UNIT
2
TASAWWUR ISLAM
OBJEKTIF
Pelajar-pelajar,
Pastikan anda dapat mencapai objektif yang telah ditetapkan..
OBJEKTIF AM
- Mengetahui dan memahami konsep Islam sebagi al Din.
- Memahami konsep Sekularisme dan bahayanya kepada umat Islam.
OBJEKTIF KHUSUS
Di akhir unit ini anda sepatutnya dapat:
- menghuraikan pengertian Islam sebagai satu cara hidup.
- menyatakan ciri-ciri keistimewaan Islam.
- memberikan contoh kehidupan yang bersesuain dengan konsep al Din.
- menyatakan pengertian Sekularisme.
- membezakan konsep Islam dan Sekularisme.
INPUT
(TASAWWUR ISLAM)
|
2.0 PENGENALAN.
Islam adalah agama wahyu yang
diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW untuk memimpin umat manusia kepada
kebenaran bagi mencapai kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.
Untuk kenal dan memahami Islam sebenar, mestilah banyakkan membaca dan berbincang..
2.1 PENGERTIAN ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP.
2.1.1 Definisi Islam.
2.1.1.1 Erti Islam dari segi bahasa ialah sejahtera, suci, aman, taat, dan berserah diri. Manakala dari segi istilah ialah patuh, tunduk, dan menyerah diri kepada Allah SWT dengan ikhlas bagi memperoleh kebahagiaan dan kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.
2.1.1.2 Kepatuhan kepada syariat Allah SWT merangkumi ketiga-tiga aspek, iaitu akidah, syariat dan akhlak.
Ketiga-tiga aspek ini tidak boleh dipisahkan dalam menjalani kehidupan
harian kerana memisahkan satu daripadanya akan merosakkan kesucian
ajaran Islam.
2.1.1.3
Islam adalah agama yang membawa kesejahteraan kepada penganutnya yang
mematuhi segala ajarannya. Oleh hal yang demikian, seseorang muslim yang
sejati mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
- Berpegang teguh pada segala ajaran yang terdapat dalam al Qur’an dan menjadikannya sebagai panduan hidup.
- Tidak mensyirikkan Allah SWT dengan sesuatu.
- Patuh pada segala ketentuan Allah SWT dengan ikhlas.
- Reda dengan segala ketentuan daripada Allah SWT dan sentiasa bertawakal dalam segala urusan.
- Sentiasa berusaha untuk menjadi muslim yang berjaya dan cemerlang dalam semua bidang.
- Sentiasa mengharapkan keredaan Allah SWT untuk keselamatan hidup di dunia dan di akhirat.
Hai, baru tahu ke…?
Rupanya, Islam telah menunjukkan cara hidup yang sangat sempurna!!!
2.1.1.4. Islam adalah agama penutup bagi agama-agama Samawi (agama yang turun dari langit). Oleh sebab itu segala ajaran Islam adalah lengkap, merangkumi hal-hal yang berkaitan dengan kehidupan di dunia dan di akhirat.
- Keunggulan agama Islam dapat dilihat daripada
beberapa aspek, misalnya:
- Ajarannya lengkap untuk keperluan dan
kesejahteraan hidup manusia.
- Ajarannya sesuai di amalkan oleh semua
bangsa di dunia.
- Ajarannya sesuai diamalkan pada setiap masa dan semua tempat di dunia ini.
- Allah SWT yang menjadikan manusia dan mengetahui segala keperluan makhlukNya, maka syariat Islam dapat memenuhi keperluan-keperluan tersebut.
2.1.2 Pengertian Islam Sebagai Al Din.
Menurut
al Qur’an Islam adalah agama (al Din) dan al Quran sebagai sumber yang
mutlak telah menggunakan kalimah ‘ad-din’ dalam dua bentuk:
- Agama (cara hidup) yang sesat, seperti firman Allah:
Maksudnya: Untukmulah agamamu…
- Agama (cara hidup) yang diakui benar dan hak seperti firman Allah:
Maksudnya: “Dan untukkulah agamaku.”
Maksudnya: “Sesungguhnya agama (cara hidup) yang diredhai di sisi Allah hanyalah Islam.”
Istilah agama (al Din) dalam al Qur’an merangkumi empat ciri-ciri pokok:
- Kehakiman, kesultanan dan kekuasaan yang mutlak dan tertinggi.
