
bahawa perkara itu dari agama.
Misalnya seperti katanya mengenai mana-mana hukum Islam:
- Hukum apa ini ?
- Hukum ini sudah lapok.
- Zaman sekarang tak patut diharamkan riba kerana menghalangi kemajuan.
Ketiga: Perbuatan. Iaitu:
- Tiap-tiap perbuatan dilakukan untuk menghormati dan mengagungkan mana-mana makhluk dengan cara yang ditentukan hanya untuk membesar dan mengagungkan Allah, seperti sujud kepada makhluk walaupun tidak dengan niat menghormatinya sama seperti Tuhan atau tunduk kepada mana-mana makhluk sehingga sampai kepada had sekurang-kurangnya rukuk sembahyang dengan tujuan menghormatinya seperti menghormati Allah.
- Melakukan upacara ibadat terhadap sesuatu makhluk yang disembah oleh orang-orang kafir menurut upacara yang mereka lakukan.
- Melakukan mana-mana cara ibadat terhadap yang lain dari Allah.
Di
antara contoh-contohnya perbuatan seperti yang dinyatakan di atas ialah
menyembah berhala, bertenung nasib, murtad dan lain-lain lagi.
4.4.1 DUA PULUH PERKARA YANG MEMBATALKAN SYAHADAH.
Sekiranya seseorang itu melakukan salah satu daripada 20 perkara berikut maka batallah iman (syahadah) mereka:-
Bil
|
Per. yang membatalkan
|
Contoh/Huraian
|
Banyak juga nak difahamkan 1 |
Bertawakkal dan bergantung kepada selain Allah
|
Bergantung
kepada sebab-sebab dan melupakan bahawa yang mengizinkan sebab itu
berkesan adalah Allah, dikira maksiat. Bergantung kepada sebab dan yakin
pula bahawa sebab-sebab itu tidak ada hubungan dengan Allah, maka
dikira syirik dan merosakkan syahadah. Di dalam Al-Quran banyak
disebutkan tentang masalah ini.
Firman Allah:
Maksudnya :“Dan tidak ada pertolongan melainkan dari pihak Allah yang Maha Gagah lagi Maha Bijaksana menyembuhkan.”
(Ali-‘Imran: 126)
|
2
|
Mengingkari nikmat Allah, sama ada nikmat yang kelihatan atau tidak, mudah difikirkan atau memerlukan penelitian khusus.
|
Firman Allah:
Maksudnya:“Dia
memberikan kamu daripada setiap apa yang kamu minta, dan jika kamu
menghitung nikmatNya, kamu tidak akan mampu menghitungNya. Sesungguhnya
manusia itu amat zalim lagi kufur.”
(Ibrahim: 34)
Maksudnya
:“Sesuatu bahaya tidak akan menimpa kecuali dengan izin Allah. Sesiapa
yang beriman kepada Allah nescaya Allah memimpinnya. Dan Allah
mengetahui tiap-tiap sesuatu.”
(At-Taghaabun: 11)
|
3
|
Bekerja atau berkhidmat dengan tujuan selain Allah. Hal ini sangat dimurkai oleh Allah.
|
Firman Allah:
Maksudnya :“Katakanlah: Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah kerana Allah Tuhan sekelian alam.”
(Al-An’aam: 162)
Berdasarkan ayat tersebut, ditegaskan dengan penuh yakin bahawa tidak ada ibadat atau perhambaan yang ditujukan kecuali kepada Allah.
|
* 4 |
Membuat undang-undang menurut kemahuan manusia, bukan menurut kehendak dan ketentuan yang telah digariskan oleh Allah.
Undang-undang Negara ini…ana yang punyaaa…ha..ha
|
Perbuatan
seperti ini dikira melawan Allah, kerana Allahlah yang mempunyai hak
menentukan undang-undang bagi kehidupan manusia, sama ada halal atau
haram, kehakiman atau segala bentuk perintah dan larangan.
Firman Allah:
Maksudnya :“Bukankah semua ciptaan dan kekuasaan itu kepunyaanNya ? Maha Tinggi Allah Pengurus sekalian alan.”
(Al-A’raf: 54)
Maksudnya: “Hanya Allah jualah yang menetapkan hukum, ia menerangkan kebenaran, dan Dialah sebaik-baik yang memberi keputusan.”
