September 21, 2012

PENGENALAN UKUR ARAS unit 4





PENGENALAN UKUR  ARAS




OBJEKTIF AM



Memahami  konsep dan kaedah menjalankan pengukuran bagi mendapatkan perbezaan ketinggian antara titik-titik di atas permukaan bumi.

4
Unit OBJEKTIF KHUSUS



Di akhir pembelajaran unit ini anda akan dapat :-

B Menghuraikan tujuan dan keperluan menjalankan ukur aras.

B Menerangkan dengan tepat istilah-istilah di dalam ukur aras.

B Membezakan jenis-jenis alat aras yang digunakan dalam ukur aras.

B Menerangkan kaedah-kaedah untuk menjalankan kerja ukur aras.

B Menggunakan kaedah-kaedah pembukuan dan pengiraan yang tertentu bagi mendapatkan beza tinggi dan ketinggian titik.

B Menerangkan dan menjalankan aras muka keratan.

B Menerangkan dan menjalankan kerja kontur.






INPUT



4.1 PRINSIP DAN KEGUNAAN UKUR ARAS



Kedudukan dua titik di atas permukaan bumi boleh ditentukan dengan pengukuran sudut dan jarak. Maklumat kedudukan titik ini masih dikira tidak lengkap jika data perbezaan ketinggian antara dudatitik ini tidak diketahui. Oleh itu, pengukuran bagi menentukan  perbezaan  ketinggian  antara  titik  di  atas  permukaan  bumi  yang dipanggil ukur aras perlu dijalankan.

Prinsip ukur aras adalah bahawa dengan penggunaan alat ukur aras, kita akan dapat  membentuk satu garis pandangan, iaitu garis kolimatan bagi alat ini yang terletak dalam suatu satah ufuk melalui bebenang ufuk bagi alat. Operasi ukur aras lebih terletak kepada menentukan jarak pugak dari garisan ini kepada titik-titik yang ukuran tinggi atau perbezaan ketinggian berkait antara satu sama lain.



Katakan bacaan pada setaf di A adalah 1.353m dan pada B = 2.887. Beza tinggi A dan B adalah 1.357 - 2.887 = -1.543. Ini bermakna titik B berada 1.357m di bawah titik A. Dalam ukur aras, tanda —ye menunjukkan beza tinggi adalah menurun dan sebaliknya. Oleh itu, jika Aras Laras titik A = 100.000m maka Aras Laras titik titik B
= 100.000 -1.357 = 98.446m.

4.1.1   Kegunaan Ukur Aras

Antara kegunaan ukur aras adalah :-

1)  Mendapatkan beza tinggi antara dua titik.
2)  Mendirikan Batu  Aras (Bench  Mark)  dan  Batu  Aras  Sementara  (Temporary
Bench Mark) untuk sesuatu projek pembinaan.




3)  Mendapatkan keratan rentas dan memanjang yang menunjukkan profil tanah bagi projek laluan, pengairan dan sebagainya.
4)  Menghasilkan peta kontor bagi sesuatu kawasan pembinaan
5)  Untuk kerja-kerja ukur kawalan pugak semasa memancang tanda (setting out)
6)  Menanda kecerunan tanah untuk tujuan tertentu seperti kerja penambakan dan pemotongan tebing serta pengaliran air.



4.1 ISTILAH-ISTILAH DALAM UKUR ARAS

4.2.1   Garisan Aras

Garisan mendatar yang selari dengan permukaan ufuk bumi.  Contoh yang paling senang dilihat ialah permukaan air di sebuah tasik.  Garisan ini akan bersudut tepat dengan garis graviti bumi.

4.2.2  Aras Laras (Reduced Level)

Aras laras bagi sesuatu titik adalah ketinggian (ukuran tinggi) baginya yang telah  diukur  dengan  merujuk  kepada  suatu  permukaan  aras  tetap  yang dikenali sebagai datum atau  aras kiraan untuk sesuatu titik. Ianya samada berada di sebelah atas atau bawah datum tersebut.

4.2.3  Batu Aras (Bench Mark — BM)

Batu aras adalah suatu titik rujukan tetap yang terletak di atas permukaan bumi di mana arasnya telah diketahui nilai ukuran tingginya dengan merujuk kepada datum tertentu.  Datum rujukan biasanya adalah aras purata laut (Mean Sea Level - MSL).

4.2.4  Batu Aras Sementara (Temporary Bench Mark — TBM)

Batu aras sementara adalah titik-titik tetap tetapi bersifat kurang kekal dan dibentuk berdekatan kepada tapak ukur bagi menjimatkan kerja-kerja rujukan kepada batu aras yang mungkin terlalu jauh.

4.2.5  Pandangan Belakang

Cerapan yang pertama diambil selepas alat aras didirisiapkan pada satu- satu  kedudukan atau bacaan setaf pertama yang diambil di atas satu titik yang diketahui ukuran tingginya.

4.2.6  Pandangan Antara

Cerapan  yang  diambil  di  antara  pandangan  belakang  dan  pandangan hadapan.




4.2.7  Pandangan Hadapan

Cerapan  terakhir  sebelum alat  aras  dipindahkan  kepada  kedudukan  titik yang lain atau bacaan setaf yang diambil di atas satu titik di mana ukuran tingginya hendak ditentukan.

4.2.8  Titik Pindah

Titik kedudukan setaf di mana dua bacaan dibuat iaitu pandangan belakang dan pandangan hadapan diambil.

4.2.9 Aras Lompat

Kerja pengukuran aras untuk menyemak satu siri pengukuran yang telah dijalankan dari titik  akhir ke titik mula



4.2 PERALATAN DALAM UKUR ARAS

Bagi menjalankan kerja ukur aras, alat-alat berikut adalah diperlukan :-

4.2.1   Alat Aras

Berbagai  jenis  alat  aras  boleh  digunakan  untuk  menjalankan  ukur  aras. Pemilihan   alat   aras  adalah  bergantung  kepada  faktor  kos,  masa  dan ketepatan pengukuran. Walaubagaimanapun, secara umumnya alat aras boleh dibahagi kepada 3 jenis utama, iaitu :-

1.  Alat aras Dompot (Dumpey Level)
2.  Alat aras Jongkit (Tilting Level)
3.  Alat aras Automatik
4.  Alat aras Digital

Bacaan setaf  sepatutnya dibaca sebagai ialah 1.253m


Rajah 4.3   Keratan Rentas Binaan Asas Alat Aras

4.3.2  Kakitiga Alat Aras

Digunakan untuk mendirisiap alat aras. Terdapat dua jenis kaki tiga bagi kegunaan  alat  aras. Bagi  alat  aras  dompot  dan  jongkit,  kebiasaannya permukaan tapak kaki tiga adalah rata.  Manakala bagi alat aras automatik, permukaan tapak kaki tiga adalah berbentuk melengkung bagi memudahkan lagi kerja-kerja pengarasan.