- Kepatuhan dan ketaatan kepada kekuasaan mutlak tersebut.
- Sistem atau peraturan-peraturan sama ada yang berbentuk teori atau amali yang digubal oleh kekuasaan, kehakiman dan kesultanan yang tersebut.
- Pembalasan nikmat yang diberikan oleh kekuasaan yang tertinggi ke atas setiap yang taat dan patuh kepada sistem tersebut, atau sebaliknya pembalasan azab ke atas yang ingkar dan derhaka.
Dengan penjelasan lain istilah agama (ad Din) menurut al Qur’an merangkumi empat bidang:
a. Bidang akidah.
b. Bidang ibadah.
c. Bidang perundangan.
d. Bidang akhlak.
Agama atau ad Din yang merangkumi keempat-empat ciri yang tersebut itulah yang diistilahkan ISLAM:
Maksudnya: “Sesungguhnya agama (cara hidup) yang diredhai di sisi Allah hanyalah Islam.”
2.2 CIRI-CIRI KESEMPURNAAN ISLAM.
Islam
merupakan satu cara hidup yang mempunyai sifat keistimewaannya
tersendiri berbanding dengan agama-agama yang lain di atas muka bumi
ini. Islam mempunyai ciri-ciri asas yang unggul lagi istimewa. Menurut
Abdullah Nasih Ulwan, ciri-ciri Islam adalah seperti berikut :
Belajar juga sebahagian dari agama. Hukumnya adalah WAJIB!!!
2.2.1 Ketuhanan ( Rabbaniyah ).
Islam
bukan agama ciptaan manusia. Setiap ciptaan manusia mempunyai
kelemahan, keterbatasan dan terpengaruh oleh faktor-faktor tempat, masa,
budaya, warisan, watak dan hawa nafsu. Maksud Rabbaniyyah
ialah bahawa seluruh alam, peraturan serta sistem yang terkandung di
dalam Islam merupakan ciptaan Allah dan digubal olehNya. Allah sebagai
pencipta, pentadbir dan pemilik alam dan seluruh makhluk. Tidak ada
satupun sistem Islam ini direka atau digubal oleh manusia. Penerimaan
manusia akan hakikat Rabbaniyyah
ini akan mendorongnya melaksanakan seluruh tuntutan Islam ini dengan
penuh gembira, senang, redha, jujur dan ikhlas. Dorongan ini berlaku
kerana :
- Benar-benar mengetahui dan yakin bahawa Allah Maha Berkuasa dan berhak berbuat mengikut kehendakNya dan manusia hanya berhak patuh kepadaNya. Firman Allah SWT :
Maksudnya :
Dan
Tuhanmu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilihnya. Sekali-kali
tidak ada pilihan bagi mereka. Maha suci Allah dan Maha Tinggi daripada
apa yang mereka persekutukan
( Surah al Qasas : 68 )
- Meyakini bahawa Allah Maha Mengetahui atas seluruh kejadianNya. Maka itu Dia berkuasa menyusun aturan kehidupan untuk makhluknya.
- Meyakini bahawa dengan kebijaksanaan dan keadilan Allah, Dia menciptakan aturan hidup ini dengan sebaik-baiknya untuk kebaikan makhlukNya atas rahmat dan keadilannya.
- Meyakini bahawa manusia tetap lemah dan tidak berupaya untuk sampai ketahap kesempurnaan walau setinggi manapun ilmu pengetahuannya.
Atas
dasar Rabbaniyah inilah, seorang muslim tidak mempunyai alternatif lain
kerana menerima aturan hidup Islam ini adalah tuntutan keimanan dan
bersesuaian dengan fitrah kejadian manusia.
2.2.2 Kesejagatan ( Alamiyah ).
Pelaksanaan
sistem Islam dan misinya tidak terhad pada sempadan benua dan rupa
bentuk muka bumi. Begitu juga manusia menurut pandangan Islam adalah
sama, tidak ada batas pemisah di antara mereka. Kesesuaiannya meliputi
setiap ruang dan makhluk yang wujud di atas muka bumi ini. Firman Allah
SWT :
Maksudnya :
Dan tidaklah kami mengutus kamu,melainkan untuk menjadi rahmat bagi seluruh alam
( Surah al-Anbiya’ :107 )
Pendekatan
Islam adalah bersifat universal dan tidak menyukai adanya batas-batas
berasaskan warna kulit, bangsa, darah atau daerah, sebaliknya Islam mahu
menyatukan keseluruhannya. Sifat kesejagatan ini juga tidak terbatas
kepada waktu-waktu tertentu atau generasi tertentu sahaja.
