April 30, 2012

A1001_Pendidikan Islam 1_UNIT9

UNIT
9
IBADAH-IBADAH       KHUSUS   



  OBJEKTIF



OBJEKTIF AM
  1. Mengetahui dan memahami kaifiat ibadah-ibadah khusus.
  2. Melakukan ibadah-ibadah khusus dengan sempurna.
  3. Menghuraikan peranan dan kepentingan ibadah-ibadah khusus dalam kehidupan.


OBJEKTIF KHUSUS


Di akhir unit ini anda sepatutnya dapat :
  1. menghuraikan pengertian solat, puasa, zakat dan haji.
  2. menyatakan syarat-syarat wajib solat, puasa, zakat dan haji.
  3. membuat perbandingan tentang kepentingan setiap ibadat.


INPUT
( IBADAH–IBADAH KHUSUS )


Ehh…mak buat apa tu…sembahyang ke….????




9.0    PENGENALAN.

Ibadat itu terdiri daripada berbagai bentuk, bukan satu macam sahaja sehingga manusia merasa tidak jemu dalam menunaikan ibadatnya. Ini sesuai dengan kenyataan bahawa Islam itu adalah satu cara hidup atau way of life di mana ibadat itu merangkumi segala kegiatan manusia dari segi rohaniah dan jasmaniah. Namun terdapat ibadah asas yang mesti dilakukan oleh setiap individu yang dinamakan sebagai ibadah-ibadah khusus seperti solat, puasa, zakat dan seumpamanya.
9.1    IBADAT SOLAT.

Ibadah solat adalah ibadah yang asas dan utama dalam Islam. Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud:

“Perkara pertama yang akan dihitung di akhirat nanti ialah solat. Jika baik amalan solat seseorang itu, baiklah seluruh amalnya, dan jika buruk amalan solatnya maka buruklah seluruh amalnya yang lain

Oleh itu ibadah solat sangat diberi perhatian dan diambil berat kerana ia juga membezakan seseorang itu muslim atau kafir. Sabda Rasulullah yang bermaksud:

“Perbezaan antara seorang muslim dan kafir ialah solat”






9.1.1    Pengertian.

Solat menurut bahasa Arab ialah doa. Dalam istilah syarak pula solat ibadat yang tersusun dari beberapa perkataan dan perbuatan dimulai dengan takbir dan disudahi dengan salam, mengikut syarat-syarat tertentu.

9.1.2    Kepentingan Solat.

Solat merupakan ibadat yang asasi dalam perhubungan di antara manusia dengan Allah SWT. Dengan melakukan ibadat solat, manusia dapat mengingati Allah, dapat menghidupkan pengakuan iman di dalam hati, menambah keyakinan kepada rasul, kepada kitab Allah dan seterusnya dapat membawa manusia ke jalan yang lurus, jalan yang diberi petunjuk oleh Allah SWT. Solat merupakan perbuatan secara amali yang dapat memperagakan keimanan seseorang kepada Allah SWT.

Bersolat menjadi sifat-sifat orang yang bertaqwa yang menurut arahan kitab suci al Qur’an dan merekalah yang memperlengkapkan diri dengan sifat-sifat yang terpuji lalu mendapat petunjuk daripada Allah Ta’ala.  Merekalah yang beroleh kejayaan.

Bukan waktu berjalan, bekerja  dan pi kenduri je kena handsome….tapi bila nak sembahyang pun….kebersihan dan kekemasan diri  penting jugak ….barulah khusyuk solat tu
Solat memberi kesan terhadap pembersihan diri dan mengawalnya daripada terjerumus ke dalam lembah kehinaan atau keburukan serta membersihkan manusia daripada naluri-naluri yang tidak sihat.









Firman Allah SWT :




Maksudnya :
“Dan dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar.”
(Al-Ankabut : 45)
Firman Allah SWT :





Maksudnya :
“Sesungguhnya manusia itu dijadikan resah gelisah, apabila ia ditimpa kesusahan, ia sangat resah dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut, kecuali orang-orang yang mengerjakan solat.”
(Al-Ma’arij : 19-22)

Pada hakikatnya, perbuatan solat sebagai tanda kesempurnaan seseorang dalam melakukan hak-hak pengabdian kepada Allah SWT. Sebaliknya dengan meninggalkan solat ia digelar sebagai orang yang tenggelam di dalam hawa nafsu yang bakal menjadi ahli neraka.
Eh….Tak nak sembahyang dulu ke….?????