4.3.3  Setaf

Setaf  yang  digunakan  adalah  setaf  metrik  yang  boleh  dipanjang  dan dipendekkan.   Panjangnya  adalah  4  atau  5  meter  yang  bersambung- sambung.Terdapat juga setaf Soptwith iaitu dalam unit imperial.





Setiap satu senggatan adalah bersamaan
satu sentimeter (1 cm).  Dengan ini bacaan boleh dibuat kepada 1 mm yang hampir





4.3.4  Gelembung Setaf (Staf Buble)

Gelembung udara yang digunakan untuk memastikan setaf didirikan betul- betul tegak.   Selalunya dilekapkan pada sisi setaf.  Gelembung udara pada gelembung setaf dapat membantu kepugakan setaf.

4.3.5  Pita Ukur

Digunakan  untuk  mengukur  jarak  dari  alat  aras  ke  setaf. Jarak  antara pandangan belakang dan pandangan hadapan sebaik-baiknya lebih kurang sama untuk mengelakkan selisih kolimatan alat.

4.3.6  Buku Kerja Luar l Borang Pembukuan Ukur Aras

Buku kerja luar digunakan untuk merekod bacaan dan membuat kiraan aras laras.  Pembukuan dan kiraan boleh dibuat dengan dua kaedah, iaitu kaedah naik turun atau tinggi garis kolimatan (TGK).



4.4 JENIS-JENIS ALAT ARAS

4.4.1   Alat aras Dompot (Dumpey Level)

Alat aras dompot adalah yang paling ringkas dan mudah digunakan. Ianya terdiri daripada tiub gelembung yang diletak pada teleskop dan teleskop ini ditampung oleh plat atas. Teleskop alat aras ini hanya boleh berputar pada satah mengufuk sahaja. Untuk kerja ukur aras yang tepat menggunakan alat aras dompot ini, dua keadaan diperlukan, iaitu :-

1) Paksi tiub gelembung aras mestilah selari dengan garis kolimatan
2) Kedua-dua  yang  tersebut  ini  mestilah  bersudut  tepat  kepada  paksi pugak plat


4.4.2  Alat aras Jongkit (Tilting Level)

Pada alat ini, teleskop dilekatkan secara tetap pada plat atas dan boleh dijongkitkan  sedikit  dalam  satah  pugak  terhadap  pagsi  yang  terletak  di bawah teleskop menggunakan skru penjongkit. Setiap kali sebelum bacaan setaf diambil, skru penjongkit  dipusingkan bagi memastikan teleskop alat aras betul-betul ufuk. Kebanyakan alat menggunakan gelembung ‘U’ di mana dalam keadaan aras, gelembung kiri dan kanan akan membentuk huruf ‘U’ bila skru penjongkit dipusing.

Rajah 4.6 Alat Aras Dompot Wild N05/NK05 (Sumber : Wild Heerbrugg (Switzerland) Ltd)


4.4.3  Alat Aras Automatik

Bagi  alat  aras  automatik,  tiub  gelembung  tidak  lagi  digunakan  untuk mengsetkan  garis kolimatan mengufuk. Sebagai ganti, garis kolimatan ini dihalakan melalui sistem  kompensator yang membolehkan garis kolimatan berkenaan  berkeadaan  mengufuk   apabila  dipandang  melalui  teleskop, walaupun paksi optik tiub teleskop tidak mengufuk. Namun, alat aras ini perlu diaraskan  lebih  kurang 15’  daripada garis tegak  bagi membolehkan kompensator berfungsi. Pengarasan boleh diperolehi dengan mengaraskan gelembung bulat yang terletak di atas plat atas dengan menggunakan skru kakitiga.


Gelembung bulat perlu sekurang-kurangnya berada  di  dalam  bulatan bagi membolehkan  alat mengaras dengan sendiri





Rajah 4.8  Alat Aras Automatik Topcon AT-22A (Sumber : Topcon Instruments (Malaysia) Sdn. Bhd.)
4.4.4  Alat Aras Digital



Rajah 4.9  Alat Aras Digital Topcon DL-I0IC (Sumber : Topcon Instruments (Malaysia) Sdn. Bhd.)


Penggunaan alat aras digital di dalam kerja pengukuran ketinggian di negara ini  adalah   semakin  meluas.  Ia  sangat  berkejituan  tinggi  dan  mudah dikendalikan bagi  menjalankan kerja ukur aras kelas satu dan dua serta kawalan deformasi. Dengan  menggunakan setaf yang khusus, ketinggian dan jarak dapat ditentukan secara elektronik. Oleh yang demikian, kesalahan membaca setaf dan catitan dalam buku kerjaluar yang sering berlaku ketika menggunakan kaedah konvensional dapat dielakkan. Berdasarkan  konsep pantulan  cahaya  atau  laser,  bacaan  aras  akan  dipaparkan  pada  skrin paparan alat aras dalam bentuk digital. Segala cerapan samada jarak atau ketinggian yang diambil akan disimpan dalam ingatan yang terbina pada alat ataupun sistem kad ingatan PCMCIA (PCMCIA Memory Card System).



4.5 KAEDAH PEMBACAAN SETAF

Setaf boleh dibaca secara tegak (normal) atau dipegang secara terbalik (invert). Pada kebiasaannya setaf dipegang secara tegak, namun bagi mendapatkan aras laras lantai bawah sesuatu objek, setaf akan dipegang secara terbalik.



Kaedah bacaan adalah sama, cuma angka-angka bacaan pada setaf akan nampak terbalik.  0leh itu, pembacaan setaf hendaklah dilakukan secara berhati-hati. Bagi memudahkan  di  dalam kerja  pembukuan  dan  pengiraan,  bacaan  yang  diambil secara setaf terbalik ditambahkan dengan tanda negatif (-). Berdasarkan pada rajah
4.10, aras laras bawah jambatan ialah = AL BA  + PB + PH.



4.6 PELARASAN ALAT ARAS
Pelarasan alat aras terbahagi kepada dua iaitu :- a)  Pelarasan Sementara.
b)  Pelarasan Tetap

4.6.I   Pelarasan Sementara

Ia melibatkan kerja-kerja memasang,  mengaras alat  aras  dan  memfokus teleskop.   Pelarasan  ini  perlu  dilakukan  setiap  kali  alat  aras  didirikan. Langkah-langkah  bagi   melakukan  pelarasan  sementara  adalah  seperti berikut.


Langkah I

Halakan teleskop selari dengan mana- mana dua skru kaki (2 & 3). Pusing kedua-dua skru kaki serentak pada arah berlawanan sehingga gelembung aras berada di tengah-tengah.
Langkah 2

Pusing teleskop 900 atau selari dengan skru kaki no. 1.  Pusingkan skru kaki pelaras no. 1 (Jangan pusing skru 2 &
3) sehingga gelembung aras berada di tengah-tengah.


