P2114
UNDANG-UNDANG KOMERSAN
GRID KURIKULUM
Grid kurikulum modul ini adalah berdasarkan kepada kurikulum yang sedang digunakan di Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia.
TOPIK | UNIT | |
Pengenalan | 1 | |
Undang-Undang Kontrak | 2 | 3 |
Undang-Undang Perkongsian | 4 | 5 |
Agensi | 6 | 7 |
Sewa Beli | 8 | |
Penjualan Barang | 9 | 10 |
Suratcara Bolehniaga Dan Cek | 11 |
UNIT 1 : PENGENALAN
- Sistem Perundangan Malaysia
- Pengaruh Undang-Undang Inggeris
- Undang-Undang Bertulis Dan Tidak Bertulis
- Sumber Undang-Undang Malaysia
UNIT 2 : UNDANG-UNDANG KONTRAK
- Definisi dan Pembentukan Kontrak
- Elemen-Elemen Kontrak
- Syarat-Syarat Kontrak
UNIT 3 : UNDANG-UNDANG KONTRAK
- Kontrak Terbatal Dan Boleh Batal
- Faktor-Faktor Pelepasan Kontrak
- Remedi Pecah Kontrak
UNIT 4 : UNDANG-UNDANG PERKONGSIAN
- Definisi Perkongsian
- Perbezaan Perkongsian Dengan Perbadanan
- Ujian-Ujian Kewujudan Perkongsian
UNIT 5 : UNDANG-UNDANG PERKONGSIAN
- Hubungan Pekongsi Dengan Pekongsi Yang Lain
- Hubungan Pekongsi Dengan Pihak Ketiga
- Pembubaran Perkongsian
UNIT 6 : AGENSI
- Definisi Agensi
- Ujian-Ujian Kewujudan Agensi
- Hak Dan Tanggungjawab Prinsipal Kepada Agen
UNIT 7 : AGENSI
- Hak Dan Tanggungjawab Agen Kepada Prinsipal
- Kuasa-Kuasa Agen
- Penamatan Agensi
UNIT 8 : SEWABELI
- Urusniaga Dibawah Sewabeli
- Hak Dan Tanggungan Pemilik dan Penyewa
- Penamatan Perjanjian Lebih Awal
- Penarikan Balik Barangan
UNIT 9 : PENJUALAN BARANGAN
- Takrifan Kontrak Jualan Barangan
- Terma-Terma Kontrak Jualan Barang
- Pindah Milikan Barangan
UNIT 10 : PENJUALAN BARANGAN
- Penyerahan Barangan
- Implikasi Kemusnahan Barangan
- Hak Dan Remedi Penjual Dan Pembeli
UNIT 11 : SURATCARA BOLEHNIAGA DAN CEK
- Definisi dan Ciri-Ciri Surat Cara Boleh Niaga
- Jenis-Jenis Suratcara Bolehniaga
- Penerimaan dan Pengesahan
- Jenis-Jenis Cek dan Cek Berpalang
- Tandatangan Palsu dan Penamatan Kuasa Bank Pembayar
PANDUAN MENGGUNAKAN MODUL
- Modul ini dibahagikan kepada 11 unit. Setiap unit disediakan dalam jilid yang sama.
- Muka surat dinomborkan berdasar kepada kod subjek, unit dan halaman.
Contoh : P 2114 / UNIT 1 / 1
subjek
unit 1
halaman 1
- Pada permulaan setiap unit, objektif am dan objektif khusus dinyatakan.
- Setiap unit mengandungi urutan aktiviti yang akan disimbolkan seperti berikut :-
OBJEKTIF
Bahagian ini mengandungi objektif am dan objektif khusus untuk setiap pembelajaran.
INPUT
Bahagian ini mengandungi maklumat-maklumat yang akan anda pelajari.
AKTIVITI
Bahagian ini mengandungi proses pembelajaran secara aktif untuk menguji kefahaman anda. Anda perlu mengikuti dengan teliti dan melaksanakan segala arahan yang diberi.
MAKLUMBALAS KEPADA AKTIVITI
Bahagian ini mengandungi penyelesaian kepada soalan yang diberikan di dalam ruangan aktiviti.
PENILAIAN KENDIRI
Bahagian ini mengandungi soalan-soalan untuk menguji kefahaman anda dalam setiap unit.