Firman Allah SWT :






Maksudnya :
“Kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan solat serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat) maka mereka akan menghadapi azab (dalam neraka).”
(Maryam : 59)

Menurut jejak langkah baginda Rasulullah SAW, bila berlaku kecemasan baginda solat dan berkata yang bermaksud:

Allah menjadikan ketenangan mataku di dalam solat.”

Firman Allah SWT :





Maksudnya :
“Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan mengerjakan solat.”
(Al-Baqarah : 153)

9.1.3    Kefardhuan Solat.

Islam menjadikan solat salah satu daripada rukun Islam yang lima. Diwajibkan ke atas tiap-tiap penganutnya muslim dan muslimat supaya mendirikan solat lima waktu sehari semalam. Hingga kanak-kanak diwajibkan ke atas tiap-tiap penjaganya menyuruh solat sejak usianya meningkat tujuh tahun dan mewajibkan penjaga-penjaganya itu memukul, jika kanak-kanak itu berdegil atau malas setelah berusia sepuluh tahun.

Perintah solat diturunkan pada malam Isra’ setahun sebelum Hijrah. Ia adalah ibadat yang pertama diwajibkan oleh Allah Ta’ala di mana perintah itu disampaikan secara langsung tanpa perantaraan, dengan cara berdialog terus dengan RasulNya pada malam Mi’raj.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

“Solat itu difardhukan ke atas Nabi pada malam ia diisra’kan sebanyak lima puluh kali, lalu ia dipanggil : Hai, Muhammad ! KeputusanKu tidak dapat diubah lagi dan dengan solat lima waktu ini, kau tetap mendapat ganjaran lima puluh waktu.”

Perintah mengerjakan solat adalah lebih berat daripada perintah menunaikan rukun-rukun yang lain sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Syaqiq Al Aqili, katanya yang bermaksud :

“Sahabat-sahabat Rasulullah S.A.W. tidak memandang sesuatu terhadap amalan-amalan yang meninggalkan menjadi kufur selain daripada solat, tegasnya tidak ada halangan atau keuzuran yang mengharuskan meninggalkan atau dikeluarkan daripada waktunya selain daripada terlupa dan tertidur.”

Sabda Rasulullah SAW  yang bermaksud:

“Bukanlah kecuaian dalam masa tidur tetapi kecuaian ini sebenarnya di masa sedar, apabila seorang daripada kamu terlupa solat atau tertidur maka hendaklah ia solat di masa ia mengingatinya.”

Oleh itu wajib ke atas setiap orang Islam yang cukup syarat-syaratnya menyempurnakan solat fardhu yang ditentukan lima waktu sehari semalam. Solat di dalam Islam tidak dapat ditandingi oleh ibadat-ibadat yang lain. Sesiapa yang meninggalkan solat, ia berhak mendapat azab daripada Allah SWT.

9.1.4    Syarat-Syarat Wajib Solat:
  1. Islam.                                       
  2. Baligh.
  3. Berakal.
  4. Suci dari haid dan nifas.
  5. Sejahtera pancaindera.
Tidak wajib sembahyang ke atas orang yang buta dan tuli sekali pun tidak bisu jika berlaku kedua-duanya sebelum tamyiz.
    vi.    Sampai seru.
Tidak wajib sembahyang ke atas mereka yang tidak sampai seruan Islam seperti ia dilahirkan dan menetap di puncak bukit yang jauh yang tiada perhubungan langsung.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

“Yang terlepas dari hukuman ada tiga: Kanak-kanak hingga ia dewasa, orang tidur hingga ia sedar dan orang gila hingga ia sembuh.”
(Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)