Langkah 3

Pusing teleskop 900 atau selari dengan skru kaki (2 & 3) tetapi berlawanan arah dengan langkah I.Pusing kedua-dua skru kaki serentak pada arah berlawanan sehingga gelembung aras berada di tengah-tengah.
Langkah 4

Pusing teleskop 900 atau selari dengan skru kaki no. I (berlawanan arah dengan langkah 2).  Pusingkan skru kaki pelaras no. I sehingga gelembung aras berada di tengah-tengah. Jangan pusing skru 2 & 3.




Langkah 5 (Semakan)

Pusing teleskop 900 dan kembali ke kedudukan asal. Sepatutnya gelembung aras berada di tengah- tengah pada mana-mana arah.
Langkah 6

Jika gelembung masih tidak di tengah- tengah, ulangi langkah I — 4.




4.6.2  Pelarasan Tetap

Ia adalah pelarasan terhadap alat aras itu sendiri. Pelarasan tetap dilakukan apabila bacaan yang diambil pada alat aras didapati kurang tepat ( terdapat ralat ). Pelarasan  tetap  alat aras jongkit perlu disemak untuk memastikan bahawa garis kolimatan berkeadaan selari dengan tangen utama. Oleh itu, apabila gelembung aras berada di tengah-tengah tiub, maka garis kolimatan adalah mengufuk.

Jika  garis  kolimatan  tidak  disetkan  betul-betul  mengufuk,  maka  seliseh kolimatan  terwujud dalam alat aras ini. Kaedah biasa bagi menyemak dan melaraskan alat aras adalah dengan membuat Ujian Dua Piket atau Ukur Aras Salingan.



Aturan bagi melaksanakan Ujian Dua Piket ini adalah :-

1.  Dirikan  alat  di  C  di  atas  tanah  yang  lebih  kurang  rata,  di tengah-tengah antara titik A dan titik B. Jarak antara titik A dan B adalah lebih kurang 40m.
2.  Ambil bacaan setaf a1  dan b1  masing-masing di atas piket A
dan B.
3.  Di dalam pengiraan : (a1  —b1  ) memberikan perbezaan sebenar antara aras laras A dan B kerana jarak-jarak pandangan (yang menyebabkan berlakunya seliseh) adalah sama.
4.  Pindahkan alat ke D yang berada di atas garis AB. Biasanya dibuatkan  BD  sama  jarak  dengan  CB  untuk  memudahkan pengiraan tetapi ianya bukanlah sesuatu yang dimestikan.
5.  Ambil bacaan bacaan setaf a2  dan b2  yang masing-masingnya pada titik A dan B.
6.  Apabila (a1  —  b1) = (a2  —  b2), jika ini benar, alat adalah dalam pelarasan.  Jika tidak, kirakan bacaan yang betul pada setaf
dan laraskan alat aras.


Katakan ditetapkan jarak-jarak AC=CB=BD

Jika seliseh yang berlaku pada jarak AC=e, maka seliseh ke atas jarak CB dan BD adalah sama dengan e.

Oleh itu, bagi jarak sepanjang DA sekisehnya adalah 3e

Bagi memudahkan pemahaman anda, lihat contoh pengiraan yang diberikan.



Alat di stesen
Bacaan pada setaf

Perbezaan
Di A
Di B


C


a1  = 3.75


b1  = 4.25
A adalah 0.5 unit tinggi dari B (perbezaan
sebenar)

D

a2  = 7.86

b2  = 6.36
B adalah 1.5 unit tinggi dari A (perbezaan ketara)



Macamana nak kira seliseh nie




??? Di dapati (a2  —  b2) tidak sama dengan (a1  —  b1), maka alat adalah keluar dari pelarasan.
Dengan alat di D, bacaan a2=bacaan sebenar di titik A + 3e


Jadi bacaan sebenar di A  = (a2 —3e),Demikian juga bacaan b2     = bacaan sebenar di B + e
Jadi bacaan sebenar di B = (b2 — e)

Sekarang,
Pembetulan sebenar = bacaan sebenar di A
- bacaan sebenar di B
= (a2 — 3e) — (b2 — e)
= (7.86 — 3e) — (6.36 —e)
= 1.5 — 2e

Tetapi perbezaan sebenar juga = a1 — b1
= 3.75 — 4.25
= - 0.5

Maka - 0.5 = 1.5 — 2e
2e = 2
Oleh itu, e = 1m/jarak

Maka dengan alat di D;
Bacaan benar pada A (a2) = 7.86 — 3 = 4.86
Bacaan benar pada B (b2) = 6.36 — 1 = 5.36



Oleh itu, laraskan alat untuk memberikan bacaan-bacaan yang sebenar.

Jika e kurang daripada 1mm per 20m, alat aras itu tidakperlu  dibetulkan.  Tetapi  sebarang  bacaan  yang  diambil mesti dicerap dalam jarak yang sama atau jarak yang dekat bagi menghilangkan seliseh kolimatan.




4.7 TATACARA KERJA UKUR ARAS

Laluan ukur aras yang lebih rumit ditunjukkan dalam keratan rentas dalam rajah
4.12, yang mana jurukur melakukan kerja ukur aras dengan BM ke TBM untuk mencari aras  laras titik-titik A hingga E. Rajah 4.13 pula menunjukkan ukur aras
dalam pandangan plan. Tatacara kerja ukur aras adalah seperti berikut :-


1) Alat aras didirisiapkan pada kedudukan yang selesa di L1 dan PB adalah
2.191m diambil  pada  BM,  iaitu  tapak  setaf  berada  di  atas  BM  dan  setaf
dipegang secara tegak
2) Setaf dipindah ke titik A dan selepas itu ke B dan bacaan pada kedua-dua kedudukan diambil sebagai 2.505m dan 2.325m.
3) Titik pindah digunakan untuk sampai ke D disebabkan oleh sifat semulajadi
tanah. Oleh itu, titik pindah dipilih di C. Setaf dipindah ke C dan bacaan 1.496m direkodkan sebagai PH.
4) Sementara setaf berada di C, alat dipindahkan ke kedudukan yang lain iaitu di
L2  . Bacaan dibuat daripada kedudukan baru ke setaf C. Bacaan PB iai adalah
3.019m.
5) Setaf dipindah ke D dan E mengikut giliran dan bacaan yang diambil adalah
2.513m (PA) dan 2.811 (PH) masing-masing. E menjadi titik pindah yang lain.
6) Akhir sekali alat aras dipindah ke L3, PB = 1.752m dicerap pada E dan PH =
3.824m dicerap pada TBM.
7) Kedudukan akhir setaf adalah titik yang diketahui aras larasnya. Ini adalah amat penting kerana kerja ukur aras mesti bermula dan berakhir pada titik yang
diketahui  aras  larasnya.  Jika  sebaliknya  adalah  mustahil  untuk  mengesan
tikaian-tikaian dalam ukur aras.