Ya ! barulah kita jadi muslim sebenar..!!!Kita kena faham tentang agama kita sendiri..
2.2.3 Waqi’iyah ( Realiti ).
Islam
adalah agama yang realistik kerana Islam diturunkan untuk dipraktikkan
disemua tempat dan masa yang memang berlaku dalam kehidupan manusia
seperti kehidupan berkeluarga, perhubungan sesama manusia, ekonomi dan
seumpamanya.
2.2.4 Islam agama semua zaman dan tempat.
Islam adalah agama Allah yang sesuai untuk setiap zaman dan semua tempat. Allah SWT sebagai Rabb
bagi alam ini sangat mengetahui tentang masa dan tempat kerana semuanya
adalah di bawah kawalan Allah SWT. Adalah terlalu bodoh dan dangkal
sesiapa yang mengatakan Islam hanya sesuai di zaman Nabi Muhammad SAW
sahaja. Dalam ajaran Islam ada perkara-perkara yang tetap dan boleh
berubah-ubah. Perkara yang menjadi prinsip seperti persoalan akidah sama
sekali tidak boleh berubah dan tidak perlu kepada perubahan. Demikian
juga perkara dasar dalam syariah. Manakala perkara-perkara yang
bersifat rantingan atau perkara-perkara kecil yang berbentuk penditilan
maka dibolehkan untuk berubah bahkan perlu kepada perubahan.
2.2.5 Islam agama Agong
Islam
adalah agama paling tinggi lagi agung. Ia milik Allah yang Maha Tinggi
lagi Maha Agung. Sejarah telah membuktikan bahawa Rasulallah SAW dan
sahabat-sahabat Baginda telah mempersaksikan keagungan Islam. Pada masa
itu umat Islam telah dapat mengalahkan kerajaan-kerajaan taghut Rom dan
Parsi. Umat Islam hari ini lemah adalah kerana mereka tidak
memperjuangkan Islam dan tidak menghayatinya seperti yang ditunjukkan
oleh Rasulallah SAW.
2.2.6 Kamil dan Syamil
Kamil
bererti lengkap dan sempurna manakala syamil bermaksud menyeluruh. Ini
menunjukkan kepada kita bahawa Islam adalah agama yang sempurna.
Kesempurnaan ini adalah kerana ianya datang daripada Allah SWT .
Firman Allah SWT :
Maksud nya :
Hari ini telah Kusempurnakan bagi kamu dan telah Aku selesaikan nikmatKu ke atas kamu dan Aku rela Islam sebagai deen kamu
( Surah al Maidah : 3 )
Islam
juga bersifat syumul iaitu menyeluruh, mencakupi semua aspek hidup
manusia. Allah SWT telah memerintahkan orang-orang yang beriman supaya
mengambil Islam dalam semua aktiviti dan bidang kehidupan.
Firman Allah SWT :
Maksudnya :
Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara menyeluruh……..
(Al-Baqarah: 208)
2.2.7 Islam agama fitrah.
Islam
adalah risalah untuk manusia seluruhnya, iaitu dipandang dari sudut
manusia itu keseluruhannya. Ia bukanlah risalah bagi akal tanpa roh,
bukan rohani tanpa jasmani, bukan fikiran tanpa perasaan dan bukan
sebaliknya. Ia adalah risalah insan seutuhnya iaitu rohnya, jasmaninya,
hati nuraninya, kemahuannya dan perasaannya.
Sesungguhnya Islam tidak membahagikan manusia kepada dua bahagian sebagaimana dilakukan oleh agama-agama yang lain iaitu :
i.
Bahagian rohani yang dikendalikan oleh agama dan diarahkan ke tempat
ibadat. Bahagian ini menjadi hak golongan agama dan tempat permainan
bagi para paderi dan pendita bagi mengarahkan manusia mengikut
arahannya.
ii. Terdiri daripada benda yang tidak ada kekuasaan bagi agama ke
atasnya, malah tidak ada medan bagi Allah SWT padanya. Bahagian ini
menjadi medan bagi kehidupan bagi kehidupan dunia, politik, masyarakat
dan negara. Dan inilah bahagian yang terbesar dari kehidupan manusia.
