November 4, 2013

DEFINISI DAN KONSEP PENGURUSAN

 
DEFINISI
DAN
KONSEP
PENGURUSAN



OBJEKTIF 

Objektif Am :

Mengetahui dan memahami definisi dan konsep-konsep pengurusan


Objektif : Khusus

Di akhir unit ini anda seharusnya dapat :


  1. Mendefinisikan pengurusan

  1. Menyenaraikan kepentingan pengurusan

  1. Menyatakan perkembangan pengurusan.




  1. PENGENALAN   
     
    Apakah yang anda ketahui tentang pengurusan ? Hampir setiap masa orang memperkatakan tentang pengurusan. Bagaimanapun, apabila kita membincangkan tentang pengurusan, secara tidak langsung kita membincangkan mengenai konsep, terminologi, prinsip dan teori pengurusan.
     
    Perbincangan tentang pengurusan memerlukan kepada aspek berkaitan dengan amalan pengurusan yang dilaksanakan oleh sesuatu organisasi dan peranan sumber-sumber yang mempengaruhi organisasi khususnya sumber manusia.
     
    Dalam kehidupan seharian, kita semua terlibat dengan pengurusan secara langsung mahupun tidak langsung. Sebagai seorang pekerja mahupun pelajar di politeknik akan terlibat dengan pengurusan tanpa disedari. Pengetua bertindak sebagai pengurus yang akan mengurus perjalanan aktiviti di politeknik, manakala pensyarah pula akan mengurus perjalanan proses pengajaran dan pelajar pula bertindak sebagai pengurus diri masing-masing untuk mengurus masa bagi menjalani pelajaran di politeknik.
     
    Secara mudahnya, kita dapat memperkatakan bahawa pengurusan sesebuah organisasi adalah bergantung kepada kecekapan dan keberkesanan pengurusan oleh seseorang pengurus.
     
    Di dalam unit ini, kita akan mempelajari dan memahami definisi, kepentingan dan perkembangan pengurusan secara umum sebelum kita mempelajari secara mendalam dalam unit-unit yang seterusnya.
 
 
1.1     DEFINISI PENGURUSAN
 
Di dalam pengurusan, definisi pengurusan kebiasanya digunakan dalam beberapa cara yang berbeza. Jadi apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan pengurusan ?
 
Oleh kerana terdapat pelbagai takrifan pengurusan, kita boleh mengambil dua definisi yang bersesuaian dengan situasi semasa yang diperkatakan oleh :
 
a.    Jaafar Muhammad (1992) ;
Pengurusan merupakan satu proses mengagihkan input-input organisasi (termasuk sumber ekonomi dan tenaga kerja) dengan cara perancangan, pengorganisasian, pengarahan dan pengawalan untuk tujuan mengeluarkan output (segala barangan dan perkhidmatan) yang diperlukan oleh pelanggan-pelanggan supaya objektif organisasi tercapai
 
b.    Abu Mansur Ahmad et. Al (1999) ;
Pengurusan boleh dirujuk sebagai suatu proses, suatu disiplin, manusia dan suatu kerjaya
 
Secara umumnya, kita boleh mendefinisikan pengurusan sebagai :
Suatu proses merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal sumber-sumber organisasi untuk mencapai tujuan dan objektif organisasi yang telah ditetapkan dengan efektif dan efisyen.
 
Rajah 1.1 menunjukkan hubungkait diantara keempat-empat proses pengurusan yang telah dinyatakan di atas. Setiap proses ini mempunyai peranannya masing-masing dalam mencapai sesuatu matlamat organisasi.
 
 
 

 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rajah 1.1 : Hubungkait proses-proses pengurusan
 
 
  1. KEPENTINGAN PENGURUSAN
 
Bolehkah anda nyatakan mengapakah pengurusan penting kepada sesebuah organisasi? Bagaimana pengurus boleh mempengaruhi semua fasa di dalam organisasi moden? Bolehkah anda fikirkan mengapa masyarakat dan negara dapat mencapai kemajuan? Persoalan-persoalan sebegini menunjukkan kepada kita tentang kepentingan pengurusan sesuatu organisasi.
 