4.8 KAEDAH PEMBUKUAN DAN PENGIRAAN


4.8.1   Kaedah Naik Dan Turun
PB
PA
PH
Naik
Turun
AL Mula
Pemb.
AL Akhir
Catatan
2.191
49.87
-
49.87
BM 49.87
2.505
0.314
49.556
+0.003
49.56
A
2.325
0.180
49.736
+0.003
49.74
B
3.019
1.496
0.829
50.565
+0.003
50.57
C(TP)
2.513
0.506
51.071
+0.006
51.08
D
1.752
2.811
0.298
50.733
+0.006
50.78
E(TP)
3.824
2.072
48.701
+0.009
48.71
TBM 48.71

6.962 8.131 1.515 2.861 49.87

Jadual 4.1 Kaedah Naik Dan Turun
(Semua nilai dalam unit meter)

1)  Daripada BM ke A adalah menurun (lihat rajah 4.12). PB = 2.191m telah direkodkan di BM dan PA = 2.505m di A. Jadi, beza tinggi adalah (2.191
—  2.505) = - 0.314m. Tanda negatif menunjukkan turun dan dimasukkan
terhadap titik A. Nilai turun ini dikurangkan daripada AL bagi BM untuk mendapatkan aras laras awal bagi A sebagai 49.556m.
2)  Prosidur ini diulang dan beza tinggi daripada A ke B diberi oleh (2.505 —
2.385)  =  +0.180m.  Tanda  positif  menunjukkan  naik  dan  dimasukkan terhadap B adalah (AL A + 0.180) = 49.736m.
3)  Pengiraan ini diulang sehingga aras laras TBM dikira pada titik yang
mana perbandingan boleh dibuat dengan nilai yang diketahui.
4)  Apabila  ruang  dalam  AL  mula  telah  diselesaikan,  pengiraan  yang dilakukan   boleh   disemak  dengan  ‘Semakan  Aritmatik’.  Semakan  ini
adalah :-

(PH) - (PB) = (TURUN) - (NAIK) = AL MULA - AL AKHIR

Semakan diletakkan di  kaki  setiap  ruang  pada  jadual  pembukuan.  Ia hanya  menyemak  kiraan  AL  mula  dan  tidak  menunjukkan  ketepatan bacaan-bacaan itu.
5)  Dalam jadual 4.1, beza antara nilai AL yang telah dikira dan diketahui bagi TBM adalah —0.009.  Perbezaan ini dikenali sebagai tikaian dan ia
menunjukkan ketepatan kerja ukur aras yang dijalankan.
6)  Jika ketepatan yang didapati melebihi had tikaian yang dibenarkan, maka kerja ukur  aras  mesti  diulang  semula.  Namun  jika  tikaian  dalam had tikaian  yang  dibenarkan,  nilai  tikaian  diagihkan  kepada  setiap aras terlaras.

Had tikaian = (0.012 Ι K) m di mana K = jumlah jarak dalam kilometer
Had tikaian = + 5Ι n mm di mana n = bilangan kedudukan alat

7)  Kaedah pembetulan yang biasa dilakukan adalah dengan memberi sama banyak tetapi bertokok nilai tikaian kepada setiap kedudukan alat.  Tanda




pelarasan dan tikaian adalah berlawanan. Tikaian yang diperolehi dari kerja ukur  aras ini adalah —0.009m.  Dari itu, jumlah pelarasan adalah
+0.009m yang mesti dibahagi-bahagikan. Oleh kerana mempunyai tiga
kedudukan alat, +0.003 ditambah pada aras laras yang diperolehi dari setiap   kedudukan  alat  aras.  Agihan  ditunjukkan  di  ruangan  PEMB. (pembetulan) pada jadual 4.1.
8)  Nilai AL akhir dicatitkan dalam angka titik perpuluhan yang sama seperti aras laras BM dan TBM yang digunakan.

4.8.2  Kaedah Ketinggian Kolimatan
PB
PA
PH
TGK
AL Mula
Pemb.
AL Akhir
Catatan
2.191
52.061
49.87
-
49.87
BM 49.87
2.505
49.556
+0.003
49.56
A
2.325
49.736
+0.003
49.74
B
3.019
1.496
53.584
50.565
+0.003
50.57
C(TP)
2.513
51.071
+0.006
51.08
D
1.752
2.811
52.252
50.733
+0.006
50.78
E(TP)
3.824
48.701
+0.009
48.71
TBM 48.71

6.962 8.131 49.87

Jadual 4.2  Kaedah Ketinggian Kolimatan
(Semua nilai dalam unit meter)


1)  Jika bacaan PB diambil daripada BM ditambah kepada AL tanda aras ini, maka TGK  bagi kedudukan alat L1  diperolehi sebagai 49.87 + 2.191 =
52.0761m dan ditulis dalam ruangan yang betul.
2)  Untuk  mendapat  aras  laras  awal  A,B  dan  C,  bacaan  setaf  di  titik berkenaan ditolak daripada TGK. Pengiraan tersebut adalah :-

AL A = 52.061 — 2.505 = 49.556m AL B = 52.061 — 2.325 = 49.736m AL C = 52.061 — 1.496 = 50.565m

3)  Dengan setaf di titik pindah C, alat dipindahkan ke kedudukan L2   dan TGK  yang  baru  akan  ditentukan.  Aras  kolimatan  diperolehi  dengan menambah  PB  di  C  kepada  AL  yang  dikira  untuk  C  dari  L1. Untuk kedudukan L2, TGK adalah 50.565 + 3.019 = 53.584m. Kini bacaan setaf di D dan E ditolak daripada TGK untuk mendapatkan aras laras masing- masing.
4)  Prosidur  ini  berterusan  sehingga  aras  laras  TBM  dikira  dan  tikaian diperolehi. Semakan aritmatik dilakukan terhadap kiraan, iaitu :-

(PH) - (PB) = AL MULA - AL AKHIR

Setelah  semakan  dibuat,  sebarang  tikaian  dibahagi-bahagikan  sama seperti  kaedah naik dan turun. Aras laras juga dicatitkan kepada angka titik  perpuluhan  yang  sama  dengan  aras  laras  BM  dan  TBM  yang digunakan.