(Al-An’aam: 57)
Termasuk
dalam kategori perbuatan yang merosakkan syahadah ialah orang yang
tidak mahu menerima tugas yang diperintahkan oleh Allah kepadanya. Tugas
itu ialah melaksanakan hukum Allah di bumi ini sebagaimana yang telah
dijelaskan oleh Rasulullah SAW.
|
Hidup ini umpama belayar di laut. Salah haluan tenggelamlah…. Iman kita juga begitu !!! 5 | * Mentaati selain Allah tanpa keredhaanNya |
Antara lain bermakna syahadah ialah “Tidak ada yang layak dipatuhi melainkan Allah.”
Taat yang dibenarkan dan dikehendaki oleh Allah ialah taat kepada
RasulNya. Ini disebabkan mentaati Rasul bermakna mentaati Allah.
Firman Allah:
Maksudnya:“Sesiapa yang mentaati Rasul, maka ia mentaati Allah.”
(An-Nisa’: 80)
Taat
kepada pemimpin atau pemerintah hanya dibenarkan selagi mereka tetap
mematuhi dan melaksanakan Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah. Jika mereka
telah keluar dari keduanya, maka tidak boleh taat kepada mereka. Mereka
ketika itu telah melakukan maksiat sama ada mereka itu ulamak atau
bukan ulamak.
Sabda Nabi S.A.W. :
Maksudnya :“Tidak ada bentuk ketaatan kepada makhluk di dalam hal durhaka dan maksiat kepada Allah.”
(Riwayat Ahmad dan Hakim)
|
6
|
Menjalankan hukum selain daripada hukum Allah atau tidak menggunakan hukum Allah sebagai rujukan dalam semua masalah.
| Firman Allah:
Maksudnya :“Sesiapa yang tidak berhukum dengan hukum-hukum yang telah diturunkan Allah maka mereka itu adalah orang-orang kafir.”
(Al-Maidah: 44)
Maksudnya
:“Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku telah
beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang
diturunkan sebelummu ? Mereka ingin berhakim kepada taghut padahal
mereka telah diperintahkan untuk mengingkari taghut. Syaitan bermaksud
menyesatkan mereka dengan penyesatan yang sejauh-jauhnya. Dan apabila
dikatakan kepada mereka: Marilah kamu tunduk kepada hukum yang Allah
telah turunkan dan kepada hukum Rasul, kamu lihat orang-orang munafik
menghalangi manusia dengan sekuat-kuatnya darimu.”
(An-Nisa’: 60-61)
|
7
|
Benci kepada salah satu dari ajaran Islam atau keseluruhannya
| Firman Allah:
Maksudnya : “Wahai
orang-orang yang beriman, jika kamu menolong Allah nescaya Dia akan
menolong kamu dan meneguhkan kedudukan kamu. Dan orang-orang yang kafir,
maka kecelakaanlah bagi mereka dan Allah menyesatkan amalan-amalan
mereka. Yang demikian itu kerana mereka membenci apa yang diturunkan
oleh Allah, maka Allah menggugurkan amalan mereka.”
(Muhammad: 7-8)
Termasuk
di dalam kategori ini ialah membenci atau tidak bersetuju terhadap
salah satu daripada hukum Islam sama ada ibadat, muamalat, politik,
undang-undang ketika aman mahupun darurat. Begitu juga terhadap akhlak,
cara bermasyarakat dan adab berilmu.
Apa
sahaja bentuk kebencian atau penentangan terhadap sesuatu yang
terkandung di dalam Al Qur’an atau al Sunnah sama ada kata-kata,
perbuatan, pengakuan atau sifat baginda, adalah terkeluar dari Islam.
|
8
|
Mencintai kehidupan dunia melebihi kecintaan terhadap akhirat atau menjadikan dunia sebagai tujuan utamanya.
|
Firman Allah:
Maksudnya :
“Dialah Allah yang memiliki segala apa yang ada di langit dan di bumi.
Dan celakalah bagi orang-orang kafir kerana seksaan yang amat pedih,
iaitu orang yang lebih menyukai kehidupan dunia dari kehidupan akhirat
dan menghalang manusia dari jalan Allah, mereka menginginkan agar jalan
Allah itu bengkok. Mereka itu berada di dalam kesesatan yang jauh.”