Nak faham lagi…… jom buat latihan…..
AKTIVITI
2A
|
Arahan :
2.1
|
Berikan definisi Islam.
|
-----------------------------------------------------------------------------
| |
-----------------------------------------------------------------------------
| |
2.2
|
Islam telah menetapkan ciri-ciri tertentu terhadap seorang muslim yang sejati. Senaraikan ciri-ciri seorang muslim sejati
|
-----------------------------------------------------------------------------
| |
-----------------------------------------------------------------------------
| |
-----------------------------------------------------------------------------
| |
-----------------------------------------------------------------------------
| |
2.3
|
Istilah al Deen ( agama ) di dalam al Qur’an merangkumi 4 ciri utama. Nyatakan 4 ciri tersebut:
|
1. --------------------------------------------------------------------------
| |
2. --------------------------------------------------------------------------
| |
3. --------------------------------------------------------------------------
| |
4. --------------------------------------------------------------------------
| |
Jawab semua soalan.
MAKLUM BALAS AKTIVITI 2A
|
2.1 Erti Islam dari segi bahasa ialah sejahtera, suci, aman, taat, dan berserah diri. Manakala dari segi istilah ialah patuh, tunduk, dan menyerah diri kepada Allah SWT dengan ikhlas bagi memperoleh kebahagiaan dan kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.
2.2 i. Berpegang teguh pada segala ajaran yang terdapat dalam al Qur’an dan
menjadikannya sebagai panduan hidup
ii. Tidak mensyirikkan Allah SWT dengan sesuatu.
iii. Patuh pada segala ketentuan Allah SWT dengan ikhlas.
iv. Reda dengan segala ketentuan daripada Allah SWT dan sentiasa bertawakal dalam segala urusan.
v. Sentiasa berusaha untuk menjadi muslim yang berjaya dan cemerlang dalam semua bidang.
vi. Sentiasa mengharapkan keredaan Allah SWT untuk keselamatan hidup di dunia dan di akhirat.
2.3 i. Kehakiman, kesultanan dan kekuasaan yang mutlak dan tertinggi.
ii. Kepatuhan dan ketaatan kepada kekuasaan mutlak tersebut.
- Sistem atau peraturan-peraturan sama ada yang berbentuk teori atau amali yang digubal oleh kekuasaan, kehakiman dan kesultanan yang tersebut.
- Pembalasan nikmat yang diberikan oleh kekuasaan yang tertinggi ke atas setiap yang taat dan patuh kepada sistem tersebut, atau sebaliknya pembalasan azab ke atas yang ingkar dan derhaka.
INPUT
(TASAWWUR ISLAM: SAMBUNGAN)
|
2.3. STRUKTUR ISLAM SEBAGAI AL DIN.
Islam
mempunyai konsep yang amat luas yang merupakan cara hidup yang lengkap.
Ianya merangkumi perkara-perkara penting dalam pengertian Din itu
sendiri. Di dalamnya terkandung TIGA perkara besar iaitu aqidah, syariah
dan akhlak.
- Aqidah (Iman).
Aqidah
merupakan perkara asas dan dasar kepada Islam. Ia diumpamakan seperti
akar tunjang bagi sepohon pokok. Aqidah juga merupakan titik permulaan
menjadi seorang muslim serta merupakan asas keyakinan dan pegangan hidup
manusia. Aqidah Islam adalah kepercayaan dan keyakinan kita kepada
Allah SWT sebagai Rabb dan Ilah
Yang Maha Esa manakala Muhammad SAW adalah Rasulnya. Di samping itu
menerima elemen-elemen yang enam dengan penuh keyakinan tanpa keraguan
dan prasangka. Sabda Rasulullah SAW ( Terjemahannya ) :
“Berkata
Rasulullah SAW : Sesungguhnya iman itu ialah engkau beriman dengan
Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya, hari
akhirat dan engkau beriman dengan takdir baik dan buruk.
(Riwayat Muslim)
Aqidah, syariah, ehsan…. Apa dia ya… Nampaknya aku kena baca lagi….