4.8.3  Kebaikan DanKeburukan Dua Kaedah Pembukuan

4.8.3.1 Kaedah Naik Dan Turun
Kebaikan
Keburukan
1)  Setiap aras laras dikira dari aras laras yang
sebelumnya. Oleh yang demikian, semakan kira-kira
yang betul mempastikan semua  aras laras adalah
betul pengiraannya.
2)  Kaedah  yang  lebih  disukai kerana ia boleh  menyemak
semua aras laras
1)  Kaedah yang banyak pengiraan
2)  Satu kaedah yang tidak sesuai  digunakan  sekiranya
banyak bacaan diambil daripada  setiap  kedudukan
alat.


4.8.3.2 Kaedah Ketinggian Kolimatan (TGK)
Kebaikan
Keburukan
1)  Kaedah pengiraan yang cepat sekiranya banyak
pandangan antara diambil kerana pengiraan yang
sedikit sahaja diperlukan.
2)  Satu  kaedah  yang  sangat sesuai untuk kerja ukur aras
pemancangan dan kerja-
kerja kontur.
1)  Satu kaedah yang tidak boleh  menyemak semua
aras laras titik perantaraan.
2)  Kesalahan-kesalahan  dalam aras  laras  yang  berasingan
boleh  berlaku  tanpa  dibuat
semakan.
3)  Tidak sesuai untuk kerja yang melibatkan banyak
pengiraan





AKTIVITI  4a



. UJI KEFAHAMAN ANDA SEBELUM ANDA MENERUSKAN INPUT SELANJUTNYA

. SILA SEMAK JAWAPAN ANDA PADA MAKLUMBALAS DI HALAMAN BERIKUTNYA

4.1 Terangkan perbezaan di antara perkara-perkara berikut :- a.  Alat aras dompot dan alat aras jongkit
b.  Batu aras dan batu aras sementara c.   Aras laras dan titik pindah

Berdasarkan kepada rajah di atas, tentukan kedudukan bagi perkara-perkara berikut :-

1) Pandangan Hadapan
2) Pandangan Antara
3) Pandangan Belakang
4) Titik Pindah
5) Garis Kolimatan

Berdasarkan kepada rajah di atas, kirakan aras laras bagi  titik A dan B
dengan menggunakan kaedah naik dan turun.

4.4
PB
PA
PH
TGK
Aras L aras
Jarak
Catatan
0.65
A
0
BM = 351.27
B
351.49
10
A
1.22
C
20
B
D
1.93
351.44
349.99
30
C(TP)
E
351.13
45
D(Titik Akhir)


Merujuk kepada jadual pembukuan ukur aras kaedah Ketinggian Kolimatan di atas, isikan tempat-tempat kosong yang bertanda A,B,C,D dan E dengan nilai yang betul.



PERHATIAN !!




MAKLUMBALAS KEPADA AKTIVITI  4a


Anda hanya boleh berpindah ke input selanjutnya jika anda dapat menjawab kesemua soalan dalam aktiviti 4a.



4.1 Perbezaan antara perkara-perkara berikut :-

a) Alat aras dompot dan alat aras jongkit

Alat aras jongkit boleh berputar pada arah memugak dan mengufuk manakala   alat   aras  dompot  hanya  bergerak  pada  arah  mengufuk sahaja.

b) Batu aras dan batu aras sementara

Batu  aras  didirikan  oleh  Jabatan  Ukur dan  Pemetaan  Malaysia  dan ianya bersifat kekal manakala batu aras sementara didirikan oleh jurukur berdekatan dengan tapak pengukuran dan ianya tidak bersifat kekal.

c) Aras laras dan titik pindah

Aras laras adalah ketinggian setiap titik di muka bumi samada ke bawah atau ke atas datum manakala titik pindah adalah titik kedudukan setaf di mana dua bacaan dibuat,  iaitu pandangan belakang dan pandangan hadapan diambil.

4.2 Kedudukan bagi perkara-perkara berikut adalah :-
1)
Pandangan Hadapan
- B
2)
Pandangan Antara
- A
3)
Pandangan Belakang
- C
4)
Titik Pindah
- D
5)
Garis Kolimatan
- F






4.3 Aras laras di titik A

Beza tinggi BM-A = 2.555 — 2.850
= -0.295 (turun)
AL di A = AL di BM — Turun
= 30.567 — 0.295
= 30.272m

Aras laras di titik B

Beza tinggi A - B = 2.850 — (-1.846)
= 4.696 (naik) AL di B = AL di A + Naik
= 30.272 + 4.696
= 34.968m

4.4
PB
PA
PH
TGK
Aras L aras
Jarak
Catatan
0.65
351.92
0
BM = 351.27
0.43
351.49
10
A
1.22
350.70
20
B
1.45
1.93
351.44
349.99
30
C(TP)
0.31
351.13
45
D(Titik Akhir)




INPUT



4.9 PENGUKURAN ARAS MUKA KERATAN

Pengukuran aras muka keratan diberikan oleh jurukur supaya jurutera atau pereka bentuk  boleh  membandingkan  aras  tanah  sebenar  dengan  pembentukan  aras cadangannya, iaitu aras di mana tanah hendak dikerjakan dalam pembinaan baru. Pengukuran ini diperlukan untuk perencanaan pembinaan jalanraya, jalan keretapi, saluran pengairan dan sebagainya. Ianya terbahagi kepada dua jenis :-

a.  Keratan memanjang b.  Keratan melintang

4.9.1   Keratan Memanjang

Pada pengukuran ini, pandangan antara tidak dilakukan kerana ia hanya untuk menentukan tinggi titik sahaja dan tidak untuk penggambaran keratan daripada tanah. Di samping itu, ia akan mengganggu ketelitian atau kejituan. Ia dilakukan   untuk membuat jaringan titik-titik  ketinggian yang akan digunakan sebagai jaringan dasar bagi berbagai keperluan teknik di kawasan terdekat sekitar projek. Keratan memanjang memberikan data berikut :-

a.  Menentukan aras dan kecerunan yang  paling sesuai  dan  ekonomi  di mana tanah hendak dikerjakan dalam keratan memanjang
b.  Membekalkan  maklumat  pada  sebarang  titik  di  sepanjang  keratan mengenai jumlah korekan atau jumlah tambakan.
c.  Merekodkan tempat di mana tiada pengorekan dan penambakan berlaku.

4.9.2  Keratan Melintang

Pengukuran aras muka keratan melintang dapat dilakukan dengan kaedah tinggi garis kolimatan bagi mendapatkan tinggi titik-titik keratan. Pandangan antara boleh digunakan kerana ketelitian tidak dititikberatkan. Pengukuran ini digunakan  bagi  penggambaran   keratan  daripada  tanah  dalam  bentuk melintang dari kerja-kerja pengukuran keratan memanjang. Keratan melintang memberikan data berikut :-

a.  Menentukan  aras  paling  sesuai  dan  ekonomi  di  mana  tanah  hendak dikerjakan dalam arah melintang.
b.  Membekalkan maklumat untuk menghitung kedudukan, tinggi dan cerun
sebarang penambakan.
c.  Menghitung kuantiti kerja tanah untuk tujuan kos dan peruntukan yang sesuai bagi kerja tanah.