(Ibrahim: 2-3)
Maksudnya : “Sesiapa
yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, nescaya Kami berikan
kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan
mereka itu di dunia tidak akan dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak
memperolehi di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa
yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka
kerjakan.”
(Hud: 15-16
|
9
|
Menghina
salah satu dari ajaran Al Qur’an atau al Sunnah, mempersendakan
orang-orang alim atau orang-orang yang memperjuangkan Islam atau
memperolok hukum-hukum Allah.
|
Firman Allah:
Maksudnya :
“Orang-orang munafik ini takut akan diturunkan terhadap mereka sesuatu
surah yang menerangkan apa yang tersembunyi dalam hati mereka.
Katakanlah kepada mereka, teruskanlah ejekan-ejekan (terhadap Allah dan
RasulNya). Sesungguhnya Allah akan menyatakan apa yang kamu takutkan
itu. Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka
lakukan itu), tentulah mereka akan menjawab; Sesungguhnya kami hanyalah
bersenda gurau dan bermain-main sahaja. Katakanlah ; Apakah dengan
Allah, ayat-ayatNya dan RasulNya kamu selalu berolok-olok ? Tidak usah
kamu minta maaf, kerana kamu kafir setelah beriman. Jika Kami memaafkan
segolongan daripada kamu (lantaran mereka bertaubat) nescaya Kami akan
mengazab golongan (yang lain) disebabkan mereka adalah orang-orang yang
selalu berbuat dosa.”
(At-Taubat: 64-66)
|
10
|
Menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah dan mengharamkan apa yang dihalalkanNya.
|
Firman Allah:
Maksudnya :
“Sesungguhnya yang mengadakan kebohongan, hanyalah orang-orang yang
tidak beriman kepada ayat-ayat Allah dan mereka itulah orang-orang yang
berdusta.”
(An-Nahl: 105)
Di
antara dusta yang paling besar ialah menghalalkan apa yang diharamkan
oleh Allah dan mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah.
Firman Allah:
Maksudnay :
“Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut-sebutkan oleh
lidahmu secara dusta. Ini halal dan ini haram untuk mengadakan
kebohongan terhadap Allah. Sesungguhnya orang-orang yang mengada-adakan
kebohongan terhadap Allah tidaklah beruntung. (Itu adalah) kesenangan
yang sedikit dan bagi mereka azab yang amat pedih.”
(An-Nahl: 116-117)
Mengharamkan
apa yang dihalalkan oleh Allah adalah termasuk perbuatan kufur. Sikap
mudah menghalalkan sesuatu atau sebaliknya memberi akibat ynag buruk
kepada kalimah syahadah yang telah diucapkan. Orang Islam tidak boleh
mendahulukan akal fikirannya sehingga mengatasi Allah dan RasulNya.
|
11
|
Tidak beriman sepenuhnya kepada sumber hukum iaitu Al Qur’an dan al Sunnah.
|
Firman Allah:
Maksudnya :
“Apakah kamu beriman kepada sebahagian al-Kitab dan ingkar terhadap
sebahagian yang lain. Tiada balasan bagi orang yang berbuat demikian
melainkan kerugian di dalam kehidupan di dunia dan di akhirat mereka
dikembalikan kepada seksa yang sangat berat. Allah tidak lalai dari apa
yang kamu kerjakan.”
(Al-Baqarah: 85)
|
Ya Allah, selamatkanlah imanku…. 12 |
Mengangkat orang-orang kafir dan munafiq sebagai pemimpin serta tidak mencintai orang-orang Islam dan orang-orang mukmin.
|
Firman Allah:
Maksudnya :
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang
Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin (kamu), sebahagian mereka adalah
ketua sebahagian yang lain. Barang siapa di antara kamu mengambil mereka
menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka.
Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang zalim.
Maka kamu akan melihat orang-orang yang ada penyakit di dalam hatinya
(orang-orang munafiq) bersegera mendekati mereka (Yahudi dan Nasrani),
seraya berkata; Kami takut akan mendapat bencana. Mudah-mudahan Allah
akan mendatangkan kemenangan (kepada RasulNya), atau sesuatu keputusan
dari sisiNya. Maka kerana itu, mereka menjadi menyesal terhadap apa yang
mereka rahsiakan dalam diri mereka. Dan orang-orang yang beriman akan
mengatakan: Inilah orang-orang yang bersumpah sungguh-sungguh dengan
nama Allah, bahawasanya mereka benar-benar bersertamu ? Rosak binasalah
segala amalan mereka, lalu mereka menjadi orang-orang yang rugi.”