2.3.2 Syariah (Islam)
Syariah
ialah bidang Din Islam yang berkaitan dengan undang-undang, hukum hakam
ketentuan Allah untuk dilaksanakan bagi menjamin kemaslahatan umat
manusia. Syariah Allah meliputi segala aspek. Bermula dari pembentukan
peribadi muslim, keluarga, masyarakat, negara dan seterusnya dunia
keseluruhannya yang diamanahkan oleh Allah kepada manusia agar
ditegakkan dengan syariah Islam.
Oleh
itu, di dalam Islam Allah SWT telah mensyariatkan sembahyang, puasa,
zakat, haji sebagai asas-asas penting dalam syariah Islam. Di atas
asas-asas inilah manusia juga hendaklah melaksanakan segala aktiviti
kehidupan mereka berdasarkan undang-undang Allah seperti dalam bidang
kehidupan mereka berlandaskan undang-undang Allah seperti dalam bidang
perundangan, aktiviti ekonomi, sosial, moral dan lain-lain. Ini semua
mestilah berpandukan syariat yang telah diturunkan oleh Allah SWT.
2.3.3 Akhlak (Ehsan)
Menurut
Imam al Ghazali di dalam kitabnya Ihya Ulumuddin, akhlak ialah sifat
yang tertaman dalam jiwa seseorang, yang dengannya lahir perbuatan hasil
dari pancaran hati sanubari dalamannya. Akhlak yang mulia merupakan
matlamat yang asasi bagi risalah Islam. Ini dinyatakan oleh Rasulullah
SAW dalam hadisnya yang bermaksud :
“Sesungguhnya aku diutuskan hanyalah untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.”
(Riwayat Malik)
Akhlak
juga merupakan natijah dan tanda dari aqidah yang betul. Tidak ada
nilai bagi aqidah atau iman yang tidak disertai oleh akhlaq yang mulia.
Akhlaq juga merupakan amalan yang paling berat yang akan diletakkan di
dalam neraca hamba pada hari kiamat kelak. Maka barang siapa yang rosak
akhlaknya dan buruk amalannya tidak akan dipercepatkan hisabnya. Di
dalam Islam akhlak merupakan intipati bagi segala ibadat. Tanpa akhlak
hanyalah merupakan adat resam dan gerak laku yang tidak mempunyai
apa-apa nilai. Firman Allah SWT :
Maksudnya :
“Dan dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar”
(Surah al-Ankabut : 45)
Ayat
tersebut menerangkan bahawa seseorang yang mendirikan solat sudah
tentulah tidak melakukan perkara-perkara fasad dan mungkar kerana dia
memahami erti Din Islam yang sebenarnya.
2.3.4 Hubungan Di Antara Aqidah, Syariah Dan Akhlak.
Syariah
dan aqidah laksana hubungan batang pokok dan akarnya. Sebagaimana pohon
kayu tak dapat tumbuh tanpa akar, demikian pula mustahil bagi seseorang
yang tidak memiliki aqidah atau iman untuk memulakan dirinya menjadi
seorang muslim.
Aqidah
adalah dasar dalam Islam, ia menjadi titik permulaan untuk mengamalkan
segala tuntutan Islam, atau menjadi tapak tegaknya aktiviti keislaman
(syariah) dalam hidup dan kehidupan individu. Dengan adanya aktiviti
keislaman yang dilakukan oleh seseorang individu menjadi bukti ia
memiliki aqidah atau nilai keimanan yang dimilikinya.
Manusia
hidup di atas dasar aqidahnya. Tinggi rendah nilai kepercayaan
memberikan corak kepada kehidupannya. Oleh itu, kehidupan dalam Islam
mesti dimulai dengan Iman. Sistem atau manhaj ini dapat dilihat daripada
sirah Rasulullah SAW yang mana pada permulaan awal Islam para sahabat
baginda dididik dengan asuhan iman terlebih dahulu sebagai persediaan
awal untuk ke arah cara hidup Islam yang sebenar.
Hubungan
aqidah (iman), Islam (syariah) dan ehsan (akhlak) dapat dilihat dalam
sesuatu amal ibadah seperti sembahyang dianggap sah serta diterima Allah
sekiranya dilaksanakan dengan penuh ehsan iaitu apabila niat asal
mendirikannya kerana Allah dan bukan kerana yang lain. Inilah yang
dinamakan ikhlas.