4.9.3  Kaedah Pengukuran Aras Muka Keratan

Kaedah  pengukuran  dapat  dilakukan  dengan  cara  ketinggian  kolimatan untuk   mendapatkan  tinggi  titik-titik  keratan.  Bagi  keratan  memanjang, memadai merekodkan hampir kepada 0.01m dan alat aras boleh ditempatkan di atas piket atau di luar piket. Langkah-langkah menjalankan pengukuran ini adalah seperti berikut :-

a.  Garis keratan memanjang dan melintang mesti disediakan terlebih dahulu di atas tanah sebelum kerja-kerja pengukuran dijalankan.
b.  Keratan memanjang adalah merujuk kepada garis tengah suatu jalanraya, sungai, perparitan dan sebagainya. Oleh itu, penjajaran mesti
dibuat bagi menentukan garis lurus dan lengkung garis tengah tersebut menggunakan alat aras, pancang jajar dan pita ukur.
c.  Piket-piket ditandakan di atas garis tengah ini dengan sela yang seragam bagi   membolehkan  profil  tanah  digambarkan  dalam  bentuk  keratan
memanjang.
d.  Selepas itu, ukur ke kiri dan kanan di setiap piket ini dengan bersudut tepat bagi membentuk keratan melintang pula.
e.  Di  atas keratan  melintang,  tandakan  juga  piket-piket  pada  sela  yang
sesuai yang biasanya diletakkan di atas dan tepi tebing jika pengukuran adalah terhadap sungai (lihat rajah 4.14).




C1,C2…..C6 adalah titik di sepanjang keratan memanjang a,b,d dan e adalah titik di sepanjang keratan melintang

Rajah 4.14 Pandangan Plan Keratan Memanjang Dan Melintang
(Sumber : Ab. Hamid Mohamed,2000)

f. Setelah  garis  memanjang  dan  melintang  disediakan,  kerja  ukur  aras bolehlah  dimulakan. Ia mesti  bermula dari  Batu Aras atau Batu  Aras Sementara yang  diketahui ketinggiannya dan berakhir pada tanda aras yang diketahui ketinggiannya juga.
g.  Alat aras boleh didirikan di atas atau luar garis memanjang dan melintang mengikut  kesesuaian jurukur dan rantaian antara piket ke piket diukur mengikut pergerakan setaf (lihat rajah 4.15).
h.  Pengukuran  keratan  memanjang  dan  melintang  ini  boleh  dijalankan serentak  ataupun  berasingan  bergantung  kepada  bilangan  cerapan,
masa  kerja  yang  diperuntukkan,  kecekapan  jurukur  dan  kemudahan
untuk pembukuan serta pengiraan.


Rajah 4.15 Kedudukan Alat Aras Bagi Kerja Aras Muka Keratan
(Sumber : Nota Panduan Politeknik Malaysia, 1987)

4.9.4  Pemelotan Aras Muka Keratan

Setelah cerapan di padang diambil, disemak dan buku kerja luar dilaraskan, lukisan aras muka keratan boleh disediakan. Ia ditunjukkan dalam rajah 4.16 dan dilukiskan seperti berikut :-

a.  Lukiskan satu garisan datum yang dipilih untuk diplotkan lebih kurang
5sm di bawah aras laras terendah sekali bagi aras keratan. Garis ini mesti  ditandakan dengan jelas, seperti ‘Garis Datum 100.00m di atas
Aras Purata Laut (APL)
b.  Menskalakan rantaian titik-titik di  mana aras dicerapkan  di  sepanjang garis datum dengan skala yang sesuai dan jadualkannya seperti dalam rajah 4.16
c.  Ordinat tegak (bersudut tegak) pada  titik ini  dan  skalakan  aras laras setiapnya  dan  jadualkannya  juga.  Biasanya,  skala  tegak  lima  hingga
sepuluh kali lebih besar berbanding mendatar bagi tujuan ketaksamaan
tanah yang lebih nyata.
d.  Sambungkan setiap titik aras laras yang telah diplotkan dengan garisan terus dan ianya tidak merupakan satu lengkung seperti graf.
e.  Menggambarkan butiran di atas lukisan yang bersilang dengan garisan di
atas  tanah.  Masukkan  juga  penerangan  catatan  seperti  nama  jalan, tempat hakmilik dan sebagainya.

Rajah 4.16 Profil Kerja Di Sepanjang Satu Garis Tanah(Sumber : Sakdiah Basiron, 1995)

4.10  KONTUR


Garis kontur adalah satu garis pada sebuah peta yang mewakili satu garis yang menyambung  titik-titik  yang  mempunyai  ketinggian  yang  sama  di  atas  atau  di bawah datum. Namun takrif yang lebih tepat bagi garis kontur adalah persilangan permukaan aras dengan permukaan bumi.  Sebagai contoh, jika permukaan bumi yang tidak teratur dipotong dengan permukaan mengufuk, maka garisan pemotongan di antara permukaan mengufuk dengan permukaan bumi menggambarkan garisan  kontur dengan aras larasnya adalah sama. Garis-garis kontur ini boleh menerangkan topografi  sesuatu kawasan iaitu faktor utama yang digunakan dalam rekabentuk kejuruteraan awam dan pembinaan.

4.10.1 Sela Atau Jarak Kontur

Sela atau  jarak  kontur  adalah  perbezaan  ketinggian  di  antara dua  garis kontur yang berturutan. Sela ini menyatakan ketepatan tanah yang digambarkan. Nilai yang dipilih untuk sesuatu kegunaan bergantung ke atas :

a) Guna pelan yang digunakan b) Skala pelan
c) Kos yang terlibat
d) Bentuk semulajadi rupabumi

Antara sela kontur yang selalu digunakan ialah :-

i.  0.25m - Untuk pangkalan udara, lapangan terbang
ii.  0.5-1m - Untuk peta yang menunjukkan kawasan bangunan dan kilang




iii.  1-2m - Untuk tangki simpanan air, lanskap, perancangan bandar iv.  5-10m - Untuk peta topografi
v.  10-50m  - Untuk peta topografi berskala kecil

Walaubagaimanapun,  persetujuan  perlu  tercapai  dalam  menentukan  nilai yang  dipilih   kerana  sela  terkecil  berkehendakkan  masa  kerjaluar  yang panjang dan ini menjadikan kos ukur bertambah.