(Al-Maidah: 51-53)
|
13
|
Tidak beradab dalam bergaul dengan Rasulullah S.A.W.
|
Firman Allah:
Maksudnya :
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu meninggikan suara kamu
lebih dari suara Nabi dan janganlah kamu berkata kepadanya dengan suara
keras sebagaimana kerasnya (suara) sebahagian kamu terhadap sebahagian
yang lain supaya tidak terhapus (pahala) amalan kamu sedang kamu tidak
menyedarinya.
(Al-Hujarat: 2)
|
14
|
Rasa takut dan lemah hati dalam menegakkan tauhid dan merasa senang dan terbuka di dalam menegakkan syirik.
| Firman Allah:
Maksudnya :
“Dan apabila hanya nama Allah sahaja yang disebut, kesallah hati
orang-orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat dan apabila nama
sembahan selain Allah disebut, tiba-tiba mereka bergirang hati.”
(Az-Zumar: 45)
|
15
|
Menyatakan bahawa Al Qur’an terdapat pertentangan antara ayat yang zahir dengan isi yang terkandung di dalamnya.
|
Jika
seseorang berpendapat seperti di atas, maka syahadahnya terbatal.
Begitu juga sekiranya beliau berpendapat makna yang tersirat di dalam
sesuatu ayat hanya boleh difahami oleh golongan tertentu melalui ilham.
FirmanNya:
Maksudnya : “Sesungguhnya Kami telah menurunkan berupa Al-Quran dengan bahasa Arab agar kamu memahaminya.”
(Yusof: 2)
|
16
|
Tidak
mengetahui makrifat Allah dengan pengenalan yang benar dan jelas, serta
mengingkari sifat-sifat ketuhananNya atau mengingkari nama-namaNya.
|
Firman Allah:
Maksudnya :
“Allah mempunyai nama-nama yang baik, maka bermohonlah kepadaNya dengan
menyebut nama-namaNya itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang
dari kebenaran dalam (menyebut) nama-namaNya. Nanti mereka akan
mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka lakukan.”
(Al-A’raaf: 180)
|
17
|
Tidak
mengetahui Rasulullah secara benar atau menafikan adanya sifat-sifat
yang terpuji yang diberikan oleh Allah kepadanya atau menghina
sifat-sifat yang terpuji tersebut atau tidak meyakini bahawa Rasulullah
SAW adalah contoh tauladan yang baik bagi seluruh umat manusia.
| Firman Allah:
Maksudnya :
“Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu contoh teladan yang
baik bagi kamu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan
(kedatangan) hari Kiamat dan dia banyak menyebut nama Allah.”
(Al-Ahzaab: 21)
|
18
|
Mengkafirkan
orang yang mengucap dua kalimah syahadah, tidak mahu mengkafirkan orang
yang telah ingkar syahadah dan tidak menghalalkan perang dengan mereka.
|
Di
dalam satu kaedah ada menyatakan : Sesiapa yang mengkafirkan seseorang
mukmin, maka ia kafir. Sebaliknya orang yang tidak mengkafirkan orang
kafir, ia menjadi kafir. Begitu juga ia ragu terhadap kekafiran seorang
kafir atau seorang mukmin yang telah murtad ia juga dikira kafir.
Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud :
Janganlah berlaku sesudahku nanti kekafiran yang memukul sebahagian dari kamu terhadap sebahagian yang lain.”
(Al-Bukhari & Muslim)
|
19
|
Mengerjakan
sesuatu ibadat bukan kerana Allah seperti menyembelih bukan kerana
Allah, sujud atau ruku’ bukan kepada kepada Allah atau tawaf di
sekeliling sesuatu yang lain dari Ka’bah dengan niat mendekatkan diri
kepada Allah.
| Firman Allah:
Maksudnya :“Katakanlah
sesungguhnya Solatku dan ibadahku dan hidupku dan matiku adalah kerana
Allah Tuhan bagi sekelian alam, tidak ada sekutu baginya dan begitulah
sebagaimana aku diperintahkan.”