2.4. ISLAM DAN CABARAN SEKULARISME.
Sekularisme
adalah satu fahaman yang memisahkan kehidupan dunia dengan agama. Ini
bermakna agama hanya menjadi milik orang yang percaya kepada konsep
ketuhanan sahaja, manakala satu golongan lagi tidak berpegang atau hidup
tanpa berpandu kepada agama dalam apa saja lapangan kehidupan.
2.4.1 Suatu perkembangan yang membahayakan umat.
Suatu
pengaruh dan fahaman yang merosakkan umat Islam ialah menularnya
fahaman Sekular di tengah-tengah masyarakat Islam. Pengaruh Sekularisme
ini telah merebak ke negara-negara Islam. Dikatakan bermula dari abad ke
18M hinggalah pengaruh ini akhirnya berakar umbi di dalam diri
masyarakat Islam di abad ini. Suatu contoh yang jelas di zaman moden
ini ialah apa yang telah berlaku kepada Daulah Othmaniyah Turki, di mana
telah diadakan pembaharuan undang-undang dengan memasukkan
undang-undang yang bukan daripada al Qur’an dan al Sunnah. Undang-undang
ini datangnya dari kod orang Barat semenjak zaman Renaissance. Ia telah
menjayakan Sekularisasi. Pengaruh tersebut semakin lama semakin
menyeluruh dan berakar umbi memasuki semua bidang hidup hingga
menyebabkan soal-soal kehidupan harian terpisah dari dasar-dasar
kerohanian Islam. Pengaruh Barat ini diterima dengan mudah dengan alasan
untuk menjalankan pemodenan, pembangunan serta kemajuan. Melalui
fahaman Sekular ini Deen Islam bukan lagi menjadi satu sistem untuk
mengatur kehidupan manusia tetapi hanya menjadi amalan peribadi sahaja.
Beginilah keadaannya… Kalau hidup tak berpandukan agama……- Pendewaan nilai Barat.
Sebahagian
masyarakat kini juga sedang menghadapi bahaya kerana mendewakan
idea-idea Barat buatan manusia. Hal ini amat membimbangkan kerana
dikhuatiri mereka akan termasuk ke dalam golongan yang disifatkan Allah
dalam FirmanNya :
Maksudnya :
Mereka ( ahli kitab ) mengambil bijak pandai dan pendita-pendita mereka sebagi tuhan-tuhan mereka selain dari Allah
( At-Taubah : 31 )
Mujahid Sa’id Hawwa telah menjelaskan di dalam kitabnya, Jundu Allah Thaqafatan Wa Akhlaqan, bahawa Imam Tirmizi meriwayatkan bahawa “Adi
bin Hatim at-Ta’l datang berjumpa Rasulullah SAW sedang baginda membaca
ayat tersebut. “Adi berkata kepada Rasulullah SAW: “Sesungguhnya
Ahli-ahli Kitab itu tidak pernah menyembah pendita-pendita mereka”. Maka
Rasulullah SAW berkata kepada ‘Adi : “Ya !, sesungguhnya mereka
mengharamkan ke atas ahli kitab sesuatu yang halal serta menghalalkan
sesuatu yang haram dan mereka ahli kitab mematuhinya, maka itulah bentuk
penyembahan kepada mereka (pendita-pendita) tersebut.”
Mujahid
Sa’id Hawwa menjelaskan lagi bahawa jika dilihat kepada realiti
masyarakat Islam kini ternyata bahawa mereka sedang melaksanakan
hukum-hukum selain daripada hukum Allah SWT.
