April 29, 2012

A1001_Pendidikan Islam 1_UNIT0

A1001

PENDIDIKAN ISLAM1



ARIP B SA’AYA (PUO),
NORAINI BT SULAIMAN (PUO),





MODUL

POLITEKNIK

KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA














































BIODATA PENULIS MODUL
PENDIDIKAN ISLAM 1 (A1001)
J4110 KAJIDAYA BAHAN 2





























SOAL SELIDIK  MODUL OLEH  PELAJAR


Tajuk Modul    : _________________________    Kod Modul     :  _____________

Nama Pelajar    : _______________________    No. Pendaftaran: ____________

Kursus        : ____________________________________           

Nama Penulis Modul    : ______________________________

Sila gunakan skala berikut untuk penilaian anda.

  1.      Sangat setuju
  1. Setuju
  1. Tidak setuju
  1. Sangat tidak setuju

Arahan :  Tandakan pada ruangan skor yang dipilih.

Bil
ELEMEN PENILAIAN
SKALA




A.   FORMAT
1
2
3
4
1
Susun atur muka surat adalah menarik.




2
Saiz font yang digunakan adalah senang untuk dibaca.




3
Saiz dan jenis gambar serta carta yang digunakan sesuai dengan input.




4
Carta dan gambar senang dibaca dan difahami.




5
Jadual yang digunakan tersusun dengan teratur dan mudah difahami.




6
Teks input disusun dengan cara yang mudah difahami.




7
Semua ayat berbentuk arahan dipamerkan dengan jelas.





B.  ISI KANDUNGAN
1
2
3
4
8
Saya faham semua objektif dengan jelas.




9
Saya faham pada idea yang disampaikan.




10
Cara persembahan idea adalah menarik.




11
Semua arahan yang diberikan mudah difahami.




12
Saya boleh melaksanakan semua arahan yang diberikan dalam unit ini.




13
Soalan dalam aktiviti adalah mudah dijawab.




14
Saya boleh menjawab soalan-soalan dalam penilaian kendiri.




15
Maklum balas boleh membantu mengenalpasti kesilapan saya.




16
Ayat-ayat yang digunakan mudah difahami.




17
Gaya penulisan menarik.




18
Saya boleh mengikuti unit ini dengan mudah.




19
Unit ini memudahkan saya mempelajari & memahami topik ini.




20
Penggunaan modul ini menarik minat saya.






GRID KURIKULUM MODUL PENDIDIKAN ISLAM – A1001


TOPIK
UNIT
KONSEP ILMU
1
TASAWWUR ISLAM
2
KONSEP AKIDAH
3
KONSEP SYAHADAH
4
KONSEP JAHILIAH
5
KONSEP IBADAH
6
MANUSIA SEBAGAI HAMBA DAN KHALIFAH
7
TAHARAH
8
IBADAH-IBADAH KHUSUS
9
AKHLAK ISLAM
10



UNIT 1    :    KONSEP ILMU ( 1 JAM )
    1. Konsep dan pembahagian ilmu
    2. Kewajipan menuntut ilmu
    3. Hiraki ilmu ( Fardhu Ain dan Fardu Kifayah )
    4. Kelebihan ilmu dan Ilmuan ( Ulama )


UNIT 2    :    TASAWWUR ISLAM ( 1 JAM )
    1. Pengertian Islam  sebagai cara hidup
    2. Ciri – ciri kesempurnaan Islam
    3. Struktur Islam sebagai Ad Din (Aqidah , Syariah , Akhlak)
    4. Islam dan sekularisme

UNIT 3    :    KONSEP AKIDAH
    1. Pengertian akidah dan Iman
    2. Huraian Rukun Iman
    3. Hubungan antara Iman, Islam dan Ehsan
    4. Pembahagian manusia (Mukmin, Muslim,Kafir, Munafik, Fasiq dan Zalim )




UNIT  4    :    KONSEP SYAHADATAIN ( 1 JAM )

    1. Pengertian syahadah dan tuntutannya
    2. Tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah
    3. Perkara – perkara yang membatalkan syahadah


UNIT 5    :    KONSEP JAHILIAH ( 1 JAM )
           
    1. Pengertian jahiliah
    2. Ciri – ciri dan amalan jahiliah
    3. Ancaman jahiliah terhadap umat Islam masakini


UNIT 6    :    KONSEP IBADAH ( 1 JAM )

    1. Pengertian dan ruanglingkup ibadah
    2. Syarat – syarat amalan jadi ibadah
    3. Pembahagian dan matlamat ibadah


UNIT 7    :    MANUSIA SEBAGAI HAMBA DAN KHALIFAH ALLAH    

    1. Konsep hamba dan khalifah Allah
    2. Peranan dan tanggungjawab manusia sebagai hamba Allah


UNIT 8    :    THAHARAH ( Bersuci )