(Al-An’aam: 162)
|
20
|
Berperasaan riya’.
|
Terdapat
bermacam-macam jenis syirik di dalam amalan seharian. Ada di antaranya
dinamakan syirik kecil. Sebagai contoh, mengerjakan solat kerana Allah
di samping ingin dipuji. Bersedekah kerana sungutan orang atau mahukan
orang mengelilinginya memohon itu dan ini. Atau berjihad agar dikenang
sepanjang zaman. Syirik seperti ini jika datang dalam bentuk was-was
atau secara tidak langsung yang bukannya tujuan sebenarnya beramal,
maka ia tidak membatalkan syahadah. Masalah ini dapat dihilangkan
dengan berdoa atau memohon ampun kepada Allah. Tetapi kalau itulah
tujuan atau cita-cita sebenar, maka batallah syahadahnya.
Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud :
“Allah
telah berfirman yang maksudnya: Akulah yang paling tidak memerlukan
kepada sekutu-sekutunya, sesiapa yang melakukan amalan yang menyekutukan
Aku dengan yang lain, Aku akan membiarkan dia dengan benda yang
disekutukannya itu.”
(Riwayat Muslim)
|
Dah selesai dah unit ini. Bolehlah ikat buku……
AKTIVITI
4B
Arahan:
Jawab semua soalan di bawah.
4.4.
Iman dan Islam seseorang boleh rosak melalui iktikad, perkataan dan
perbuatan. Di antara berikut manakah kepercayaan yang boleh merosakkan
aqidah seorang muslim ?
i. Iktikad alam ini baharu.
ii. Iktikad bahawa alam ini qadim.
iii. Iktikad bahawa ajaran Nabi Muhammad SAW telah diselewengkan.
iv. Menolak perkara yang telah sekata para alim ulamak mengisbatkannya.
- i,ii dan iii.
- ii,iii dan iv.
- i,iii dan iv.
- i,ii,iii dan iv.
4.5.
Salman adalah seorang pegawai berpangkat tinggi. Beliau pernah berkata
kepada Salleh pekerja bawahannya, bahawa halal baginya meminum arak
disebabkan kedudukannya yang terpaksa menghadiri majlis sosial.
Dengan kata-kata itu Salman boleh dianggap……
- Syirik.
- Munafik.
- Rosak syahadah dengan iktikad.
- Rosak syahadah dengan perkataan.
- Bekerja atau berkhidmat dengan tujuan selain Allah boleh membatalkan syahadah seseorang.
Ini menunjukkan bahawa manusia….
- Bekerja dan beribadat hanya kerana Allah.
- Diberi pilihan untuk melakukan sebarang pekerjaan.
- Dijadikan Allah untuk berusaha bagi mencapai kejayaan.
- Berkhidmat untuk kejayaan agama, bangsa dan negara dengan baik.MAKLUM BALAS AKTIVITI 4B4.4. D4.5. D4.6. APENILAIAN KENDIRI
- Dalam akidah Islam terdapat dua syahadah iaitu syahadah kepada Allah dan Syahadah kepada Rasul
Apakah yang dimaksudkan dengan syahadah kepada Allah ?- Menolak segala bentuk pengabdian.
- Tidak menyembah selain daripada Allah.
- Mentauhidkan Allah dengan tauhid Rububiyyah dan tauhid Uluhiyyah.
- Beriman dengan nama-nama Allah, sifat-sifatnya dan af’alnya.
- i,ii dan iii.
- i,iii dan iv.
- ii,iii dan iv.
- i,ii,iii dan iv.
2. Tauhid Rububiyyah akan melahirkan keimanan kepada tauhid Uluhiyyah.Tauhid Uluhiyyah ialah meyakini bahawa…..- Hanya Allah yang layak disembah.
- Allah adalah pencipta dan alam.
- Allah berhak memberi rezeki dan manfaat kepada sesiapa yang dikehendakinya.
- Hanya Allah yang berkuasa menghidupkan dan mematikan makhluk.
3. Diantara perkara yang membatalkan syahadah ialah bertawakkal dan bergantung selain Allah.Ini dapat kita fahami bahawa bertawakkal kepada Allah ialah ….- Nabi Muhammad ialah pesuruh Allah.
- Allah maha mengetahui segala sesuatu.
- Allah sahajalah tempat berserah dan bergantung harap.
- Allah yang menentukan undang-undang kepada manusia.
MAKLUM BALAS PENILAIAN KENDIRI1. D2. A
Yahoo……berjaya jugak saya akhirnya…..3. C