Di
kalangan orang ramai terdapat berbagai sikap dan pandangan. Ada yang
berterus terang mengajak kepada pelaksanaan hukum lain selain hukum
Allah SWT. Ada yang bertindak sedemikian secara bersembunyi. Ada yang
berpendapat bahawa hukum-hukum Islam itu tidak sesuai untuk dilaksanakan
pada masa kini kerana dikatakan ianya adalah sistem yang kuno dan
ketinggalan zaman. Ada yang berpuas hati dengan sistem kufur yang
berjalan hingga jika diajak untuk mengubahnya mereka enggan. Ada yang
mempersendakan dan mengejek apabila diajak kembali kepada al Qur’an dan
as Sunnah. Tidak kurang juga ada yang menyatakan bahawa kerja-kerja
untuk melaksanakan hukum-hukum Islam itu telah ketinggalan zaman serta
tidak bertamadun lagi. Sikap-sikap sedemikian amat berbahaya serta
dibimbangi akan termasuk ke dalam golongan yang difirmankan Allah SWT :
Maksudnya :
“Tidakkah
kamu melihat mereka yang menyangka mereka itu beriman dengan apa yang
ditanzilkan kepada engkau (Muhammad) dan apa yang telah ditanzilkan
sebelum engkau, mereka mahu berhukum kepada taghut (sistem selain Islam)
sedangkan mereka diperintahkan menolak taghut, dan syaitan itu mahu
menyesatkan mereka sesesat-sesatnya.”
(An-Nisa’: 60)
2.4.3 Kejahilan Masyarakat Tentang Hakikat Islam.
Menurut asy-Syahid Dr.Abdul Kadir Audah di dalam bukunya, Al-Islam Wa Audha’una as-Siyasiyah,
bahawa semua orang Islam di dunia ini mengaku beragama Islam dan
kebanyakan mereka berbangga dengan nama tersebut. Tetapi dukacita sekali
kebanyakan mereka tidak mengetahui hakikat Islam yang sebenarnya. Islam
tidak ada hubungan dengan hati mereka meskipun ada hubungan dengan
tutur kata mereka.
Kejahilan
terhadap Islam telah membawa mereka jauh daripada hukum-hukum Islam
kerana mereka telah didoktrinkan dengan prinsip-prinsip Sekularisma.
Mereka menolak hukum-hukumnya yang menyebabkan berlaku keruntuhan umat
Islam itu sendiri.
Sebenarnya Islam adalah satu sistem hidup pilihan Allah SWT. Ini telah ditegaskan oleh Allah SWT dalam Firmannya :
Maksudnya :
“Sesungguhnya Din di sisi Allah hanyalah Islam.”
(Ali-‘Imran : 19)
Allah
SWT sama sekali tidak menerima sistem hidup yang lain daripada sistem
hidup Islam. Hal ini telah diterangkan oleh Allah SWT dalam Firmannya :
Maksudnya :
“Sesiapa
yang mencari selain dari Islam sebagai Deen (cara hidup), maka sama
sekali tidak diterima daripadanya dan dia di akhirat kelak terdiri
daripada golongan orang yang rugi.”
(Ali-‘Imran: 85)
Jika
demikian sifat Islam maka mengapa masih kedapatan ramai yang masih
mencari-cari sistem yang lain daripada sistem Islam ? Sesungguhnya
mereka yang menolak sistem Islam yang merupakan jalan menuju Allah SWT,
menolak al Qur’an dan menukar gantinya dengan ideologi-ideologi
Sekularisma yang lain, maka mereka sebenarnya telah diselaputi dengan
kegelapan dan kesesatan. Mereka jahil terhadap hakikat Islam itu
sendiri.
Kejahilan
itu membawa mereka yakin terhadap ideologi-ideologi Demokrasi,
Kapitalisme, Komunisme, Liberalisasi dan Sosialisme, meskipun mereka
mengaku dan percaya kepada Allah dari sudut tauhid Rububiyyah tetapi
tidak pada sudut UluhiyyahNya. Kejahilan menyebabkan ada yang menyatukan
Islam dengan ideologi-ideologi lain seperti melaungkan demokrasi Islam
dan sosialis Islam dengan harapan supaya diterima oleh masyarakat.
Sebenarnya penamaan tersebut bererti menzalimi Islam, sedangkan Islam
bersih daripada penamaan-penamaan tersebut. Islam adalah Islam. Tidak
ada sistem tiruan dan cedokan daripada mana-mana sistem lain. Ia tidak
boleh sama sekali disamakan dengan mana-mana sistem kerana ia
ditanzilkan oleh Allah SWT.
AKTIVITI
2B
|
Arahan :
Jawab semua soalan.
2.4. Akidah Islam mempunyai tiga prinsip iaitu Iman, Islam dan Ehsan. Pengertian Ehsan ialah ….
- Bersedia melaksanakan segala perintah Allah.