4.10.2 Sifat-Sifat Kontur

Bagi membolehkan seseorang pengguna peta memahami dengan lebih jelas tentang  gambaran  yang  diberikan  oleh  garis kontur,  mereka  seharusnya mengetahui beberapa sifat utama garis kontur, iaitu :-

i.  Garis kontur pada peta mempunyai jarak kontur tertentu.
ii.  Jarak di antara garis kontur untuk kawasan yang mendatar adalah lebar.
iii.  Jarak  di  antara  garis  kontur  untuk  kawasan  yang  cerun  adalah
berdekatan atau rapat sekali.
iv.  Untuk kawasan yang kecerunannya teratur, garis kontur adalah selari dan sama jarak di antara satu sama lain.
v.  Cenuram tegak atau jurang garis kontur dengan perbezaan ketinggian
yang tidak sama akan terlihat sebagai garis kontur yang terhimpit- himpit di antara satu sama lain.
vi.  Dua garis kontur dengan ketinggian tidak sama, tidak mungkin akan bertemu dan menjadi satu garis kontur.
vii.  Satu  garis  kontur  tidak  akan  berpecahmenjadi  dua  garis  kontur dengan ketinggian yang sama.
viii.  Garis kontur tidak boleh berhenti di suatu tempat secara tiba-tiba, kecuali pada batas kertas.
x.
Tanjung akan ditunjukkan oleh garis kontur yang
cembung

xi.
melengkung keluar.
Garis kontur tidak boleh saling berpotongan.


ix.  Teluk akan ditunjukkan oleh garis kontur yang cekung melengkung ke dalam.






4.11  KERJA KONTUR KAEDAH GRID

Kerja kontur kaedah grid adalah cara yang paling disukai untuk membuat kontur kerana proses ini senang untuk difahami dan ia boleh dikendalikan oleh seseorang yang tidak berpengalaman. Kaedah ini juga sesuai untuk kawasan ukur yang agak pamah dan terbuka. Dengan kaedah  grid,  suatu  pemidang  grid bersaiz  sesuai dibentuk di atas kawasan yang hendak dikontur.  Kawasan tersebut dibahagikan kepada siri garisan membentuk segiempat tepat dan aras-aras tanah diambil pada persilangan garisan grid ini. Sisi-sisi segiempat tepat boleh berubah daripada 5 ke
30m. Nilai sebenar adalah bergantung kepada ketepatan yang dikehendaki dan bentuk  semulajadi permukaan tanah. Permukaan tanah yang tidak sekata lebih




banyak  tumpuan diberikan kepada titik-titik grid. Terdapat berbagai-bagai kaedah pemancangan grid, namun satu daripadanya diterangkan di sini.

Berdasarkan pada rajah 4.I7 :-

i.  Garis dasar AL dipancangkan terlebih dahulu dengan menggunakan pancang jajar dan pita ukur
ii.  Di titik A dan L, buatkan garisan bersudut tepat bagi membentuk garisan AIA6
dan LIL6. Katakan setiap satunya adalah 50m.
iii.  Garisan AL, AIA6 dan LIL6 kemudiannya dipancangkan berdasarkan kepada saiz grid yang hendak dibentuk, katakan 5m.
iv.  Dengan menjajar pita ukur di sepanjang garisan AIA6, setaf dipegang setiap
5m.  Bacaan  diambil  dan  direkodkan  dalam  buku  kerjaluar  di  mana  setiap bacaan yang direkod adalah merujuk kepada kedudukan setaf seperti AI, A2, A3 dan sebagainya.
v.  Proses  yang sama diulangi untuk garisan BIB6 dan seterusnya.
vi.  Satu lakaran pemidang  grid  termasuk  huruf dan  nombor  rujukan  dicatatkan dalam buku kerjaluar, supaya rangkaian grid boleh diplotkan dengan mudah.

vii.  Apabila grid ini telah diplotkan dengan setiap bucunya diketahui aras larasnya, garis kontur yang dikehendaki dapatlah ditentukan dengan carapenentudalaman (interpolation).


4.12  KAEDAH INTERPOLASI GARIS KONTUR

Interpolasi adalah satu proses bagi menentukan titik-titik ketinggian di atas pelan atau pelotan bagi garis antara dua titik yang diketahui aras larasnya. Apabila telah selesai interpolasi titik-titik  tersebut, barulah garis-garis kontur dilukiskan di atas titik-titik  yang  dikehendaki  bagi  keseluruhan  pelan  atau  pelotan.  Berbagai  cara interpolasi boleh digunakan bagi menentukan  garis kontur. Jenis-jenis interpolasi adalah seperti berikut :-




4.12.1 Interpolasi Matematik

Ia menjadi proses yang sukar apabila terdapat bilangan titik yang banyak. Beza setiap  tinggi titik dikira  dan  jarak  ufuknya digunakan  bagi  mengira kedudukan garis kontur yang dikehendaki di atas garisan yang menghubungkan titik-titik tersebut. Merujuk kepada rajah 4.18, kedudukan garis kontur  36m ditentukan antara dua titik A dan B yang aras larasnya diperolehi dari satu kerja kontur kaedah grid adalah 37.2m dan 35.8m.

(a) Kotak Grid Pada Pelotan (b) Segitiga Sebentuk

Rajah 4.18 Kaedah Interpolasi Matematik



ΑH = 37.2 — 35.8 = 1.4m
Αh = 36.0 — 35.8 = 0.2m
Dari segitiga sebentuk, x =  20
Αh ΑH
x = Αh X20
ΑH
= 0.2 X 20
1.4
= 2.86m

Ini bermakna, titik yang ketinggiannya 36.0m adalah berjarak 2.86m dari titik yang  ketinggiannya 35.8m (di pelotan). Langkah yang seterusnya adalah mencari kedudukan  titik ketinggian 36.0m pada garis-garis grid yang lain. Selepas semua titik ketinggian  36.0m ditentukan, titik-titik ini dihubungkan antara satu sama lain bagi membentuk garis kontur.

4.12.2 Interpolasi Grafik

Kaedah  ini  adalah  lebih  cepat  bagi  bilangan  titik  yang  banyak.  Merujuk kepada rajah 4.19, dua titik dengan ketinggian 35.8m dan 37.2m dipelotkan. Kontur yang dikehendaki  adalah pada ketinggian 36.0 dan 37.0m. Buatkan




satu garisan melalui salah satu titik dan bahagikan garisan ini kepada 14 unit.

35.8 + 1.4 = 37.2
Satu unit misalnya 1sm, 2sm dan sebagainya

Untuk mendapatkan titik kontur ketinggian 36.0m, maka 35.8 + 0.2 = 36.0. Tandakan 2 unit dari titik 35.8 berdasarkan 14 unit yang telah dibahagikan tadi. Bagi titik ketinggian 37.0m pula, 35.8 + 1.2 = 37.0, maka tandakan 12 unit dari titik 35.8. Buatlah sedemikian untuk keseluruhan titik yang ada.





