A1001
PENDIDIKAN ISLAM1
ARIP B SA’AYA (PUO),
NORAINI BT SULAIMAN (PUO),
MODUL
POLITEKNIK
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
BIODATA PENULIS MODUL
PENDIDIKAN ISLAM 1 (A1001)
J4110 KAJIDAYA BAHAN 2
SOAL SELIDIK MODUL OLEH PELAJAR
Tajuk Modul : _________________________ Kod Modul : _____________
Nama Pelajar : _______________________ No. Pendaftaran: ____________
Kursus : ____________________________________
Nama Penulis Modul : ______________________________
Sila gunakan skala berikut untuk penilaian anda.
- Sangat setuju
- Setuju
- Tidak setuju
- Sangat tidak setuju
Arahan : Tandakan pada ruangan skor yang dipilih.
Bil
|
ELEMEN PENILAIAN
|
SKALA
| |||
A. FORMAT |
1
|
2
|
3
|
4
| |
1
|
Susun atur muka surat adalah menarik.
| ||||
2
|
Saiz font yang digunakan adalah senang untuk dibaca.
| ||||
3
|
Saiz dan jenis gambar serta carta yang digunakan sesuai dengan input.
| ||||
4
|
Carta dan gambar senang dibaca dan difahami.
| ||||
5
|
Jadual yang digunakan tersusun dengan teratur dan mudah difahami.
| ||||
6
|
Teks input disusun dengan cara yang mudah difahami.
| ||||
7
|
Semua ayat berbentuk arahan dipamerkan dengan jelas.
| ||||
B. ISI KANDUNGAN |
1
|
2
|
3
|
4
| |
8
|
Saya faham semua objektif dengan jelas.
| ||||
9
|
Saya faham pada idea yang disampaikan.
| ||||
10
|
Cara persembahan idea adalah menarik.
| ||||
11
|
Semua arahan yang diberikan mudah difahami.
| ||||
12
|
Saya boleh melaksanakan semua arahan yang diberikan dalam unit ini.
| ||||
13
|
Soalan dalam aktiviti adalah mudah dijawab.
| ||||
14
|
Saya boleh menjawab soalan-soalan dalam penilaian kendiri.
| ||||
15
|
Maklum balas boleh membantu mengenalpasti kesilapan saya.
| ||||
16
|
Ayat-ayat yang digunakan mudah difahami.
| ||||
17
|
Gaya penulisan menarik.
| ||||
18
|
Saya boleh mengikuti unit ini dengan mudah.
| ||||
19
|
Unit ini memudahkan saya mempelajari & memahami topik ini.
| ||||
20
|
Penggunaan modul ini menarik minat saya.
|
GRID KURIKULUM MODUL PENDIDIKAN ISLAM – A1001
TOPIK
|
UNIT
|
KONSEP ILMU
|
1
|
TASAWWUR ISLAM
|
2
|
KONSEP AKIDAH
|
3
|
KONSEP SYAHADAH
|
4
|
KONSEP JAHILIAH
|
5
|
KONSEP IBADAH
|
6
|
MANUSIA SEBAGAI HAMBA DAN KHALIFAH
|
7
|
TAHARAH
|
8
|
IBADAH-IBADAH KHUSUS
|
9
|
AKHLAK ISLAM
|
10
|
UNIT 1 : KONSEP ILMU ( 1 JAM )
- Konsep dan pembahagian ilmu
- Kewajipan menuntut ilmu
- Hiraki ilmu ( Fardhu Ain dan Fardu Kifayah )
- Kelebihan ilmu dan Ilmuan ( Ulama )
UNIT 2 : TASAWWUR ISLAM ( 1 JAM )
- Pengertian Islam sebagai cara hidup
- Ciri – ciri kesempurnaan Islam
- Struktur Islam sebagai Ad Din (Aqidah , Syariah , Akhlak)
- Islam dan sekularisme
UNIT 3 : KONSEP AKIDAH
- Pengertian akidah dan Iman
- Huraian Rukun Iman
- Hubungan antara Iman, Islam dan Ehsan
- Pembahagian manusia (Mukmin, Muslim,Kafir, Munafik, Fasiq dan Zalim )
UNIT 4 : KONSEP SYAHADATAIN ( 1 JAM )
- Pengertian syahadah dan tuntutannya
- Tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah
- Perkara – perkara yang membatalkan syahadah
UNIT 5 : KONSEP JAHILIAH ( 1 JAM )
- Pengertian jahiliah
- Ciri – ciri dan amalan jahiliah
- Ancaman jahiliah terhadap umat Islam masakini
UNIT 6 : KONSEP IBADAH ( 1 JAM )
- Pengertian dan ruanglingkup ibadah
- Syarat – syarat amalan jadi ibadah
- Pembahagian dan matlamat ibadah
UNIT 7 : MANUSIA SEBAGAI HAMBA DAN KHALIFAH ALLAH
- Konsep hamba dan khalifah Allah