    1. Konsep thaharah
    2. Pembahagian thaharah
8.2.1 Najis dan cara menyucikannya
      1. Najis Mughallazah
      2. Najis Mutawasittah
      3. Najis Mukhafafah

8.2.2 hadas dan cara menyucikannya
Hadas besar
Hadas kecil
           
    1. Menyamak kulit binatang


UNIT 9    :    IBADAH – IBADAH KHUSUS
    1. Sembahyang
    2. Sembahyang jamaah dan cara melaksanakannya
    3. Sembahyang jamak dan Qasar ( Syarat dan cara perlaksanaannya )
    4. Puasa, zakat dan Haji ( Peranan dan kepentingannya dalam kehidupan individu dan masyarakat )


UNIT 10    :    AKHLAK ISLAM ( 1 JAM )

    1. Akhlak terhadap Allah SWT
    2. Akhlak terhadap Rasul
    3. Akhlak terhadap sesama manusia
      1. Ibubapa
      2. Guru
      3. Rakan

    1. Isu – isu berkaitan akhlak
















PANDUAN MENGGUNAKAN MODUL


Sekiranya anda ingin mendapat manfaat sepenuhnya dari modul ini, sila ikuti
semua arahan dan aktiviti yang disediakan.

  1. Modul ini dibahagikan kepada 13 unit, setiap unit disediakan dalam jilid yang berbeza.

  1. Muka surat dinomborkan berdasarkan kepada modul dan unit.
Contoh  :
    A 1001 / 1 / 2        di mana;    A 1001        -    Kod subjek
                        1        -    Unit 1
                        2        -    muka surat 2

  1. Pada permulaan setiap unit, objektif am dan khusus dinyatakan

  1. Setiap unit mengandungi urutan aktiviti dan diberikan simbol berikut :-

OBJEKTIF

Bahagian ini mengandungi objektif am dan khusus bagi setiap pembelajaran.


INPUT

Input adalah bahagian yang mengandungi maklumat yang akan pelajar pelajari.


AKTIVITI

Bahagian ini pula mengandungi proses pembelajaran secara aktif untuk menguji kefahaman pelajar. Pelajar perlu mengikuti dengan teliti dan melaksanakan arahan yang diberikan.

    .



 

   

   
   
   





MAKLUMBALAS KEPADA AKTIVITI

Bahagian ini mengandungi jawapan kepada soalan yang dikemukakan dalam aktiviti.



PENILAIAN KENDIRI

Penilaian kendiri ini adalah bertujuan bagi menguji kefahaman pelajar dalam setiap unit.




MAKLUMBALAS KEPADA PENILAIAN KENDIRI
Bahagian ini mengandungi jawapan kepada soalan – soalan yang dikemukakan dalam penilaian kendiri.





   
   
   
  1. Pelajar perlu mengikuti unit demi unit yang telah disediakan secara berturutan.
  2. Pelajar boleh meneruskan unit seterusnya setelah berjaya melalui unit sebelumnya dan yakin dengan pencapaian diri sendiri.

PERNYATAAN TUJUAN


Modul ini disediakan bagi kegunaan pelajar – pelajar semester satu yang mengikuti kursus sijil atau diploma di Politeknik Malaysia. Ianya bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar mengenai konsep sesuatu unit ke arah pembelajaran kendiri atau pun dengan bimbingan daripada pensyarah berkaitan.

PRA – SYARAT  MENGIKUTI MODUL INI


Modul ini, hanya untuk pelajar-pelajar politeknik Malaysia sahaja..




OBJEKTIF AM


Di akhir modul ini, para pelajar  akan dapat :-

  • Mengetahui konsep ilmu seterusnya mendorong mereka mengkaji, mendalami serta menghayati
  • Memahami tasawwur dan Islam untuk dihayati dalam kehidupan
  • Memahami konsep dan  ruang lingkup ibadah dalam islam
  • Menghayati konsep ibadah dalam kehidupan seharian
  • Melahirkan pelajar yang mempunyai jati diri muslim dan mampu menghadapi pelbagai cabaran hidup



RUJUKAN


  1. Mohd Nor Daud (1994), Konsep Ilmu, Dewan Bahasa & Pustaka, Kuala Lumpur
  2. Mohd Sulaiman Haji Yasin (1988), Pengantar Akidah, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
  3. Muhammad al-Ghazali (1997), Aqidah Muslim, Thinker’s Library Sdn. Bhd, Batu Cave.
  4. Maududi S.A (1976), Asas-Asas Islam, Dewan Pustaka Fajar, Shah Alam