- Sifat ingin berbuat kebajikan dan menjauhi kemungkaran.
- Bersedia menerima petunjuk, perintah dan latihan jasmani yang bertunjangkan kebenaran.
- Dasar mutlak yang mesti ditanam pertama kali dalam jiwa setiap manusia yang ingin berpegang kepada akidah Islam.
2.5. Berikan definisi Sekularisma.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.6. Berikan pandangan anda mengenai ancaman Sekular yang telah meresapi masyarakat Islam.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.7. Berikan beberapa contoh pengaruh Sekular yang menjadi amalan masyarakat Islam hari ini.
i.____________________________________________________________________
ii.___________________________________________________________________
iii.___________________________________________________________________
Rajin membaca dan membuat rujukan akan membantu kita untuk memahami Islam yang sebenar ….
MAKLUM BALAS AKTIVITI 2B
|
2.4. B.
2.5.
Sekularisme adalah satu fahaman yang memisahkan kehidupan dunia
dengan agama. Ini bermakna agama hanya menjadi milik orang yang percaya
kepada konsep ketuhanan sahaja, manakala satu golongan lagi tidak
berpegang atau hidup tanpa berpandu kepada agama dalam apa saja lapangan
kehidupan.
2.6. Apa sahaja pandangan anda yang sesuai.
2.7. i. Bidang pendidikan.
ii. Bidang hiburan.
PENILAIAN KENDIRI
|
1
Islam merupakan satu cara hidup yang mempunyai keistimewaan tersendiri
berbanding agama yang lain. Berikan huraian 3 ciri Islam menurut
Abdullah Nasih Ulwan.:
i. Rabbaniyyah
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ii.Alamiyah
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
iii. Waqi’iyah
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Perkembangan Sekularisme amat membahayakan umat Islam yang bertanggungjawab menegakkan dan melaksanakan agama Allah.
Pilih kenyataan yang salah mengenai Sekularisme.
- Pendewaan nilai-nilai Barat yang bertentangan dengan al Qur’an dan al Sunnah.
- Pembaharuan undang-undang dan memasukkan undang-undang yang bukan dari al Qur’an dan al Sunnah.
- Deen Islam menjadi amalan peribadi dan tidak lagi sebagai sistem pengatur kehidupan manusia.
- Perlaksanaan Islam secara menyeluruh tanpa memisahkan kehidupan harian dari dasar-dasar kerohanian.
3. Deen menurut al Qur’an meliputi kepentingan hidup manusia yang lengkap dan memberi pengertian kepada empat perkara.
Manakah padanan yang tidak tepat tentang perkara tersebut:
PERKARA | HURAIAN | |
A. | Al-to’ah wal Hudhu’ | Mematuhi perintah Allah yang maha Tinggi secara ikhlas. |
B. | Syariah | Segala sistem pemikiran dan amalan adalah ketetapan Allah yang Maha Tinggi. |
C. | Al-Hakimiyah | Menerima Allah yang maha Agung sebagai hakim penentu dan pemerintah yang mutlak. |
D. | Al-jazak | Segala amalan manusia mungkin mendapat balasan daripada Allah ynag Maha Tinggi. |
MAKLUM BALAS PENILAIAN KENDIRI
|
1. i. Rabbaniyyah
: ialah bahawa seluruh alam, peraturan serta sistem yang terkandung di
dalam Islam merupakan ciptaan Allah dan digubal olehNya. Allah sebagai
pencipta, pentadbir dan pemilik alam dan seluruh makhluk. Tidak ada
satupun sistem Islam ini direka atau digubal oleh manusia.
ii. Alamiyah
: Pelaksanaan sistem Islam dan misinya tidak terhad pada sempadan benua
dan rupa bentuk muka bumi. Begitu juga manusia menurut pandangan Islam
adalah sama, tidak ada batas pemisah di antara mereka. Kesesuaiannya
meliputi setiap ruang dan makhluk yang wujud di muka bumi ini.
iii Waqi’iyah :
Islam adalah agama yang realistik kerana Islam diturunkan untuk
dipraktikkan di semua tempat dan masa yang memang berlaku dalam
kehidupan manusia seperti kehidupan berkeluarga, perhubungan sesama
manusia, ekonomi dan seumpamanya.
2. D.
3. D.