Di sini, kita akan menghuraikan kepentingan-kepentingan yang timbul daripada persoalan-persoalan tersebut yang akan memberikan kefahaman yang jelas kepada kita terhadap kepentingan pengurusan dalam kehidupan seharian.
 
 
1.2.1    Kehidupan
 
Pengurusan yang cekap akan menjamin kewujudan organisasi sepanjang masa. Kewujudan organisasi ini memberikan sumbangan yang besar ke atas cara dan gaya hidup sekarang. Kita bergantung kepada organisasi untuk bekalan makanan, ubatan, pekerjaan dan sebagainya.
 
Selain daripada itu, pengurusan yang baik akan membentuk sebuah organisasi yang akan menyumbang ke arah pembinaan masyarakat yang lebih baik. Dengan adanya kreativiti dan inovasi ahli organisasi, kehidupan semakin canggih dan ada sesetengah kemodenan dan kecanggihan tersebut membawa kepada kerosakan akibat kesan negatif seperti pencemaran alam sekitar, bunyi dan sebagainya. Walau bagaimanapun, pengurusan dalam organisasi sentiasa prihatin terhadap masalah tersebut dan sentiasa berikhtiar dan mencari jalan penyelesaian bagi menyelesaikan masalah-masalah yang timbul kerana mereka tahu mereka amat bergantung kepada masyarakat untuk pasaran produk mereka.
 
Pengurusan dan organisasi juga merupakan penyambung di antara manusia dengan kehidupan pada masa lampau mereka. Manusia sentiasa akan memandang ke belakang terhadap pencapaian yang pernah dilalui mereka dan akan membuat perbandingan supaya prestasi dapat ditingkatkan. Kejayaan pengurusan pada masa lampau akan dijadikan panduan untuk mencapai objektif dan matlamat pada masa akan datang.
 
 
  1. Kerjaya
 
Aktiviti pengurusan membantu mencapai objektif dan matlamat yang telah ditetapkan dalam sesebuah organisasi supaya ia terus wujud dan dapat bersaing dengan lain-lain organisasi. Pengurusan dalam sesebuah organisasi terdiri daripada semua pengurus di semua peringkat organisasi. Pengurusan merupakan jentera yang akan menggerakkan sesebuah organisasi. Selain daripada menjalankan tugasnya sebagai seorang pengurus, pengurus juga merupakn penghubung di antara kakitangan dan penghubung antara kakitangan dengan pelanggan serta masyarakat sekeliling.
 
 
  1. Masyarakat
 
Masyarakat dan negara terus wujud dan dapat mencapai kemajuan dengan adanya pengurus yang cekap memimpin organisasi. Pengurus yang efektif mungkin menjadi sumber utama kepada negara-negara maju dan dan menjadi sumber yang paling dikehendaki oleh negara-negara yang sedang membangun. Oleh itu, masyarakat dalam era ekonomi global amat memerlukan pengurus yang beretika, cekap dan berkesan. Pengurus dan pengurusan berusaha menggalakkan aktiviti individu yang membawa kepada pencapaian matlamat organisasi. Sebaliknya aktiviti individu yang menghalang kepada penyempurnaan matlamat organisasi tidak digalakkan.
 
 
 
 
 
 
 

 
 
  1. Berikan definisi pengurusan.
 
  1. Pengurusan penting untuk :
    a._______________
    b._______________
    c._______________

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
  1. Pengurusan ialah suatu proses merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal usaha-usaha kesemua ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber organisasi.
 
1.2
a. Kehidupan.
b. Kerjaya.
c. Masyarakat.

 

 
 

 
  1. PERKEMBANGAN PENGURUSAN
     
    Pengetahuan mengenai sejarah pengurusan boleh membantu kita membina pandangan mengenai pembentukan teori, konsep dan amalan pengurusan yang menjadi dasar kepada kupasan, idea serta perumusan teori dan pemikiran pengurusan pada hari ini. Pemahaman mengenai sejarah perkembangan pengurusan akan membantu kita menolak penemuan idea yang telah dikemukakan sebelumya. Ia akan membantu kita melihat kepada sumbangan pandangan, pengajaran dan teknik yang membimbing pengurus dalam usaha meningkatkan kualiti dan daya saing.
     