MAKLUMBALAS KEPADA PENILAIAN KENDIRI
Bahagian ini mengandungi jawapan-jawapan kepada soalan-soalan yang diberikan dalam ruangan penilaian kendiri.
- Anda perlu mengikuti unit demi unit yang disediakan.
- Anda boleh meneruskan unit yang selanjutnya setelah anda berjaya melalui unit
sebelumnya dan yakin dengan pencapaian anda.
PERNYATAAN TUJUAN
Modul ini disediakan untuk kegunaan pelajar-pelajar Jabatan Perdagangan, Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia. Ianya bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang konsep sesuatu unit ke arah pembelajaran kendiri atau dengan bimbingan daripada pensyarah.
PRA-SYARAT KEMAHIRAN & PENGETAHUAN
Tiada pra-syarat untuk mengikuti modul ini.
OBJEKTIF AM
Di akhir modul ini, pelajar-pelajar akan dapat :-
- Mempelajari dan menjelaskan maksud undang-undang dan sistem perundangan di Malaysia
- Menerangkan tentang pembentukan sesuatu kontrak
- Menerangkan undang-undang yang mengawal perjalanan urusan perkongsian
dan hubungan antara pekongsi
- Memahami undang-undang berkaitan agensi
- Memahami segala urusan sewabeli dan hak bagi pihak yang terlibat
- Menerangkan kontrak penjualan barangan, hak dan remedi bagi penjual dan
Pembeli
- Menjelaskan jenis-jenis, penerimaan dan pengesahan suratcara dan memahami
tentang urusan sesuatu cek
RUJUKAN :
- Wu Min Aun, Pengenalan Kepada Siatem Perundangan Malaysia, Dewan Bahasa Dan Pustaka.
- Wu Min Aun & Beatrix Vohrah, Undang-Undang Perdagangan Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka.
- Shaik Mohd Noor Alam S.M. Hussain, “Undang-Undang Komersil Malaysia”, Dewan Bahasa dan Pustaka.
- Akta-akta dan Ordinan yang berkenaan :-
Akta Kontrak 1950 (Semakan 1974).
Akta Perkongsian 1961 (Pindaan 1974).
Akta Undang-undang Sivil 1956.
Ordinan Jualan Barang-Barang (Negeri-negeri Melayu) 1957.
Akta Sewabeli 1967 (Pindaan 1976).
SOAL SELIDIK MODUL OLEH PELAJAR
Tajuk Modul : _________________________ Kod Modul : _____________
Nama Pelajar : _______________________ No. Pendaftaran: ____________
Kursus : ____________________________________
Nama Penulis Modul : ______________________________
Sila gunakan skala berikut untuk penilaian anda :
- Sangat setuju
- Setuju
- Tidak setuju
- Sangat tidak setuju
Arahan : Tandakan pada ruangan skor yang dipilih.
Bil | ELEMEN PENILAIAN | SKALA | |||
A. FORMAT | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | Susun atur muka surat adalah menarik. | ||||
2 | Saiz font yang digunakan adalah senang untuk dibaca. | ||||
3 | Saiz dan jenis gambar serta carta yang digunakan sesuai dengan input. | ||||
4 | Carta dan gambar senang dibaca dan difahami. | ||||
5 | Jadual yang digunakan tersusun dengan teratur dan mudah difahami. | ||||
6 | Teks input disusun dengan cara yang mudah difahami. | ||||
7 | Semua ayat berbentuk arahan dipamerkan dengan jelas. | ||||
B. ISI KANDUNGAN | 1 | 2 | 3 | 4 | |
8 | Saya faham semua objektif dengan jelas. | ||||
9 | Saya faham pada idea yang disampaikan. | ||||
10 | Cara persembahan idea adalah menarik. | ||||
11 | Semua arahan yang diberikan mudah difahami. | ||||
12 | Saya boleh melaksanakan semua arahan yang diberikan dalam unit ini. | ||||
13 | Soalan dalam aktiviti adalah mudah dijawab. | ||||
14 | Saya boleh menjawab soalan-soalan dalam penilaian kendiri. | ||||
15 | Maklum balas boleh membantu mengenalpasti kesilapan saya. | ||||
16 | Ayat-ayat yang digunakan mudah difahami. | ||||
17 | Gaya penulisan menarik. | ||||
18 | Saya boleh mengikuti unit ini dengan mudah. | ||||
19 | Unit ini memudahkan saya mempelajari & memahami topik ini. | ||||
20 | Penggunaan modul ini menarik minat saya. |