|
FUNGSI
PENGURUSAN
|
|
OBJEKTIF
|
Objektif : Am |
Memahami fungsi-fungsi pengurusan
|
Objektif : Khusus |
Diakhir unit ini anda sepatutnya dapat :
|
-
PENGENALAN
Pengurusan
merupakan satu proses sosial. Telah banyak percubaan untuk menganalisis
elemen-elemen proses pengurusan ini dan didapati banyak perubahan dan
perbezaan di antara pakar dengan pakar lain. Oleh itu, kesepakatan telah
diwujudkan oleh UNESCO di dalam menentukan elemen-elemen pengurusan
yang dianggap sesuai.
Dari
perbincangan unit sebelum ini, apakah yang anda boleh nyatakan tentang
elemen-elemen pengurusan yang digariskan oleh UNESCO? Sudah pasti
jawapan yang anda akan nyatakan bagi elemen-elemen pengurusan ialah :
-
Perancangan
-
Penyusunan
-
Kepimpinan
-
Kawalan.
Elemen-elemen
pengurusan akan berlaku dengan lebih cekap dan efektif apabila
sumber-sumber di dalam pengurusan seperti tenaga manusia, kewangan,
bahan mentah dan teknologi dapat disediakan dalam melaksanakan matlamat
organisasi .
Oleh
itu, setiap elemen berkait rapat diantara satu sama lain bagi
menghasilkan keluaran dalam bentuk perkhidmatan atau produk. Rajah 3.1
mengambarkan bagaimana hubungkait di antara sumber-sumber dan
elemen-elemen pengurusan.
Rajah 3.1 : Hubungkait di antara elemen-elemen Pengurusan dan Sumber
-
FUNGSI-FUNGSI PENGURUSAN
Jika kita perhatikan, pengurusan dilihat sebagai satu proses yang melibatkan fungsi keempat-empat elemen tersebut. Fungsi-fungsi elemen inilah yang menentukan berjaya atau tidak sesuatu organisasi ke arah mencapai matlamat organisasi.
Di sini, kita akan menerangkan bagaimana fungsi-fungsi setiap elemen memainkan peranannya kearah pencapaian matlamat organisasi tersebut.
3.1.1 Merancang
Merancang
ialah satu proses yang berterusan dalam menentukan apa yang perlu
dibuat pada masa hadapan iaitu matlamat organisasi dimana ia perlu
membuat persediaan in advance laluan yang perlu diikuti. Ia melibatkan perkara-perkara kritikal seperti dasar organisasi, objektif prosidur dan polisi.
Perancangan
yang agresif melibatkan pengumpulan data/maklumat dan penganalisaan
yang teliti bagi membuat jangkaan masa depan di mana ia melibatkan what if.
Kepentingan merancang di dalam organisasi adalah bagi
-
Mengenalpasti bagaimana organisasi mendapatkan dan menggunakan sumber
-
Mengenalpasti aktiviti-aktiviti yang perlu dilakukan
-
Mengawal aktiviti-aktiviti pengurusan dengan berkesan
-
Pengorganisasian
Pengorganisasian
ialah satu proses penyusunan dan pengagihan, autoriti dan sumber
manusia dan bukan sumber manusia dalam menjalankan aktiviti pengurusan
untuk mencapai matlamat pengurusan.
Di dalam pengorganisasian ini, ia akan melibatkan kepada pembahagian kawasan, bahagian, unit atau kumpulan.
Melalui
fungsi ini, seorang pengurus dapat menentukan apakah tugas yang perlu
dilakukan, bagaimana pelbagai tugas dikumpulkan sebagai satu pekerjaan
dan bagaimana mengklasifikasikan dan menentukan unit-unit tertentu yang
menjadi struktur keseluruhan organisasi.
-
Memimpin
Memimpin
didefinisikan sebagai proses mempengaruhi, memberi panduan dan memberi
motivasi kepada pekerja untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti dalam
mencapai matlamat organisasi.
Di
dalam memimpin organisasi, penyampaian ilmu pengetahuan dan kemahiran
perlu seimbang supaya pekerja dapat melaksanakan tugas dengan lebih
efektif.
Fungsi
ini adalah merupakan aspek yang lebih konkrit kerana ianya melibatkan
seorang pengurus bekerja dengan orang lain. Melalui kepimpinan, seorang
pengurus yang cekap dapat membentuk satu persekitaran kerja yang sesuai
dan kondusif untuk memastikan setiap pekerja menunjukkan prestasi kerja
yang cemerlang demi kepentingan dan pencapaian objektif organisasi.
-
Mengawal
Mengawal
ialah langkah-langkah kawalan dan menilai prestasi dan mengambil
tindakan pembetulan jika berlaku kesalahan agar matlamat organisasi
dapat dicapai.
Objektif
pengawalan adalah memastikan sejauhmanakah fungsi perancangan berjaya
dilaksanakan berbanding dengan apa yang dirancangkan dan mengambil
tindakan pembetulan.
Empat elemen penting dalam proses pengawalan dalam fungsi pengurusan iaitu :
-
Menetapkan piawai prestasi
-
Mengukur prestasi semasa
-
Membandingkan prestasi semasa dengan piawai yang ditetapkan
-
Mengambil langkah pembetulan sekiranya berlaku kesalahan
-
Nyatakan elemen-elemen fungsi pengurusan.
-
__________________ b. ____________________
c. __________________ d. ____________________
-
Fungsi pengurusan yang menentukan apa yang perlu dilakukan, bagaimana ia dilakukan, mengapa dilakukan dan siapa yang melakukannya dikenali sebagai :
-
Pengawalan c. Penyusunan
-
Mengarah d. Merancang
-
Seorang pemimpin sepatutnya menunjukkan minatnya dan menyelidik dengan aktif mengenai masalah-masalah yang dihadapi oleh pengikut-pengikutnya.
BetulSalah
Menyusun ialah satu proses menentukan apa yang perlu dibuat pada masa hadapan.
BetulSalah
3.1 a. Merancang.
b. Pengorganisasian
c. Memimpin.
d.Mengawal.
-
d. Merancang.
-
Betul.
-
Salah.
Soalan 3
-
Terangkan 4 aktiviti-aktiviti atau fungsi-fungsi utama pengurusan.
-
Apakah perkaitan diantara perancangan dan pengawalan.
-
Sebagai seorang pengurus di dalam sebuah organisasi, apakah fungsi anda.