- Peranan dan tanggungjawab manusia sebagai hamba Allah
UNIT 8 : THAHARAH ( Bersuci )
- Konsep thaharah
- Pembahagian thaharah
8.2.1 Najis dan cara menyucikannya
- Najis Mughallazah
- Najis Mutawasittah
- Najis Mukhafafah
8.2.2 hadas dan cara menyucikannya
Hadas besar
Hadas kecil
- Menyamak kulit binatang
UNIT 9 : IBADAH – IBADAH KHUSUS
- Sembahyang
- Sembahyang jamaah dan cara melaksanakannya
- Sembahyang jamak dan Qasar ( Syarat dan cara perlaksanaannya )
- Puasa, zakat dan Haji ( Peranan dan kepentingannya dalam kehidupan individu dan masyarakat )
UNIT 10 : AKHLAK ISLAM ( 1 JAM )
- Akhlak terhadap Allah SWT
- Akhlak terhadap Rasul
- Akhlak terhadap sesama manusia
- Ibubapa
- Guru
- Rakan
- Isu – isu berkaitan akhlak
PANDUAN MENGGUNAKAN MODUL
Sekiranya anda ingin mendapat manfaat sepenuhnya dari modul ini, sila ikuti
semua arahan dan aktiviti yang disediakan.
- Modul ini dibahagikan kepada 13 unit, setiap unit disediakan dalam jilid yang berbeza.
- Muka surat dinomborkan berdasarkan kepada modul dan unit.
Contoh :
A 1001 / 1 / 2 di mana; A 1001 - Kod subjek
1 - Unit 1
2 - muka surat 2
- Pada permulaan setiap unit, objektif am dan khusus dinyatakan
- Setiap unit mengandungi urutan aktiviti dan diberikan simbol berikut :-
OBJEKTIF
Bahagian ini mengandungi objektif am dan khusus bagi setiap pembelajaran.INPUT
Input adalah bahagian yang mengandungi maklumat yang akan pelajar pelajari.AKTIVITI
Bahagian
ini pula mengandungi proses pembelajaran secara aktif untuk menguji
kefahaman pelajar. Pelajar perlu mengikuti dengan teliti dan
melaksanakan arahan yang diberikan.
.
MAKLUMBALAS KEPADA AKTIVITI
Bahagian ini mengandungi jawapan kepada soalan yang dikemukakan dalam aktiviti.PENILAIAN KENDIRI
Penilaian kendiri ini adalah bertujuan bagi menguji kefahaman pelajar dalam setiap unit.MAKLUMBALAS KEPADA PENILAIAN KENDIRI
Bahagian ini mengandungi jawapan kepada soalan – soalan yang dikemukakan dalam penilaian kendiri.
- Pelajar perlu mengikuti unit demi unit yang telah disediakan secara berturutan.
- Pelajar boleh meneruskan unit seterusnya setelah berjaya melalui unit sebelumnya dan yakin dengan pencapaian diri sendiri.
PERNYATAAN TUJUAN
Modul ini disediakan bagi kegunaan pelajar – pelajar semester satu yang mengikuti kursus sijil atau diploma di Politeknik Malaysia. Ianya bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar mengenai konsep sesuatu unit ke arah pembelajaran kendiri atau pun dengan bimbingan daripada pensyarah berkaitan.
PRA – SYARAT MENGIKUTI MODUL INI
Modul ini, hanya untuk pelajar-pelajar politeknik Malaysia sahaja..
OBJEKTIF AM
Di akhir modul ini, para pelajar akan dapat :-
- Mengetahui konsep ilmu seterusnya mendorong mereka mengkaji, mendalami serta menghayati
- Memahami tasawwur dan Islam untuk dihayati dalam kehidupan
- Memahami konsep dan ruang lingkup ibadah dalam islam
- Menghayati konsep ibadah dalam kehidupan seharian
- Melahirkan pelajar yang mempunyai jati diri muslim dan mampu menghadapi pelbagai cabaran hidup
RUJUKAN
- Mohd Nor Daud (1994), Konsep Ilmu, Dewan Bahasa & Pustaka, Kuala Lumpur
- Mohd Sulaiman Haji Yasin (1988), Pengantar Akidah, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
- Muhammad al-Ghazali (1997), Aqidah Muslim, Thinker’s Library Sdn. Bhd, Batu Cave.
- Maududi S.A (1976), Asas-Asas Islam, Dewan Pustaka Fajar, Shah Alam