    Sejarah ringkas perkembangan pengurusan dapat disimpulkan seperti jadual 1 di bawah.
    Jadual 1.1 : Sejarah Ringkas Perkembangan Pengurusan
Tarikh
Konsep / Pendekatan 
Pengasas 
Fokus / Asas / Falsafah 
1880 –1920
( Berfungsi ) Functionalism
H. Fayol 
  • Autoriti dan tanggungjawab
  • Disiplin
  • Keselarasan arahan
  • Keselarasan arah tuju
  • Pembahagian kerja
1890 – 1925
Pengurusan Saintifik
F.W. Tylor
F.B. Gilbreth
C.Bedeaux 
  • Rekabentuk kerja
  • Pengukuran kerja
  • Rekabentuk tempat kerja
1900 – 1930
Organisasi Dinamik
M.P.Follett 
  • Kerja berkumpulan
  • Kepimpinan
1925 – 1945
Pergerakan Perhubungan Manusia
E.Mayo 
  • Perhubungan sosial di tempat kerja
1930 – 1960
Hubungan Pengurusan
L.F.Urwick
E.F.L.Brech 
  • Lukisan asas dari pengurusan saintifik
1940 – 1960
Teori Motivasi
A.Maslow 
  • Keperluan Hiraki
1950 – 1970
Sumber Manusia
D.McGregor 
  • Motivasi pekerja ( Teori X dan Y)
1950 – 1975
Sistem Teknikal Sosial
E.Jacques
F.Emery
E.Trist 
  • Kerja dan Organisasi sebagai struktur
1955 – 1965
Pengurusan melalui Objektif
P.Drucker
J.Humble
G.Odierne 
  • Objektif
  • Integrasi pembangunan pengurusan
  • Perancangan
  • Kawalan
1955 – 1975
Tingkahlaku Organisasi
C.Argyris 
  • Individu dan Organisasi
  • Pembelajaran dalam organisasi
1960 – 1970
Teori Motivasi
F.Herzberg 
  • Teori 2-faktor motivasi
1965 – 1975
Rekabentuk Kerja
L.E.Davis 
  • Kepuasan kerja
  • Pengkayaan kerja
1965 – 1985
Gaya Kepimpinan dan Pengurusan
J. Adair
R. Blake
J.Moulton 
  • Jenis-Jenis Kepimpinan
1970 – 1980
Pembangunan Pengurusan
R.Revans
R.Coverdale 
  • Pembelajaran berasaskan tindakan
  • Pembelajaran Pengurusan
1970 – 1980
Strategi Korporat
I.Ansoff 
  • Formula strategi dan pelaksanaan
1975 – 1980
Peranan Pengurusan
H. Mintzberg 
  • Tiga Kunci Peranan Pengurus
1980 -
Total Pengurusan Kualiti
W.E.Deming 
  • Peningkatan kualiti melalui organisasi
1980 -
Strategi kompetatif
M.Porter 
  • Kebaikan persaingan dalam firma
  • Rantaian nilai
1980 – 1990
Pengurusan Jepun
R.Hays
B.Abernathy 
  • Perindustrian bertaraf dunia

 
 
  1. Pengurusan berkonsepkan rekabentuk kerja diasaskan oleh ____________________ pada tahun 1965 – 1975 memfokuskan kepada _________________________ dan _____________________.
     
  2. Konsep pengurusan Jepun yang memfokuskan kepada perindustrian bertaraf dunia di asaskan oleh ______________.
     
  3. Pengurusan berasaskan peningkatan kualiti melalui organisasi merupakan konsep pengurusan yang diperkenalkan oleh W.E. Deming yang berkonsepkan __________________________.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
  1. L.E. Devis , Kepuasan dan Pengkayaan Kerja.
 
  1. R. Hays dan B. Abernathy.
 
  1. Total Pengurusan Kualiti ( TQM ).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
SOALAN 1-1

Huraikan kepentingan pengurusan dalam kehidupan, kerjaya dan masyarakat.


SOALAN 1-2

Perihalkan perkembangan pengurusan selepas perang dunia kedua sehingga kini

( 1946 –2000).