9.1.5    Syarat-Syarat Sah Solat.

Syarat-syarat yang mendahului solat wajib dipenuhi oleh orang-orang yang hendak mengerjakannya, sekiranya ketinggalan salah satu di antaranya maka batal solatnya iaitu:

i.    Suci dari hadas dan najis yang tidak dimaafkan sama ada pada pakaian, badan dan pada tempat sembahyang.
ii.    Menutup aurat.
iii.    Mengetahui cara sembahyang dan dapat membezakan yang wajib dan yang sunat. Malahan jika diiktikadkan semuanya fardu atau setengahnya fardu dan setengahnya sunat dan tidak membezakannya dan dia merupakan orang awam, selagi tidak diiktikadkan yang fardu itu sebagai sunat; sahlah sembahyangnya.
iv.    Menunaikan sembahyang ditempat yang suci walaupun secara zan dan jangan bersentuh sebahagian badan atau pakaian dengan najis ketika qiyam atau duduk atau rukuk atau sujud.
v.    Mengetahui masuk waktu atau pun zan masuk waktu dengan secara ijtihad seperti mendengar ayam berkokok dan sebagainya.
vi.    Menghadap kiblat iaitu mengadap seluruh badannya ke arah kiblat.

9.1.6    Rukun-Rukun Solat.

Rukun-rukun solat ialah ada tiga belas iaitu:
  1. Niat.
  2. Berdiri bagi yang berkuasa.
  3. Takbiratul Ihram.
  4. Membaca Al-Fatihah.
  5. Rukuk serta tumakninah.
  6. Iktidal serta tumakninah.
  7. Sujud serta tumakninah.
  8. Duduk antara dua sujud serta tumakninah.
  9. Tasyahhud akhir.
  10. Selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dalam tasyahhud akhir.
  11. Duduk untuk bertasyahhud, salawat dan salam.
  12. Memberi salam yang pertama.
  13. Tertib.

Rukun-rukun yang tersebut di atas wajib dilakukan dengan sempurna, sekiranya tertinggal salah satu daripadanya atau tidak melakukan dengan sempurna maka tidak sah solat.

9.2    SOLAT BERJAMAAH DAN CARA MELAKSANAKANNYA.
      1. Hukum Solat Berjamaah.

Hukum solat secara berjamaah selain dari fardu Jumaat adalah fardu kifayah ke atas lelaki yang:
  • Merdeka.
  • Bermukim.
  • Menutup aurat.
Berjamaah di masjid bagi lelaki adalah lebih afdal. Kelebihan solat berjamaah dikira berhasil apabila terdapat seorang imam dan seorang makmum yang sempat bersama-sama imam sebelum imam memberi salam yang pertama walupun makmum tidak sempat duduk bersama imam.
      1. Niat Berjamaah.
  • Makmum wajib berniat mengikut imam. Dia dikira sembahyang bersendirian jika tidak niat berjamaah.
  • Bagi sembahyang Jumaat, tanpa niat mengikut imam batal sembahyangnya, kerana niat berjamaah merupakan syarat sah bagi sembahyang Jumaat.
  • Bagi lain-lain sembahyang fardhu, niat berjamaah bukanlah syarat sah sembahyang, tetapi hanya syarat sah mengikut imam sahaja. Dengan ini jika makmum mengikut imam dengan ketiadaan niat berjamaah atau syak pada niatnya batallah sembahyangnya, jika dia menanti imam dalam jarak masa yang panjang dalam satu perbuatan.
  • Sah sembahyang seseorang yang berniat mengikut imam pada pertengahan sembahyangnya, tetapi makruh dan tidak dapat pahala jamaah.
      1. Niat Imam.
  • Imam ( selain dari imam sembahyang fardu Jumaat ) tidak wajib berniat sebagai imam untuk sah diikuti, cuma sunat sahaja. Jika imam tidak berniat sebagai imam tidaklah ia mendapat pahala berjamaah dan dikira sembahyang bersendirian.
  • Imam berniat sebagai imam pada pertengahan sembahyangnya tidaklah makruh. Dia akan mendapat pahala jamaah yang dikira ketika dia memulakan niatnya sebagai imam dan perbuatan yang sebelumnya tidak dapat pahala jamaah.
      1. Kelayakan Imam.
  • Hamba layak menjadi imam bagi makmum yang merdeka.
  • Kanak-kanak yang mumayyiz layak menjadi imam kepada makmum yang baligh. Kanak-kanak yang belum mumayyiz tidak sah menjadi imam.