4.12.3 Interpolasi Skala

Kedudukan satu skala seperti ditunjukkan dalam rajah 4.20 dengan unit 1.70 diletakkan bersebelahan titik tinggi 1.70m. Manakala satu garisan dibuat dari unit 3.6 ke titik tinggi  3.60m. Bagi  mendapatkan  garisan ini,  skala perlu diubah-ubah  sehingga  unit  3.6  pada  skala  mewakili  titik  tinggi  3.60m. Tandakan titik-titik kontur 2m dan 3m dengan menggunakan satu set-square dengan membuat gerakan selari dari garis pertama tadi. Kedudukan 2 dan
3m menandakan kedudukan titik kontur yang diperlukan.



AKTIVITI  4b



. UJI KEFAHAMAN ANDA SEBELUM ANDA MENERUSKAN INPUT SELANJUTNYA

. SILA SEMAK JAWAPAN ANDA PADA MAKLUMBALAS DI HALAMAN BERIKUTNYA



4.1 Apakah kegunaan keratan memanjang dan melintang ?



4.2 Bagaimanakah  keratan  melintang  ditubuhkan  berhubungan  dengan  satu keratan memanjang ?



4.3 Apakah prinsip-prinsip yang digunakan dalam pemilihan nilai sela atau jarak kontur ?



4.4 Dari pemahaman yang telah anda perolehi mengenai kerja kontur kaedah grid, nyatakan dua kelemahan menjalankan pengukuran dengan menggunakan kaedah ini.





PERHATIAN !!




MAKLUMBALAS KEPADA AKTIVITI  4b


Anda hanya boleh berpindah ke input selanjutnya jika anda dapat menjawab kesemua soalan dalam aktiviti 4b.

4.1 (a) Kegunaan keratan memanjang

i.  Menentukan aras dan kecerunan yang paling sesuai dan ekonomi di mana tanah hendak dikerjakan dalam keratan memanjang.
ii.  Membekalkan  maklumat  pada  sebarang  titik  di  sepanjang  keratan mengenai jumlah korekan atau jumlah tambakan.
iii.  Merekodkan tempat di mana tiada pengorekan dan penambakan.

(b) Kegunaan keratan melintang

i. Menentukan aras paling sesuai dan ekonomi di mana tanah hendak dikerjakan dalam arah melintang.
ii. Membekalkan  maklumat  untuk  menghitung  kedudukan,  tinggi  dan cerun sebarang penambakan.
iii. Menghitung kuantiti kerja tanah untuk tujuan kos dan peruntukan yang sesuai bagi kerja tanah.

4.2 Keratan  melintang  disetkan  normal,  iaitu  bersudut  tepat  dengan  keratan memanjang.   Sekiranya  keratan  melintang  diambil  tidak  bersudut  tepat dengan keratan memanjang, sudut mesti diukur supaya ia boleh ditunjukkan dalam pelan.
4.3 Prinsip yang digunakan dalam pemilihan nilai sela atau jarak kontur adalah :- a) Guna pelan yang digunakan
b) Skala pelan
c) Kos yang terlibat
d) Bentuk semulajadi rupabumi

4.4 Dua kelemahan menjalankan kerja kontur dengan kaedah grid :-

i. Pembentukan pemidang grid mengambil masa yang agak lama dan ia menjadi sukar bila kerja dilakukan di kawasan membangun.
ii. Perubahan cerun dalam grid tidak dapat direkodkan.









PENILAIAN






UNTUK  MENGUKUR  PRESTASI  ANDA,  ANDA  MESTILAH  MENJAWAB SEMUA   SOALAN   PENILAIAN   KENDIRI   INI   UNTUK DINILAI   OLEH PENSYARAH ANDA.




Soalan I

PB

PA

PH

Naik

Turun
Aras
Laras

Jarak

Catatan
1.37
0
BM 1=100.00m
1.22
1.92
40
A(TP)
2.41
80
B
2.85
100
C
3.14
2.63
120
D(TP)
2.93
160
E
2.68
2.56
180
F(TP)
1.30
200
BM 1




Satu kerja ukur aras telah dijalankan bagi mendapatkan aras laras di sepanjang Jalan P.Ramlee sejauh 200m. Aras laras ini akan digunakan untuk pengorekan tanah dalam projek pemasangan  ‘Fiber  Optic For Telecomunications’. Kirakan nilai aras laras bagi setiap titik dengan kaedah naik  dan turun dan buat semakan aritmatik terhadap pengiraan anda. Adakah tikaian bagi kerja ukur  aras ini berada di dalam had yang dibenarkan ? Buktikan ?



Berdasarkan kepada rajah, kerja ukur aras bermula di titik A dan berakhir di titik H. Buatkan   pembukuan  ukur  aras  dengan  melengkapkan  ruangan  PB,PA,PH  dan CATATAN.



Rajah di atas adalah menunjukkan satu kotak grid bersaiz 30m X 30m. Titik A dan B masing-masingnya mempunyai ketinggian 22.2m dan 25.8m. Dengan menggunakan kaedah interpolasi matematik, kirakan jarak dari titik A ke ke titik kontur 23.0m.



MAKLUM BALAS KEPADA  PENILAIAN KENDIRI



  SUDAH MENCUBA ?   SILA SEMAK JAWAPAN ANDA DAN BANDINGKAN DENGAN JAWAPAN DI BAWAH.



Jawapan I



PB

PA

PH

Naik

Turun
Aras
Laras

Jarak

Catatan
1.37
100.00
0
BM 1=100.00m
1.22
1.92
0.55
99.45
40
A(TP)
2.41
1.19
98.26
80
B
2.85
0.44
97.82
100
C
3.14
2.63
0.22
98.04
120
D(TP)
2.93
0.21
98.25
160
E
2.68
2.56
0.37
98.62
180
F(TP)
1.30
1.38
100.00
200
BM 1

8.41 8.41 2.18 2.18

Semakan Aritmatik :-

(PH) - (PB) = (TURUN) - (NAIK) = AL MULA — AL AKHIR (8.41 — 8.41) = (2.18 — 2.18) = 100.00 — 100.00
Kerja ukur aras ini tiada tikaian kerana, AL MULA — AL AKHIR = 0




Jawapan 2



PB

PA

PH

Naik

Turun
Aras
Laras

Jarak

Catatan
a
A
c
b
B (Titik Pindah)
d
C
e
D
g
f
E (Titik Pindah)
h
F
j
i
G (Titik Pindah)
k
H


x
30m



ΑH = 25.8 — 22.2 = 3.6m
Αh = 23.0 — 22.2 = 0.8m
Dari segitiga sebentuk, x =  30
Αh ΑH
x = Αh X30
ΑH
= 0.8 X 30
3.6
DAPAT MENJAWABNYA
Jadi, jarak dari titik A  =  6.66m TAHNIAH SEKIRANYA ANDA DENGAN BETUL MARI KITABERPINDAH KE UNIT 5